Zadbaj o swoje interesy podczas wakacyjnej pracy

W czasie wakacji wiele młodych osób podejmuje swoją pierwszą pracę. Credit Agricole podpowiada, na co należy zwracać szczególną uwagę przy jej wyborze, aby uniknąć niespodzianek. Tymi i innymi wskazówkami dzieli się w prowadzonym przez siebie w programie mentorskim „Do pierwszej pracy”.


Wakacyjna praca to okazja by podreperować budżet, zarobić na wyjazd, kolejny rok nauki czy też zdobyć doświadczenie i umiejętności w konkretnej branży. Powodów, dla których młodzi szukają pracy, może być wiele. Jednak, bez względu na motywacje, warto pamiętać o kilku zasadach, które pomogą zabezpieczyć się przed przykrymi niespodziankami czy też nieuczciwymi pracodawcami, wykorzystującymi niewiedzę i brak doświadczenia osób dopiero rozpoczynających pracę.

– Poszukiwanie pracy, negocjowanie warunków i dopełnianie formalności można porównać do kupowania np. aparatu telefonicznego przez internet. Wiedząc, czego szukamy, sprawdzamy różne oferty oraz wiarygodność sprzedającego. Zasięgamy też opinii znajomych i przeglądamy fora internetowe. Na koniec dbamy o formalności, na wypadek, gdybyśmy musieli np. reklamować produkt – radzi Anna Łukasiewicz, ekspert HR w programie mentorskim „Do pierwszej pracy” banku Credit Agricole.


Przeglądając różne oferty pracy, warto skonsultować je ze znajomymi, poszukać informacji, opinii w internecie, a jeśli to możliwe – wybrać się tam osobiście. Czasami nasze wyobrażenia po przeczytaniu opisu stanowiska mogą się rozminąć z rzeczywistością, zarówno na naszą korzyść, jak i niekorzyść. Jeśli nasz ew. przyszły pracodawca nie chce się z nami zobaczyć, albo proponuje spotkanie poza siedzibą firmy, to tym bardziej warto rzetelnie sprawdzić jego ofertę.

Przy rozważaniu konkretnej propozycji trzeba przeanalizować wymieniane przez pracodawcę kwalifikacje, umiejętności czy warunki pracy. Zastanówmy się, czy spełniają one nasze możliwości i oczekiwania. Jednocześnie wątpliwość może budzić postawa firmy, która nie sprawdza naszych predyspozycji, oferuje podejrzanie atrakcyjne zasady współpracy.

Zasada „im mniej, tym lepiej” nie obowiązuje w doprecyzowaniu warunków umowy. Warto omówić każdą, nawet najmniejszą kwestię i zapisać ją w kontrakcie. Warto też zastanowić się nad formą umowy i wybrać tę najbardziej nam opowiadającą. Przy czym należy pamiętać, że najbardziej chroni nas umowa o pracę. Aby uniknąć rozczarowań i niedomówień umowę trzeba podpisać przed podjęciem pracy, a na propozycje dopełnienia formalności dopiero w momencie przyjechania na miejsce pracy należy patrzeć ostrożnie. Wcześniej warto też poprosić o przedstawienie projektu umowy, aby spokojnie zapoznać się z jej treścią, a podczas spotkania wyjaśnić niezrozumiałe dla nas zapisy lub doprecyzować ważne dla nas kwestie. Takie postępowanie pozwoli uniknąć np. nieprzewidzianych kosztów transportu, wyżywienia, zakwaterowania, pracy ponad umówiony dobowy wymiar czasu pracy (nadgodzin), innymi niż się umawialiśmy zadaniami, a w najgorszym wypadku tym, że nie otrzymamy wynagrodzenia. Pamiętajmy również, że za każdą pracę należy się wynagrodzenie, nawet za tzw. dni próbne. Jednocześnie miejmy na uwadze to, że pracując bez umowy, łamiemy prawo.

Bank Credit Agricole chce wspierać młodych ludzi w ich pierwszych zawodowych krokach poprzez program mentorski „Do pierwszej pracy” (WWW.dopierwszejpracy.pl). Do projektu zaprosił dziesięciu ekspertów z branż: psychologii, dziennikarstwa, zarządzania, marketingu, prawa, własnego biznesu, stylu osobistego, finansów korporacyjnych, HR oraz obsługi klienta. Mentorzy na swoich fanpageach na Facebooku dzielą się doświadczeniami, osiągnięciami zawodowymi, stawiają pytania, zachęcają do dyskusji. Wszystko po to, by odkryć w młodych motywację do działania i podjęcia pierwszego kroku w drodze do zawodowej kariery. Natomiast na oficjalnym kanale Credit Agricole na You Tube www.youtube.com/user/CABankPolska zainteresowani mogą znaleźć firmy poradnikowe przygotowane przez mentorów.

Anna Łukasiewicz, ekspert HR w programie mentorskim „Do pierwszej pracy” prowadzi szkolenia managerskie z rozwoju osobistego, radzenia sobie ze stresem, komunikacji interpersonalnej, jest również certyfikowanym mediatorem. Ma kilkuletnie doświadczenie w rozwiązywaniu konfliktów pracowniczych oraz tworzeniu pozytywnego wizerunku firm. Autorka wielu publikacji dotyczących różnych sfer biznesu. Główne obszary kompetencji: komunikacja w biznesie, rozwiązywanie konfliktów, mediacje pracownicze, asertywny dialog.