Złamany czy pęknięty dowód osobisty uniemożliwi załatwienie jakiejkolwiek operacji w banku. Instytucje potraktują uszkodzony dokument jako nieważny, a wykonanie transakcji możliwe jest jedynie w placówce, z paszportem lub nowym dowodem osobistym w ręku.
Aby wykonać dowolną operację w oddziale banku, niezbędny jest dokument tożsamości. Wedle obowiązujących zasad pracownik instytucji będzie wymagał wylegitymowania się ważnym dowodem osobistym lub paszportem, który w żaden sposób nie jest uszkodzony i którego numer został wcześniej wprowadzony do bazy instytucji.
Dla banku prawo jazdy to nie dokument tożsamości
Ani legitymacja, ani prawo jazdy nie są traktowane przez bank jako dokument tożsamości, na podstawie którego można wykonać jakąkolwiek operację (zmienić dane osobowe, wpłacić-wypłacić gotówkę, zlecić przelew). W momencie zakładania rachunku czy podpisywania umowy kredytowej, klient będzie musiał przedstawić dokument, który wpisany zostanie do bazy i którym w przyszłości posiadacz produktu będzie się posługiwał.
– Uszkodzony dowód osobisty nie jest już dokumentem potwierdzającym tożsamość, ponieważ jest po prostu nieważny. Bank nie jest natomiast organem uprawnionym do jego zatrzymania – tłumaczy Tomasz Galos, naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Biznesowego w mBanku i MultiBanku. – Aby móc uzyskać nowy dowód, klient powinen skontaktować się z właściwym urzędem gminy i złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu. W celu potwierdzenia tożsamości, klient może natomiast zaprezentować paszport potwierdzający jego dane, wraz z pismem z urzędu gminy potwierdzającym, iż złożył wniosek o nowy dowód i właśnie oczekuje na jego wydanie. W przypadku nie posiadania przez klienta ani dowodu, ani paszportu, bank nie może zrealizować żadnej zleconej w placówce dyspozycji. Procedura ma za zadanie chronić naszych klientów przed różnego rodzaju oszustwami – dodaje Galos.
Klient ma możliwość wprowadzenia do bazy bankowej dwóch dokumentów – wspomnianego wcześniej dowodu osobistego oraz paszportu. Jeden i drugi ma taką samą wagę – przychodząc do oddziału z wybranym dokumentem można poprosić o uzupełnienie informacji o sobie o numer dodatkowego dokumentu. Spowoduje to, iż w przyszłości klient będzie mógł zlecić dowolne operacje wybranym przez siebie dokumentem.
Wyrecytowanie numeru PESEL nie pomoże
Dowód osobisty lub paszport to dokumenty, które jako jedyne pozwolą klientowi na dostęp do pieniędzy i zlecenie transakcji w oddziale banku. Legitymowanie się prawem jazdy, znajomość numeru PESEL, podanie nazwiska panieńskiego matki czy dokładnego adresu zamieszkania nie pomoże.
Źródło: Bankier.pl