Forum Teleinformatyki jest jedną z najbardziej prestiżowych, a jednocześnie jedną z najstarszych imprez w polskiej branży IT. Od chwili powstania w 1995 roku, Forum niezmiennie porusza najtrudniejsze i najbardziej aktualne zagadnienia związane z wykorzystaniem informatyki w administracji i gospodarce naszego kraju. Od początku nad merytorycznym poziomem Forum czuwa Rada Programowa, którą tworzą wybitni znawcy przewodniego tematu danej edycji Forum. Wysoki prestiż imprezy gwarantują również najwyższej rangi patroni.
Tematem tegorocznego Forum będą zagadnienia związane z jak najszerzej rozumianym powodzeniem przedsięwzięć informatycznych realizowanych w jednostkach administracji państwowej i samorządowej oraz w różnej wielkości podmiotach gospodarczych. Ze względu na tematykę, prelekcje zostały pogrupowane w 4 sesje:
• Inauguracyjno-metodologiczna: Czynniki sukcesu i porażki – w przedsięwzięciach realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prawnego, w samorządowych projektach IT oraz przy tworzeniu systemów IT w systemie zamówień publicznych,
• Czynniki sukcesu – faza przygotowania i definiowania przedsięwzięcia informatycznego,
• Blaski i cienie ustawy o informatyzacji administracji publicznej,
• Czynniki sukcesu – faza realizacji i utrzymania przedsięwzięcia informatycznego.
Sesje prowadzą osoby związane z wdrażaniem rozwiązań informatycznych w różnych dziedzinach gospodarki i administracji, w tym przedstawiciele firm oferujących rozwiązania, klienci, korzystający z tych rozwiązań oraz naukowcy.
Od trzech lat na Forum przyznawana jest Nagroda im. Marka Cara, tragicznie zmarłego w 1997 roku, jednego z pomysłodawców i pierwszego przewodniczącego Rady Programowej Forum. Nagroda przyznawana jest za dokonania informatyczno-organizacyjne, niezauważane i niedoceniane przez inne gremia, oceny czy konkursy.
Sponsorami XI Forum są: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A., Prokom Software S.A., Sybase Polska.
Patronami medialnymi XI Forum są: Polska Agencja Prasowa, dziennik Rzeczpospolita, tygodnik Computerworld, ITI, Gazeta MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstw), CIO – Magazyn Dyrektorów IT.
Radzie Programowej XI Forum przewodniczy Wiesław Paluszyński (Ekspert PTI, Prezes Trusted Information Consulting). Członkami Rady są: Sławomir Chabros – Prezes BizTech Konsulting S.A., Zbigniew Chwaliński – I Radca Ambasady RP w Bratysławie, Janina Derwiszyńska – Zastępca Dyrektora Departamentu do Spraw Informatyzacji Ministerstwa Finansów, Tomasz Domżał – Dyrektor Biura Informatyzacji i Transakcji Elektronicznych w PWPW S.A., Bogusław Dziarnowski – Dyrektor Biura Informatyki w Ministerstwie Skarbu Państwa, dr inż. Krzysztof Imiełowski – Pełnomocnik Zarządu w telefonia Dialog S.A., Adam Jan Kępa – Dyrektor ds. Projektów w Epsilio S.A., Dariusz Kupiecki – Dyrektor Naczelny ds. Informatyki w Towarzystwie Ubezpieczeń Allianz Polska S.A., dr Marek Lipniowiecki – Zastępca Dyrektora Biura Międzynarodowych Relacji Skarbowych w Ministerstwie Finansów, Gustaw Pietrzyk – Dyrektor Departamentu Rejestrów Państwowych MSWiA, Bolesław Szafrański – Profesor Wojskowej Akademii Technicznej, Prezes Milstar, Waldemar Szumieł – Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji w Narodowym Banku Polskim.
Szersze omówienie sesji XI Forum
Sesja I inauguracyjno-metodologiczna poświęcona jest czynnikom sukcesu i porażki wdrożeń informatycznych realizowanych na różnych zasadach (zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w ramach partnerstwa publiczno-prawnego) i o różnej skali.
Sesja II koncentruje się na kluczowych kwestiach związanych z fazą przygotowania projektu. Omawiane będą najważniejsze elementy metodyki projektowej PRINCE 2, oddzielnie zasygnalizowane będą techniki i metody do przygotowania budżetu i szacowania efektywności projektów inwestycyjnych, a także – nie mniej ważne – aspekty organizacyjne i socjologiczne planowanych projektów. Oprócz teorii zaprezentowane zostaną konkrety: z perspektywy zamawiającego – przykłady przygotowania projektów w administracji oraz w biznesie, a także z perspektywy wykonawcy. Sesja odpowie również na pytanie: czy i na ile stosowanie zaawansowanych narzędzi wspomagających proces wytwórczy oprogramowania podnosi szanse realizacji z sukcesem takich przedsięwzięć. Na podstawie kolejnego przykładu pokazane zostaną oszczędności czasu i pracy uzyskiwane poprzez umiejętne stosowanie w przygotowaniu projektów dostępnych standardów z obszaru e-biznesu.
Sesja III Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne stała się faktem. Procesowi jej opracowywania i uchwalania towarzyszyła dyskusja, w której dominowały obawy czy stanie się ona źródłem rozwoju, czy raczej zastoju informatyzacji kraju. Zaproponowany program sesji poświęconej w całości ustawie i informatyzacji administracji publicznej pozwoli sformułować pierwsze opinie w tym względzie. Program sesji został świadomie podzielony na trzy części. W pierwszej części zostaną omówione cele ustawy i instrumenty – ich osiągnięcia przedstawi Ministerstwo Nauki i Informatyzacji -oraz znaczenie rejestrów publicznych dla informatyzacji kraju. W części drugiej przedstawiciele firm omówią praktyczne aspekty informatyzacji i aspekty administracji publicznej, na podstawie doświadczeń krajowych (jedna prezentacja) i zagranicznych (dwie prezentacje). Ostatnia część, to sprawozdanie Komisji Ekspertów z tropienia plusów i minusów ustawy. Swoje opinie przedstawią eksperci Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Polskiego Towarzystwa Informatyki, Związku Miast Polskich oraz innych środowisk zainteresowanych ustawą. W tej części liczymy na aktywność Uczestników Forum. Już teraz otwieramy dyskusję … Opinie prosimy kierować pocztą elektroniczną na adres: forum@biztech.pl.
Sesja IV przybliża problemy, które należało rozwiązać realizując omawiane przedsięwzięcie informatyczne. Przedstawione zostaną uzyskane rezultaty praktyczne i ich wpływ na działanie firmy. Zaprezentowany zostanie szeroki zakres zastosowań rozwiązań informatycznych zarówno dla potrzeb administracji publicznej, jak i dla biznesu. Pokażemy efekty użytkowe dla odbiorcy usług, jak i dla firmy oferującej usługę. Omówione zostaną kluczowe elementy projektów ze strony firmy i zespołów wdrażających.
Kolejne Edycje Forum Teleinformatyki stanowią doskonałe odzwierciedlenie rozwoju polskiego rynku IT. W czasie pierwszego Forum gorącym tematem było zarządzanie dużymi projektami, w kontekście trwających prac m.in. nad systemem Poltax czy Centralnym Rejestrem Skazanych. W kolejnych edycjach omawiano problemy i niebezpieczeństwa wynikające z codziennego użytkowania systemów IT (Internet, bezpieczeństwo danych, elektroniczny dokument) i zastanawiano się, jak informatykę wykorzystywać najskuteczniej (zarządzanie informatyką), dyskutowano nad koniecznością edukacji użytkowników IT oraz nad nadziejami i patologiami związanymi z e-gospodarką. Kwestie kosztów i efektywności rozwiązań informatycznych, a także bezpieczeństwa danych powracały na Forum kilkakrotnie wraz z coraz szerszą informatyzacją przedsiębiorstw, urzędów i społeczeństwa polskiego. IX Forum w 2003 r. poświęcone zostało w całości najbardziej palącym sprawom integracji z UE. Natomiast tematykę ubiegłorocznej, jubileuszowej X edycji Forum zdominowała szeroko pojęta integracja informatyczna oraz związane z nią problemy bezpieczeństwa.