Zakupy grupowe w Polskim internecie otwierają się na nowe sektory

Dotychczas zakupy grupowe były głównie kojarzone z klientem indywidualnym oraz takimi usługami jak fryzjerstwo czy zabiegi w SPA.  Teraz przyszedł czas na sektor biznesowym. Zakupy grupowe na tym rynku stają się efektywnym kanałem marketingowo-handlowym. Czy świat pokocha biznes w sieci?

Na całym świecie jest obecnie od 10 do 15 serwisów zakupów grupowych dla biznesu. Większość z nich pochodzi z USA, ale pojawiają się kolejne portale w Australii, Wielkiej Brytanii, a ostatnio także w Polsce.
Światowa sieć biznesu

Zakupy grupowe B2B(biznes dla biznesu) powstały w odpowiedzi na wielki „boom” w sektorze konsumenckim. – Mimo, że liczba stron, które oferują vouchery na manicure czy SPA staję się już powoli niedorzecznie wysoka, niewielu wpadło na pomysł, żeby stworzyć alternatywę dla właścicieli firm – mówi Marcus Layton, założyciel australijskiego serwisu Bizzbuzz.com.

– W 2005 roku wraz z moimi współpracownikami pomogliśmy stworzyć serwis biznesowych aukcji dla Ebay – mówi Gary Slack, współtwórca platformy Bizdydeal.com. – Kiedy zobaczyliśmy, że zakupy grupowe rozrastają się za sprawą Groupon.com, pomyśleliśmy, że można przekonwertować ten model do sektora B2B, tak jak to zrobiliśmy to z Ebay. Groupon jak dotychczas tego nie zrobił dlatego pomyśleliśmy, że jest to okazja dla naszej inicjatywy – dodaje Slack. Z kolei Alex Miranda, właściciel serwisu BizGrupon.com oraz firmy zajmującej się designem i grafiką wpadł na pomysł stworzenia portalu po tym jak Groupon odrzucił jego ofertę vouchera na projekt strony internetowej. Wtedy właśnie zauważył, że nie ma jeszcze żadnej niszy dla właścicieli małych firm.

Drzemiący potencjał

Potencjał zakupów grupowych dla firm jest duży, mimo, że nie jest to do końca nowy model w świecie b2b. – Małe i średnie firmy z różnych sektorów często łączą się, aby nabywać i sprzedawać produkty oraz usługi. Co jest nowe w wypadku zakupów grupowych w internecie to „sieciowy aspekt społecznościowy”. Dzięki tego typu portalom przedsiębiorcy nie muszą się łączyć w żadne syndykaty, każda firma może kupować i sprzedawać usługi i produkty bez większych formalności – przekonuje Slack. – Potencjał tego sektora wydaję się ogromy. Małe i średnie firmy mają pewne problemy z nabywaniem produktów. My im w tym pomagamy bo możemy to zrobić znacznie taniej i bardziej efektywnie – mówi Parijat Kuman, Project Manager w HuddleBuy.co.uk.

Zakupy grupowe dla biznesu dają wiele benefitów. – Nasze oferty nie dotyczą tylko oszczędzania pieniędzy. Tak naprawdę chodzi o to, żeby przedstawić ciekawe produkty i oferty managerom tak, aby produktywność i efektywność ich biznesów mogła znacznie wzrosnąć – mówi G. Slack. – Zakupy grupowe pozwalają także na nawiązywaniu kontaktów. Wielu przedsiębiorcom i managerom firm zależy nie tylko na wystawieniu ofert na naszym portalu, ale także długofalowych relacjach biznesowych – przekonuje P. Kuman. Przedstawiciele serwisów zakupów grupowych podkreślają też, że zrealizowany voucher to często dopiero początek. Jeśli jedna firma jest zadowolona z usług drugiej to jest duża szansa, że będzie z nią kontynuować współpracę w dłuższym okresie.

Grupowe B2B w Polsce

W przypadku zakupów grupowych dla biznesu także w Polsce jest już pierwsza platforma tego typu dedykowana stricte dla firm – B2Bdeal.pl. – Nasz portal pojawił się w Internecie w odpowiedzi na zapotrzebowanie krajowego rynku b2b. Przez wiele miesięcy robiliśmy badania, rozmawialiśmy z managerami, śledziliśmy także branżę za granicą. Co więcej, nasz zespół ma doświadczenie w obsłudze i kreacji serwisów www. Wszystko to złożyło się na swoisty „know how” niezbędny do stworzenia tego typu platformy – mówi Tomasz Krobski, właściciel B2Bdeal.pl.

– Z każdym dniem notujemy coraz większe zainteresowanie portalem. Otrzymujemy dziesiątki zapytań dotyczących sprzedaży oraz kupna usług i produktów. Co więcej, właśnie otworzyliśmy pogram dotyczący internetowych start-up-ów, co będzie dużą szansą na promocję tego typu portali właśnie poprzez model zakupów grupowych – dodaje T. Krobski. W odpowiedzi na działalność B2Bdeal.pl niektóre serwisy zakupów grupowych także otworzyły się na tę dziedzinę, czego przykładem jest kategoria Twoja Firma na Gruper.pl

Polskie serwisy zakupów grupowych odwiedza rocznie ponad 3,5 mln osób (raport PBI 2011 dotyczącego zakupów grupowych w polskiej sieci). Według danych GUS w 2009 r. 88,2 proc. małych i 97,7 proc. średnich przedsiębiorstw jest odbiorcami usług internetowych. Raport Deutsche Bank Research mówi, iż MSP stanowią 99,9 proc. (około 3,8 mln) wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych i mają fundamentalny wkład w siłę napędową polskiej gospodarki.

Zarówno te dane jak i zagraniczne trendy pozwalają przypuszczać, że zakupy grupowe b2b mają duży potencjał w Polsce. Przedsiębiorcy i managerowie są coraz bardziej otwarci na Internet i zdają sobie sprawy z benefitów jakie może im dać sieć.  Zakupy grupowe wydają się być dobrą odpowiedzią na ich handlowo-marketingowe problemy, a także szansą na zwiększenie efektywności i produktywności firmy.

Źródło: PASSION PR