Na tegoroczne zakupy świąteczne ponad połowa z nas wyda tyle samo, co w zeszłym roku. Prezenty kupimy w centrach handlowych i tam też poszukamy inspiracji. Dla zdecydowanej większości Polaków bardzo ważnym czynnikiem podczas dokonywania zakupu prezentów będzie możliwość otrzymania rabatu – wynika z badań realizowanych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Citi Handlowy.
W zeszłym roku w okresie świątecznym nasi klienci najwięcej wydali na zakup jedzenia, ale także elektroniki, ubrania, biżuterii oraz kosmetyków. Wzrost transakcyjności w tych kategoriach w stosunku do średniej z pozostałych miesięcy roku niewątpliwie wiąże się z zakupem prezentów. Biorąc pod uwagę kategorie, w jakich najwięcej wydajemy w tym okresie, prezenty pod choinką w większości domów są dość przewidywalne – mówi Katarzyna Józefowicz, Szefowa Pionu zarządzania produktami kredytowymi Citi Handlowy – Jeśli przeanalizowalibyśmy transakcyjność naszych kart w okresie świątecznym pod względem miejsca wykonywania zakupów okazuje się, iż pozostajemy tradycjonalistami i Święta spędzamy w Polsce, a nie w ciepłych krajach.
Jak wynika z badań Citi Handlowy zrealizowanych na zlecenie ARC Rynek i Opinia tylko 33 proc. Polaków planuje wydać na świąteczne zakupy więcej niż w zeszłym roku, większość z nas wyda tyle samo. 60 proc. Polaków inspiracji na zakup prezentów poszuka w galeriach handlowych i podczas rozmów ze znajomymi (50 proc.). Centrum handlowe to również miejsce, gdzie 74 proc tych, którzy zdecydują się na zakupy w sklepach tradycyjnych, kupi prezent.
A co z tymi, którzy zakupy zrobią w Internecie? Wyniki badań w tym zakresie nie są zbyt optymistyczne. Połowa z nas nie czyta regulaminów w każdym sklepie (45 proc.), z którego korzysta, a co piąta osoba nie sprawdza dostawcy usługi płatności internetowej. Nie znamy też swoich podstawowych praw w Internecie. Chociaż 42 proc. z nas wie dokładnie, w jakim czasie możemy zwrócić produkt zakupiony online bez podania przyczyny, to już 85 proc. nie wie ile czasu ma na jego reklamację.
Jak pokazują badania, 2 na 3 respondentów uważa rabaty za istotne lub bardzo istotne, przy czym dla kobiet rabaty są ważniejsze niż dla mężczyzn. Najczęściej zniżek poszukujemy już bezpośrednio w sklepach podczas zakupów. Niższa cena to również jeden z powodów, dla których decydujemy się na zakupy w zagranicznych sklepach. Na pierwszym miejscu, dla prawie połowy z nas, najważniejszym jest brak danej rzeczy lub niedostępność marki w Polsce.
Na koniec trochę o życzeniach świątecznych. Z badania Citi Handlowy wynika, że w zeszłym roku wysłaliśmy i otrzymaliśmy więcej życzeń drogą elektroniczną niż tradycyjną. A jaka jest najpopularniejsza forma elektronicznych życzeń? W 67 proc. są to SMSy, w 18 proc. maile oraz w 12 proc. życzenia na Facebooku. Tą samą drogą życzenia trafiają również do nas.
Badanie „Strategie zakupowe Polaków” Citi Handlowy zrealizował we współpracy z ARC Rynek i Opinia.