Według wyników badań opublikowanych przez NelsonHall całkowita wartość nowych kontraktów zleconych (Total Contract Value, TCV) na globalnym rynku usług BPO (Business Process Outsourcing) i ITO (Information Technology Outsourcing) przekroczyła 67 mld dolarów. To więcej o 5% w porównaniu z rokiem 2008. Mocno inwestowały w outsourcing firmy europejskie, które zleciły usługi o łącznej wartości 43,8 mld dolarów, czyli 63% więcej niż rok wcześniej. Te i inne liczby oznaczają zmianę proporcji i układu sił na światowym rynku usług dla biznesu.
W czwartym kwartale 2009 nastąpił gwałtowny wzrost globalnej wartości nowych kontraktów outsourcingowych o 55% wobec kwartału trzeciego. Odpowiednio: 22,3 mld i 14,4 mld dolarów. To bardzo dobra wiadomość, szczególnie po wynikach pierwszych trzech miesięcy roku, które były o 40% gorsze od analogicznego okresu w 2008 roku. Rynek pod koniec roku znaczenie przyspieszył.
– Część tego strumienia zleceń trafia do Polski. Zlokalizowane w kraju firmy i centra usług rejestrują znaczący wzrost nowego biznesu – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Poland. Jego firma podpisała w grudniu warty 50 mln dolarów kontrakt ze światowym potentatem branży wydobywczej Rio Tinto. Obsługę tego kontraktu realizuje centrum Infosys w Łodzi.
Koniec dominacji IT – ofensywa BPO, rozwój bardziej zaawansowanych usług
Co ciekawe, przy stałym przez cały rok 2009 udziale outsourcingu IT (ITO) w światowym rynku usług outsourcingowych, w IV kwartale 2009 roku o 158% wzrosła wartość kontraktów BPO (outsourcing procesów biznesowych) – po raz pierwszy wartość nowego biznesu BPO była większa niż ITO. W samych segmencie usług BPO znacząco wzrósł udział bardziej zaawansowanych i złożonych usług (tzw. outsourcing wieloprocesowy), do 37% wobec 15% rok wcześniej.
– To koresponduje z aktualnymi trendami na polskim rynku – komentuje Krystian Bestry – Coraz większe znaczenie i coraz większy udział w puli usług mają procesy bardziej zaawansowane, w tym doradztwo, audyt finansowy i konsulting – dodaje.
Kryzys w USA, ożywienie w Europie i Azji
Doszło do kilku ważnych przejęć oraz nowych aliansów, m.in. kontrakt Philips i Infosys BPO w Ameryce Południowej w zakresie outsourcingu procesów finansowo-księgowych. Wyniki finansowe firm outsourcingowych niejednokrotnie zaskakiwały samych analityków – w IV kwartale 2009 roku Infosys Technologies, jeden z trzech największych na świecie dostawców usług BPO i ITO, zarobił 348 mln dolarów wobec prognozowanych 325 mln.
Azja pozostaje globalnym liderem jako dostawca, ale azjatycki biznes usług zamawia najmniej (tylko 1,8 miliarda dolarów w poprzednim roku, ale za to wzrost o 155% wobec 2008). W outsourcing najwięcej inwestuje teraz Europa, która wyprzedziła odwiecznego lidera – Stany Zjednoczone, które odnotowały bardzo znaczący spadek.
– Dla przedsiębiorstw europejskich kryzys stał się impulsem do zwiększania efektywności i zmniejszania kosztów działalności poprzez outsourcing – podsumowuje Krystian Bestry z Infosys BPO Poland.
Wg NelsonHall (styczeń 2010)
Region |
Wartość zleconych kontraktów (TCV w mld dolarów) 2008 |
Wartość zleconych kontraktów (TCV w mld dolarów) 2009 |
Zmiana w % |
Ameryka Północna |
33,3 |
17,6 |
-47% |
Europa |
26,8 |
43,8 |
+63% |
Azja i Oceania |
0,7 |
1,8 |
+155% |
Wartość outsourcingu sektora publicznego wzrosła w Europie z 3 miliardów w 2008 roku do 10,9 miliarda dolarów w roku ubiegłym.
– To, co najbardziej rzuca się w oczy na rynku europejskim to ponad trzykrotny wzrost wartości kontraktów outsourcingowych w sektorze publicznym – komentuje Krystian Bestry – Coraz więcej procesów typowych i charakterystycznych dla funkcjonowania Państwa i jego instytucji jest oddawane w zewnętrzne zarządzanie. W Europie jesteśmy już w środku trendu, który niedługo rozpocznie się też w Polsce – dodaje.
Polski rynek BPO i SSC, szacowany jest na 2 miliardy dolarów. okazał się liderem regionu, wyprzedzając takie kraje jak Rosję, Czechy czy Węgry. Co trzecie centrum usług outsourcingowych w Europie środkowo-wschodniej ulokowane jest w naszym kraju. Polskie firmy obsługują coraz bardziej zaawansowane procesy, wprowadziły nowe usługi – m.in. Trade Promotion Management, czyli obsługę finansową procesu promocji, która samej tylko firmie Infosys BPO Poland ma przynieść w tym roku 1 mln dolarów przychodu.
Źródło: NelsonHall