Zaginiony przelew – jak odzyskać pieniądze

Przekazywanie pieniędzy za pomocą  przelewów bankowych zwykle jest bardzo wygodne i bezpieczne. Jednak w rzadkich przypadkach nie docierają one do odbiorcy. Expander uspokaja, że pieniądze w bankowych systemach nigdy nie znikają bez śladu.

Aby uniknąć niepotrzebnych stresów, przed wysłaniem przelewu na dużą kwotę, warto sprawdzić czy odbiorca nie zmienił konta bankowego.

Pieniądze przekazywane między rachunkami w ramach jednego banku często trafiają do odbiorcy w ciągu kilku sekund. Gdy operacja dotyczy kont w różnych bankach, zwykle przelew dociera najpóźniej następnego dnia roboczego. Jednak zdarzają się też wyjątkowe sytuacje, kiedy pieniądze nie docierają do odbiorcy.

Częstą przyczyną takich sytuacji jest błąd zlecającego przelew. Nie chodzi  jednak o podanie niepoprawnego numeru rachunku. Obecnie systemy bankowe nie dopuszczają do tego rodzaju błędów. W numerze są bowiem specjalne cyfry kontrolne. Jeśli się pomylimy, to system wyświetli komunikat informujący o tym, że numer jest błędny.

Zdarzają się jednak inne problemy. Dla przykładu system pozwoli wysłać przelew na rachunek, który kiedyś funkcjonował i został zamknięty. Taka sytuacja może się zdarzyć, gdy nie będziemy wiedzieli o tym, że osoba czy instytucja której wysyłamy pieniądze zmieniła konto bankowe. Taka sytuacja może być bardzo stresująca, zwłaszcza jeśli dotyczy dużej kwoty. Na szczęście popełnienie takiego błędu nie spowoduje większych kłopotów.

Banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. Nie ma więc obawy, że pieniądze wysłane na stare konto trafią do nieznanej nam osoby. W takiej sytuacji bank, który otrzymał przelew kierowany na zamknięte konto, po prostu odsyła pieniądze zleceniodawcy. Maksymalnie w ciągu 4 dni powinny one wrócić na rachunek zleceniodawcy.

Jeśli jednak minie kilka dni i pieniądze nie wrócą może to oznaczać poważniejsze problemy. Najczęstszą przyczyna takich sytuacji jest to, że teoretycznie zamknięte konto nadal jest aktywne w bankowym systemie. Może się tak stać zarówno z powodu błędu pracownika banku jak i niedopełnienia wymaganych formalności przez klienta.

Co mnożna zrobić jeśli wysłaliśmy przelew, odbiorca twierdzi, że to konto zamknął, a pieniądze nie wróciły na nasze konto? Przede wszystkim warto poprosić odbiorcę, aby skontaktował się z bankiem i aby sprawdził, czy jego konto rzeczywiście zostało zamknięte. Być może pieniądze czekają na niego na jego starym rachunku, który z jakiegoś powodu nadal istnieje.

Niezależnie od sytuacji zawsze możemy też złożyć reklamację w tym banku, z którego wysłaliśmy przelew. Wtedy będzie on wyjaśniał co się stało z wysłanymi środkami. Pieniądze na szczęście nie znikają bez śladu i ostatecznie udaje się ustalić co się z nimi stało. Jedyny problem polega na tym, że może minąć trochę czasu zanim uda się je odzyskać.

 
Jarosław Sadowski
Analityk firmy Expander

Źródło: Expander