Wzrost obrotu transakcji bezgotówkowych oraz częstotliwości używania kart w Europie znacznie wyższy niż w Stanach Zjednoczonych

W okresie rozliczeniowym kończącym się 30 września 2004 roku użytkownicy kart ze znakiem akceptacji MasterCard (wyłączając karty Maestro® i Cirrus®) w Europie dokonali 1,2 miliarda transakcji płatniczych, co oznacza wzrost o 13,2 % w porównaniu z tym samym okresem 2003 roku. Wygenerowało to wartość transakcji brutto (GEV) w III kwartale br. na poziomie 82,9 miliardów Euro, czyli o 14,9% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wzrost ten był więc prawie dwukrotnie wyższy niż w Stanach Zjednoczonych, gdzie osiągnął 7,7%.

Łączna wartość transakcji bezgotówkowych, dokonanych w Europie przy użyciu kart płatniczych ze znakiem akceptacji MasterCard w ciągu tego kwartału wzrosła w porównaniu do ubiegłego roku o 14,7% i wyniosła 62,4 miliardy Euro. To znacznie więcej niż średni ogólnoświatowy wzrost wartości transakcji, który w III kwartale 2004 roku ukształtował się na poziomie 11,1%. Oznacza to, że łączna wartość transakcji bezgotówkowych w ciągu 9 miesięcy 2004 roku w Europie wyniosła 178,1 miliarda, czyli o 15,1% więcej niż przed rokiem.

Liczba kart ze znakiem akceptacji MasterCard wydanych w Europie wzrosła do 108,7 milionów, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z III kwartałem 2003 roku. Znaczny wzrost osiągnięto również pod względem liczby punktów handlowo-usługowych w Europie, akceptujących karty kredytowe MasterCard – wyniósł on 7 milionów punktów, co oznacza przyrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 4,9%.

„Te wyniki w pełni pokazują jak duże postępy poczyniliśmy w ciągu ostatniego roku i nakreślają możliwości, jakie otwierają się przed nami w przyszłości na rynkach europejskich.” – powiedział Dr Alexander Labak, Prezes MasterCard Europe.

Podkreślił również, że: „Nie da się zaprzeczyć temu, że takie ekonomiczne uwarunkowania, jak skoki cen ropy naftowej, nieregularny wzrost zatrudnienia i konflikty międzynarodowe, miały duży wpływ na wydatki konsumentów w całej Europie w 2004 roku. W tych okolicznościach, wzrost, który odnotowaliśmy, cieszy nas jeszcze bardziej.”

„Ten sukces, osiągnięty pomimo niestabilnej sytuacji gospodarczej, świadczy o tym, że jesteśmy w stanie budować trwałe związki z partnerami biznesowymi, a także wzmacnia naszą wiarę w to, że prowadzona przez nas walka z płatnościami gotówkowymi jest możliwa do wygrania.”

Ogólnoświatowe dane MasterCard w USD, z podziałem na regiony:

Za 3 miesiące kończące się 30 września 2004 roku

GDV (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Obrót bezgotówkowy (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Liczba transakcji bezgotówkowych

(miliony)

Obrót gotówkowy (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Liczba transakcji gotówkowych
(miliony)

Liczba rachunków (miliony)

Liczba kart (miliony)

Punkty akceptacji (miliony)

Wszystkie programy z wyjątkiem programów debetowych on-line

Południowa Azja / Bliski Wschód i Afryka

$4,1

25,5%

$2,9

26,2%

46,4

$1,2

23,7%

10,4

9,8

11,7

0,5

Region Azji i Pacyfiku

55,0

2,3%

36,6

11,4%

413,4

18,4

-11,9%

63,0

118,8

128,4

8,5

Europa

101,0

14,9%

76,0

14,7%

1,046,3

25,0

15,3%

189,5

97,0

108,7

7,0

Ameryka Łacińska

16,9

32,5%

7,6

27,5%

211,5

9,3

36,8%

80,7

42,8

53,5

1,8

Kanada

12,9

12,7%

10,8

13,7%

157,3

2,1

7,9%

4,7

22,4

27,9

0,6

USA

176,0

7,7%

132,9

7,7%

1,879,6

43,1

7,4%

151,7

270,9

325,8

5,6

Świat łącznie

365,9

10,0%

266,8

11,1%

3,754,5

99,1

7,2%

500,2

561,7

656,0

24,0

Programy kredytowe

USA

139,0

4,4%

109,7

6,9%

1,321,9

29,3

-4,1%

19,5

218,0

267,5

Świat łącznie

298,5

8,4%

229,5

11,2%

2,933,3

69,0

0,1%

221,0

481,8

568,1

Programy debetowe off-line

USA

37,0

22,1%

23,2

11,8%

557,7

13,8

44,2%

132,2

52,9

58,3

Świat łącznie

67,4

17,7%

37,3

10,5%

821,2

30,1

28,1%

279,2

79,8

87,9

Za 9 miesięcy kończących się 30 września 2004 roku

GDV (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Obrót bezgotówkowy (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Liczba transakcji bezgotówkowych (miliony)

Obrót gotówkowy (miliardy)

Przyrost (lokalnie)

Liczba transakcji gotówkowych (miliony)

Liczba rachunków (miliony)

Liczba kart (miliony)

Punkty akceptacji (miliony)

Wszystkie programy z wyjątkiem programów debetowych on-line

Południowa Azja / Bliski Wschód i Afryka

$11,2

26,5%

$7,8

26,8%

133,7

$3,3

25,8%

29,0

9,8

11,7

0,5

Region Azji i Pacyfiku

165,4

0,5%

109,8

12,6%

1,187,7

55,6

-17,0%

174,1

118,8

128,4

8,5

Europa

285,4

14,6%

217,0

15,1%

2,937,3

68,4

13,1%

546,8

97,0

108,7

7,0

Ameryka Łacińska

47,6

31,4%

21,1

26,0%

597,3

26,5

36,0%

230,9

42,8

53,5

1,8

Kanada

35,7

13,0%

29,8

13,8%

439,4

5,9

8,9%

13,8

22,4

27,9

0,6

USA

503,2

7,6%

383,2

9,6%

5,378,3

120,0

1,8%

418,0

270,9

325,8

5,6

Świat łącznie

1,048,5

9,5%

768,8

12,2%

10,673,8

279,8

2,5%

1,412,6

561,7

656,0

24,0

Programy kredytowe

USA

399,9

6,2%

316,0

8,9%

3,779,0

83,9

-3,0%

55,7

218,0

267,5

Świat łącznie

858,6

9,2%

661,1

12,6

8,330,0

197,4

-0,9%

624,1

481,8

568,1

Programy debetowe off-line

USA

103,3

13,6%

67,2

12,8%

1,599,4

36,1

15,2%

362,3

52,9

58,3

Świat łącznie

190,0

10,7%

107,6

9,9%

2,343,7

82,4

11,8%

788,5

79,8

87,9

Znaczące osiągnięcia MasterCard w Europie w III kwartale 2004 roku:

· MasterCard OneSMART Club – inicjatywa, która integruje klientów i dostawców organizacji MasterCard z różnych rynków. Ma ona na celu wspieranie rozwiązań biznesowych opartych na technologii chipowej. Na świecie inicjatywa ta została wprowadzona na początku 2004 roku w Tajwanie, Malezji i Nowej Zelandii. Pierwszy OneSMART Club w Europie obejmuje Europę Środkową i Wschodnią. Ma on
za zadanie wspierać klientów MasterCard z tego regionu w wykorzystywaniu rozwijającej się infrastruktury zgodnej ze standardem EMV.

· MasterCardmerchant.com – Strona WWW stworzona z myślą o punktach handlowo-usługowych, która dostarcza informacji na temat programów akceptacji MasterCard
i porad dotyczących ich optymalnego wykorzystania. Ponadto, MasterCard opublikował na stronie bezpłatny poradnik informujący właścicieli punktów handlowo-usługowych
o obowiązujących obecnie procedurach i wymogach.

· MasterCard MoneySend – Ten szybki i prosty sposób przesyłania pieniędzy
z karty na kartę przy użyciu kart ze znakiem akceptacji MasterCard® lub Maestro® poszerzył swój zasięg w III kwartale 2004 roku o nowe kraje w Europie. Usługa MoneySend – dotychczas dostępna w takich krajach, jak Włochy i Belgia, została wprowadzona obecnie w Europie Wschodniej i w Turcji. Transakcje tego typu były
z sukcesem przeprowadzane również pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi, Bliskim Wschodem, Afryką oraz regionem Azji i Pacyfiku.

· Sponsoring – Lato 2004 roku zdominowały wielkie wydarzenia sportowe, między innymi Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej – UEFA EURO 2004TM. Jako jeden
z największych sponsorów zaangażowanych w sport, MasterCard po raz kolejny udowodnił, że dzięki takim inicjatywom, banki członkowskie tej organizacji mogą czerpać korzyści, wynikające z możliwości wykorzystania elementów sponsoringu
do realizacji ich celów biznesowych. W tym roku ponad 2 000 klientów organizacji MasterCard w 24 państwach skorzystało z uprawnień przysługujących sponsorom. Dzięki temu, w Portugalii, MasterCard zyskał silną świadomość marki i sponsora,
a ponadto poszerzył portfolio kart kredytowych ze swoim znakiem akceptacji o 208%, zwiększył wartość transakcji bezgotówkowych brutto o 62% i wzmocnił relacje
z najważniejszymi klientami, począwszy od akceptantów, poprzez właścicieli punktów handlowo-usługowych, po wydawców kart. Publiczność śledząca bezpośrednie relacje
z rozgrywek – licząca od 120 do 200 milionów w trakcie każdego meczu – wygenerowała wyjątkowy udział w oglądalności telewizji, wahający się pomiędzy 50 a 90%
w największych krajach Europy. Zasięg transmisji telewizyjnych wzrósł o 50%
w porównaniu z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2000 roku, zaś czas antenowy, poświecony piłce nożnej, wydłużył się aż do 27 421 godzin.

· Nowi członkowie kadry zarządzającej – MasterCard Europe mianował nowych członków kadry zarządzającej wyższego szczebla w Europie Środkowej i Wschodniej, co odzwierciedla zmiany organizacyjne w strukturze regionalnej firmy. Ta zmiana ma na celu sprostanie wyzwaniom związanym z niezwykle konkurencyjnym otoczeniem, jak również podniesienie jakości obsługi klienta w krajach, których znaczenie w Europie systematycznie rośnie. Na czele nowo utworzonego regionu Europy Środkowej
i Wschodniej stanęła Bella Stavchansky. Bella odpowiedzialna będzie za koordynację działań w takich krajach jak: Rosja, Białoruś, Ukraina, Gruzja, Armenia, Mołdawia, Polska, Republika Czeska i Słowacka, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Rumunia, Bułgaria, Serbia i Czarnogóra, Albania, Bośnia i Hercegowina, jak również była Jugosłowiańska Republika Macedonii.