Wyższe kary za brak polisy OC

O 6 procent więcej niż obecnie zapłacą kierowcy za brak polisy OC, w 2016 roku. Właściciel samochodu osobowego musi liczyć się z karą w wysokości 3 700 złotych, a ciężarówki 5 550 złotych. Dlaczego kierowcy decydują się na jazdę bez OC? To najczęściej – bo aż w 40 procentach przypadków – wynik nieopłacenia którejś z rat składki za tą polisę i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia, wskazuje najnowszy raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.


– Warto zapłacić te dwieście czy trzysta złotych kolejnej raty składki za OC niż wpadać w pułapkę rozwiązania umowy ubezpieczenia. Zgodnie bowiem z przepisami, polisa OC nie przedłuża się automatycznie, gdy właściciel pojazdu nie uregulował pełnej składki – zwraca uwagę Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. – Szczególnie, że od nowego roku rosną również kary za brak tego ubezpieczenia, a i sam Fundusz – udoskonalając własne narzędzia analityczne oraz informatyczne – coraz skuteczniej identyfikuje właścicieli pojazdów bez OC – podkreśla.

Opracowanie UFG pokazuje też, że w 33 procentach wykrytych przypadków braku OC – powodem jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Polisa poprzedniego właściciela auta ważna bowiem jest tylko do końca okresu na jaki została zawarta i nie przedłuża się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy*. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (13 proc.) czy przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (11 proc.). Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na ważności ubezpieczenia, przede wszystkim przy: płaceniu za polisę w ratach czy przy zakupie używanego pojazdu.

Warto pamiętać, że:

Dopilnowanie terminów ważności ubezpieczenia jest istotne, szczególnie, że od początku 2016 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC (patrz tabela poniżej). Wysokość opłat karnych ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce***. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek – trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej.

Wysokość opłat karnych za brak komunikacyjnego OC w 2016 roku

Rodzaj pojazdu mechanicznego

Samochody osobowe

Samochody ciężarowe~

Pozostałe pojazdy

Okres bez ochrony ubezpieczeniowej Gradacja opłaty/rok 2015 2016 2015 2016 2015 2016
powyżej 14 dni 100% 3 500 3 700 5 250 5 550 580 620
od 3 do 14 dni 50% 1 750 1 850 2 630 2 780 290 310
poniżej 3 dni 20% 700 740 1 050 1 110 120 120
~ jak również ciągniki samochodowe i autobusy

Z szacunków UFG wynika, że około 1 procent pojazdów poruszających się po polskich drogach może nie mieć obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością oddawania z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza.


*przy zakupie auta ważne jest również sprawdzenie ważności polisy u ubezpieczyciela, zdarzają się przypadki wypowiedzenia umowy;

** gdy nowy właściciel wypowie polisę osoby od której kupił auto – swoje OC musi wykupić najpóźniej w dniu wypowiedzenia ubezpieczenia poprzednika;

***art. 88 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych UFG i PBUK;

/Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny