Zarobki PR-owców – wysokie, a jednak za małe

Wortal PRoto z serwisem jobpilot, firmą AG Test i pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Public Relations przeprowadził pierwsze szerokie badanie, poświęcone wynagrodzeniom polskich PR-owców. Do analizy zakwalifikowano 655 ankiet wypełnionych przez specjalistów ds. komunikacji.

Najwięcej (9,58 proc) spośród respondentów zadeklarowało, że zarabia pomiędzy 3000 a

3499 zł (brutto). Prawie tak samo często (8,63 proc. ankietowanych) wskazywano przedział od 2500 do 2999 PLN. Natomiast przedziały z najwyższymi zarobkami: 10000 do 14999 oraz 15000 i więcej, wskazywało odpowiednio 6,91 i 4,08 proc. ankietowanych.

Badanie wykazało, że istnieją różnice w zarobkach pracowników pomiędzy firmami z przewagą kapitału polskiego, a tymi z przewagą kapitału zagranicznego. Najwyraźniej obrazuje to zestawienie przedziałów o najwyższych zarobkach. 5,52 proc. respondentów z firm z przewagą kapitału polskiego swoje zarobki umiejscowiło w przedziale pomiędzy 10000 a 14999 zł, podczas gdy w firmach z kapitałem zagranicznym ten sam przedział wskazało 10,75 proc. respondentów.

Różnice w zarobkach są również widoczne pomiędzy PR-owcami z poszczególnych województw. W mazowieckim najwięcej respondentów zadeklarowało swoje dochody w przedziale pomiędzy 2500 a 2999 zł, w łódzkim – w przedziale 2000–2499 zł, natomiast w śląskim – 1000–1499 zł.

Wśród dodatkowych gratyfikacji respondenci najczęściej wymieniali telefon służbowy (427 wskazań). Na drugim miejscu znalazły się szkolenia zewnętrzne (250 wskazań), a za nimi ubezpieczenie medyczne (240 wskazań). Prawie równą liczbę wskazań uzyskały wyjazdy integracyjne (226) oraz posiadanie laptopa/pda (227). Szkolenia wewnętrzne jako dodatkową gratyfikację na swoim stanowisku wskazało 165 respondentów, a 147 dofinansowanie do edukacji. Część wynagrodzenia PR-owców stanowią premie, jednak prawie 17 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie otrzymuje jej w ogóle. Podobny odsetek – 14,22 proc. – przyznał, że w ogóle nie dostał podwyżki.

Według zebranych danych, umowa o pracę na czas nieokreślony jest formą zatrudnienia 55,43 proc. respondentów. 20,34 proc. jest zatrudnionych na umowę o pracę na czas określony, a prawie 12 proc. (11,96 proc.) prowadzi własną działalność gospodarczą. Kontrakt managerski podpisało 2,48 proc. respondentów.

Większość respondentów (40.10 proc.) swój poziom zadowolenia z wynagrodzenia w skali od 2 do 5 oceniło na 3. Prawie 36 proc. (35,84 proc.) wybrało 4, a 15,71 proc. – 2.