– Trudności przy płaceniu kartami płatniczymi zdarzają się okresach większych zakupów, czyli np. w okresie świątecznym – uważają eksperci. Przyczyny mogą leżeć nie tylko po stronie banku wydającego kartę.
Przed świętami, 22 grudnia, awarię miał system informatyczny Inteligo. Klienci .PKO BP, którzy korzystają z tej usługi bankowości internetowej, nie mieli dostępu do banku przez Internet ani przez telefon, nie mogli korzystać też z kart płatniczych.
Awaria Inteligo nie jest jednak jedyną w ostatnich miesiącach, która utrudniła posługiwanie się kartami płatniczymi Klienci Inteligo mieli też problemy w połowie listopada. Z kolei pod koniec października w wyniku zmiany oprogramowania w Pekao SA, przez kilka godzin nie działały bankomaty Pekao SA, nie można też było dokonywać autoryzacji transakcji kartami tego banku.
– W interesie banków jest prawidłowe działanie kart płatniczych, ponieważ właśnie na drugą połowę grudnia przypada znacząca część wszystkich transakcji karłowych. Brak możliwości zapłacenia kartą oznacza dla banku utratę przychodów i wizerunku – podkreślił Karol Żwiruk, ekspert poświęconego kartom płatniczym portalu www.kartyonline.pl. Dodał, że jeden z większych polskich banków rok temu, właśnie po problemach z płatnościami kartą, utracił część klientów.
Jak podaje dziennik, przyczyną problemów mogą też być konserwacje systemu – np. w jeden z listopadowych weekendów trudności z autoryzacją transakcji kartami mogli mieć klienci banku BPH. Bank uprzedzał jednak wówczas o tym klientów.
Specjaliści – właśnie z powodu możliwości kłopotów ze stronami www czy autoryzacją transakcji – zalecają posiadanie np. kart dwóch systemów, czyli z logo dwóch różnych organizacji wydawców kart płatniczych, bądź dwóch różnych wydawców. Jeśli np. kłopoty ma jeden system przetwarzania danych, powinien działać drugi.