Wzrost wydatków konsumpcyjnych w UE w I kw. 2011 r. najszybszy od niemal pięciu lat

Według Barometru wydatków konsumpcyjnych w UE organizacji Visa Europe, wydatki konsumpcyjne w całej Unii Europejskiej wzrosły w I kw. br. o 2,6% w skali rocznej, wobec odnotowanej w ostatnim kwartale ubiegłego roku stopy wzrostu równej 0,3%. Jest to najszybsze tempo odnotowane od połowy 2006 r. i pierwszy od roku przypadek przyśpieszenia wzrostu.

Główną siłą napędzającą wzrost okazały się wydatki gospodarstw domowych w Niemczech, gdzie sektor sprzedaży detalicznej korzysta z efektów rozwoju gospodarczego oraz rosnącego poziomu zatrudnienia. Czynnikiem wzmacniającym wzrost w UE były również wydatki konsumpcyjne w Europie Środkowej i Wschodniej – zwłaszcza (w porządku alfabetycznym) w Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Polsce i na Węgrzech – czyli w regionie, który dalej ma bardzo istotne znaczenie dla poprawy sytuacji gospodarczej w całej Unii Europejskiej.

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej wykorzystuje rzeczywiste dane – a nie np. badania nastrojów – przy czym zostały one skorygowane tak, by uwzględnić zmiany w poziomie wydawnictwa kart Visa, w preferencjach konsumentów czy w stopie inflacji. Barometr dostarcza wiarygodnych informacji ekonomicznych, ponieważ daje najbardziej dokładny i wszechstronny wgląd w obraz faktycznych wydatków konsumpcyjnych na obszarze UE. Kartami Visa jest już opłacane jedno euro z każdych ośmiu wydawanych w Europie, dlatego Barometr – w odróżnieniu od badań opinii lub nastrojów w poszczególnych sektorach gospodarki – wiernie odzwierciedla rzeczywiste wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej.

Poza Niemcami, które były głównym motorem wzrostu i w odróżnieniu od sytuacji w Europie Środkowej i Wschodniej, inne duże gospodarki Unii Europejskiej, jak np. Francja, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania, mogły się pochwalić jedynie skromnymi stopami wzrostu na początku br.

Natomiast zaciskające pasa Grecja, Irlandia i Portugalia to – według Barometru wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej – obszary, które w dalszym ciągu przeżywały trudności i odnotowywały spadki wydatków konsumpcyjnych netto w I kw. 2011 r.

Całkowity (nieskorygowany) poziom płatności z użyciem kart Visa w I kw. br. w Europie to 232 miliardy euro, co oznacza wzrost o 14,5% w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Średnia wartość transakcji spadła trzeci kwartał z rzędu – do poziomu 49,6 euro (wobec 50 euro w ostatnim kwartale 2010r.).

Philip Symes, dyrektor ds. finansowych Visa Europe, powiedział:

„Tempo wzrostu wydatków konsumpcyjnych w UE przyspieszyło do najwyższego poziomu od czasu recesji i to pomimo wielorakich wyzwań, przed jakimi wciąż stoją kraje członkowskie. Barometr wskazuje, że – chociaż tendencje wzrostowe nie rozkładają się równomiernie na całym obszarze EU – można z rosnącym przekonaniem mówić o roli, jaką w ogólnym wzroście gospodarczym UE odgrywa konsumpcja.

Choć obecnie odnotowywane wskaźniki są istotnie godne podziwu, nie do się wykluczyć, że w krótkim okresie tempo wzrostu może ulec osłabieniu”.
 
Paul Smith, ekonomista z centrum informacji finansowej Markit, powiedział:
„Na poziomie ogólnym Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej wskazuje na pozytywny trend przyspieszenia tempa wzrostu wydatków konsumpcyjnych w I kw. 2011 r. Jednak, gdy spojrzeć nieco głębiej, wciąż jeszcze widać oznaki istnienia „Europy dwóch prędkości”.
 
Jest to w znacznym stopniu odzwierciedleniem różnych faz rozwoju gospodarczego po kryzysie finansowym, przez jakie przechodzą obecnie różne kraje. Gospodarstwa domowe w Niemczech i niektórych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej korzystają z polepszenia sytuacji gospodarczej w ich krajach, natomiast – co nie dziwi – obywatele Grecji, Irlandii czy Hiszpanii, krajów zmuszonych do podjęcia drastycznych środków oszczędnościowych, w dalszym ciągu wydają coraz mniej, w kategoriach realnych”.

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe

Obecnie kartami Visa jest już opłacane ponad jedno euro z każdych ośmiu wydanych w UE, a udział kart debetowych w tych wydatkach przekracza 70%. Oznacza to, że Barometr daje wszechstronny i aktualny obraz wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej.

Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe powstał w oparciu o dane o wydatkach dokonanych za pomocą wszystkich rodzajów kart Visa wydawanych w Europie: kredytowych, debetowych i przedpłaconych. Przygotowując Barometr, centrum informacji finansowej Markit opracowało model, który wykorzystuje dane o transakcjach kartami Visa z uwzględnieniem czynników korygujących.

Po pierwsze, został wyeliminowany wpływ wzrostu liczby wydanych kart Visa i obrotów realizowanych z udziałem tych dodatkowo wydanych kart. Po drugie, usunięto wpływ zmieniającej się skłonności konsumentów do korzystania z kart płatniczych, w oparciu o ocenę tendencji dotyczących wypłat gotówki z bankomatów oraz transakcji bezgotówkowych w punktach handlowo-usługowych realizowanych z udziałem kart Visa. Wyeliminowano również wpływ inflacji, korygując dane o zmiany wskaźnika cen konsumpcyjnych tak, by otrzymać realną stopę zmian w wydatkach gospodarstw domowych.W ostatnich latach obserwowano silną pozytywną korelację pomiędzy danymi o transakcjach zawieranych kartami Visa a publikowanymi później oficjalnymi danymi dotyczącymi wydatków konsumpcyjnych. Dane organizacji Visa obejmują znacznie szerszy obszar niż jedynie handel detaliczny – ze względu na coraz częstsze korzystanie z kart przy płatnościach za domowe rachunki (prąd, gaz, itd.) czy przy płatnościach podatkowych.

Źródło: Visa Europe