Zabezpiecz firmowe usługi

W mediach coraz częściej spotyka się  publikacje poświęcone bezpieczeństwu usług internetowych. W działalność edukacyjną o tym profilu zaangażowała się  firma NetArt, lider rynku rejestracji domen oraz hostingu. Dlaczego tak istotna jest dbałość o zabezpieczenie usług oraz na co zwrócić uwagę, zapytamy Daniela Kotyrasa, Dyrektora ds. Marketingu i PR w NetArt.

Co wpłynęło na zwiększenie zainteresowania bezpieczeństwem w Sieci?

Daniel Kotyras: Nieograniczony dostęp do Internetu spowodował, iż dla większości osób jest on głównym źródłem informacji. Co za tym idzie, obecnie ponad połowa polskich przedsiębiorstw posiada stronę WWW, która prezentuje firmę oraz jej asortyment. Zwiększyło się więc znaczenie firmowych witryn, które pełnią dziś rolę niejako „wirtualnych biur”. Dlatego tak istotne jest, aby funkcjonowały one niezawodnie. Warunkują to usługi, które są zapleczem strony WWW: domeny internetowe oraz hosting. Firma powinna dbać o stabilność i bezpieczeństwo firmowych usług internetowych (wirtualnych).

Kiedy firma powinna zacząć zabezpieczać  usługi internetowe?

Daniel Kotyras: Przedsiębiorcy powinni zwracać uwagę na kwestie bezpieczeństwa na każdym etapie, od chwili nabycia oraz późniejszego użytkowania usług internetowych. Jest to niezwykle istotne, gdyż nawet z pozoru błahe niedopatrzenie może spowodować utrudnienia w korzystaniu, a nawet utratę usług.

Najkorzystniejszym dla firm rozwiązaniem jest przyjęcie wewnętrznych standardów, które zapewnią stabilne funkcjonowanie strony WWW. Wprowadzenie odpowiednich procedur musi dotyczyć np. haseł do paneli zarządzania. Powinny być udostępniane jedynie osobom, którym są niezbędne do wykonywania czynności zawodowych. Stały monitoring listy pracowników mających do nich dostęp oraz zmian przez nich wykonywanych, pozwoli przedsiębiorcy zachować stałą kontrolę nad usługą.  

Czy wybór usługodawcy ma także wpływ na poziom bezpieczeństwa usług?

Daniel Kotyras: Tak. Ostatecznie, poziom usług i ich bezpieczeństwa zależy od zabezpieczeń, które wprowadza usługodawca. Ma to odniesienie do wszystkich usług, które składają się na działanie strony WWW. Zarówno awaria serwera, czy domeny może powodować zawieszenie funkcjonowania witryny bądź utrudnić kontakt klientów z firmą. Warto wybrać usługodawcę, który nie tylko stosuje podstawowe zabezpieczenia, ale również takie, które mają na celu ochronę usług przed zagrożeniami płynącymi ze strony Abonenta. Przykładowo, firma NetArt oprócz podstawowych zabezpieczeń udostępniła także swoim klientom miernik siły haseł, dzięki czemu mogą świadomie wybrać takie, które będzie trudne do złamania. Wykonuje także kopie bezpieczeństwa zawartości serwerów co 24 godziny. Często bowiem przedsiębiorstwa nie do końca świadome są, że ich nieostrożność czy niewiedza mogą ułatwić działanie przestępcom, bądź zakłócić prawidłowe funkcjonowanie usług.

Ponadto, dokonując selekcji potencjalnych zleceniobiorców warto wziąć aspekty takie, jak: pozycję na rynku oraz liczbę obsługiwanych klientów. Jest to bowiem niepodważalne świadectwo jakości usług, które dana firma oferuje. Pomocne w wyborze usługodawcy może okazać się odwiedzenie forów internetowych, na których konsumenci wyrażają swoje opinie na temat poszczególnych przedsiębiorstw. Można także znaleźć informacje na temat zabezpieczeń stosowanych przez poszczególnych rejestratorów.  

Jakie szkody może przynieść firmom ignorowanie kwestii bezpieczeństwa?

Daniel Kotyras: Przede wszystkim straty sprzedażowe i wizerunkowe. Jest tak, dlatego że lekceważenie aspektów bezpieczeństwa powoduje zazwyczaj problemy w funkcjonowaniu serwisu lub całkowite zawieszenie jego działania. Klienci nie mogą więc zapoznać się z ofertą firmy on-line, a co za tym idzie – skorzystać z niej. Większość osób, którym po wprowadzeniu adresu w okno przeglądarki nie wyświetli się pożądana strona WWW, odwiedzi serwis konkurencji.

Często awarie usług internetowych (np. domeny, serwera) powodują, że działać  przestają również konta poczty e-mail. Kontakt z przedsiębiorstwem jest więc utrudniony, a często niemożliwy. Do firmy nie dochodzą zamówienia ani zapytania ze strony klientów. W wyniku tego mogą oni poczuć się ignorowani przez firmę.

Niedbałość o zabezpieczenie usług, może prowadzić również do ich utraty. Mowa tutaj przede wszystkim o adresach internetowych. Ich odzyskanie jest czasochłonne oraz kosztowne, a czasem może być nawet niemożliwe. Np. kiedy firma nie przedłuży okresu abonamentowego domeny, trafia ona do ponownej rejestracji. Każdy wtedy może dokonać jej zakupu. Nazwa może więc trafić do firmy, która również będzie miała prawo do jej wykorzystywania. W innym przypadku może ona zostać przekierowana do serwisu konkurencji lub na stronę, która będzie zawierała niekorzystne dla przedsiębiorstwa treści.

Ponieważ  klienci częstokroć mają kontakt z firmą jedynie za pośrednictwem witryny internetowej, na jej podstawie wyrabiają sobie opinię o jej działalności. Przedsiębiorstwo, które nie potrafi zadbać o to, by firmowa strona WWW działała poprawnie nie jest wiarygodnym partnerem. Zaniedbanie kwestii bezpieczeństwa usług internetowych może spowodować, że przez długi czas firmie trudno będzie odbudować wizerunek profesjonalnego oraz stabilnego przedsiębiorstwa.  

Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt (serwis nazwa.pl)

Źródło: NetArt