Z danych Związku Banków Polskich wynika, że liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej wynosi blisko 7,7 mln, w tym 930 tys. małych i średnich przedsiębiorców.
Opracowana przez Radę Bankowości Elektronicznej przy Związku Banków Polskich prognoza rozwoju bankowości elektronicznej przewiduje na koniec 2009 r. że liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej w Polsce przekroczy 8 mln klientów.
Liczba klientów, z którymi banki mają podpisaną umowę bankowości elektronicznej przekroczyła już 13,5 miliona. W przypadku dużych przedsiębiorstw, ponad 109 tys. klientów korzysta z dostępu do kont bankowych przez Internet.
Podczas I półrocza 2009 roku 450 tysięcy klientów podpisało umowę o korzystaniu z internetowego dostępu do rachunku bankowego. Przeciętny aktywny klient wykonuje miesięcznie 4 przelewy elektroniczne oraz korzysta z innych bezgotówkowych form płatności. W przypadku średnich i małych przedsiębiorców średnia ta wynosi odpowiednio 15 przelewów na miesiąc.
Jednym z działań strategicznych przewidzianych w „Programie rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013” jest standaryzowanie i promowanie bankowości elektronicznej, jako jednego z najważniejszych i najbardziej efektywnych środków dokonywania płatności. Wspierającym, ale nie mniej ważnym elementem są aktywności zmierzające do budowania zaufania do gospodarki elektronicznej, bankowości elektronicznej i zakupów przez Internet oraz poszerzenia grona osób wykorzystujących Internet dla dokonywania płatności.
Czynnościami, które służyć mają realizacji powyższych celów są m.in. działania edukacyjne, ukierunkowane nie tylko na przyszłych, ale i obecnych użytkowników bankowości elektronicznej, kładące szczególny nacisk na bezpieczeństwo dokonywania transakcji tymi kanałami. Z zakresu działań standaryzacyjnych wymienić należy najważniejszą na obecnym etapie standaryzację procesu identyfikacji i uwierzytelniania tożsamości klienta.
Na obecnym etapie Strategia, przekazana Ministerstwu Finansów, zmieniła nazwę na „Program rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013”. Zgodnie z procedurą, przekazana została do konsultacji międzyresortowych i społecznych, które właśnie dobiegły końca. Według informacji przekazanych przez Przedstawicieli MF, dokument ma szansę na przyjęcie przez RM jeszcze w tym roku.
W skrócie – bankowość elektroniczna w liczbach na koniec II kwartału 2009
13,5 miliona – to liczba klientów, którzy mają umowę bankowości elektronicznej
7,7 miliona – to liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej
930 tysięcy – tyle małych i średnich firm korzysta z bankowości elektronicznej
109 tysięcy – to liczba dużych przedsiębiorstw korzystających z kont bankowych przez Internet
ponad 450 tysięcy – o tyle wzrosła w II kwartale 2009 roku liczba osób, które aktywnie korzystają z bankowości elektronicznej
15 – tyle średnio miesięcznie przelewów wykonuje mały/średni przedsiębiorca
Źródło: Związek Banków Polskich