W tym roku konkurs przeprowadzony jest w dwóch kategoriach „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” oraz „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy”. Termin nadsyłania wniosków upłynął 13 lutego 2006 roku. W obu kategoriach nadesłano łącznie 348 wniosków spełniających wymogi formalne. Wstępnej selekcji wniosków z kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” dokonała niezależna grupa ekspertów. Spośród 314 wniosków z tej kategorii, wybrano 27 najwyżej ocenionych wniosków na 21 firm (niektóre firmy zostały nominowane kilkakrotnie przez różne organizacje). Wnioski rekomendowane przez ekspertów oraz wnioski z kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy” zostały przekazane Kapitule Konkursu, która dokona wyboru laureatów w obu kategoriach.
W tym roku jednego zwycięzcę w kategorii „Współpraca firmy z organizacją pozarządową” wybiorą internauci na stronie internetowej www.dobroczyncaroku.pl Głosowanie na stronie internetowej trwa od 30 marca do 13 kwietnia, do godz. 13.00. Nad poprawnym przebiegiem Konkursu czuwa Ernst & Young – firma świadcząca usługi doradcze i audytorskie.
Zwycięzcy konkursu zostaną przedstawieni podczas Gali Finałowej, która odbędzie się 30 maja w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Laureaci otrzymują statuetkę „Dobroczyńca Roku 2005” oraz prawo do wykorzystywania tytułu i logotypu Konkursu.
Konkurs o tytuł „Dobroczyńca Roku” organizowany jest przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce od 1994 roku. Jest to największy i najbardziej prestiżowy program, w ramach którego nagradzane i promowane jest społeczne zaangażowanie firm. Hasło konkursu brzmi „Dobro Czyń Cały Rok” i wiąże się z przesłaniem, że działalność społeczna powinna być elementem wpisanym na stałe w strategię działania nowoczesnej firmy.