Zarządzanie niepewnością kluczem do sukcesu – badanie strategii firm

„Firmy, które unikają strategicznego ryzyka, trwają, lecz nie kwitną. Firmy, które akceptują strategiczne ryzyko, zbierają pokłosie w postaci albo wielkiej nagrody, albo całkowitej ruiny. Strategie z największymi szansami na sukces niosą ze sobą także największe ryzyko porażki. Rozwiązanie tego problemu wymaga nowego sposobu myślenia o strategii niepewności” – twierdzi Michael Raynor.*

„Menedżerowie muszą opierać swoje strategie na założeniach odnośnie nieznanej przyszłości, więc najambitniejsi z nich liczą, że prawidłowo odgadną przyszłość albo jakoś dopasują się do zamętu, który nastąpi. W rzeczywistości jedynie garstce szczęśliwców udaje się prosperować, a większość pechowców – choć nie mniej zdolnych – w pewnej chwili zdaje sobie sprawę, że idzie na dno” – wyjaśnia dr Michael Raynor. – „Paradoks strategii to konsekwencja potrzeby dokonania trwałego wyboru strategii pomimo głębokiej niepewności co do tego, którą strategię warto wybrać. Czasem znakomita strategia zawodzi, ponieważ sytuacja rozwinęła się inaczej niż zakładano” – podkreśla Raynor.*

Według Raynora kluczem do sukcesu w biznesie jest umiejętność zarządzania niepewnością związaną z różnymi możliwymi kierunkami rozwoju sytuacji w przyszłości i to w taki sposób, który umożliwia zachowanie ambitnych celów. Za przykład mogą tu posłużyć m.in. nieudane próby wprowadzenia na rynek przez koncern Sony kaset wideo Betamax oraz dyskowego nośnika danych MiniDisc.

„Podczas wprowadzania na rynek formatu Betamax i MiniDisc strategie Sony zawierały wszystkie elementy potrzebne do odniesienia sukcesu. Za porażkę winę ponosi zwykły pech. Decyzje Sony były absolutnie sensowne. Problem w tym, że za bardzo skoncentrowano się na sukcesie, a za mało na strategicznej niepewności” – argumentuje Michale Raynor.*

Kwestia zarządzania niepewnością i planowania strategicznego zostanie szczegółowo zaprezentowana przez dr Michaela Raynora 25 września podczas konferencji „Strategia 2009. Jak maksymalizować szanse na rozwój i jednocześnie minimalizować ryzyko porażki: nowe podejście”. Konferencja jest organizowana przez Harvard Buisness Review Polska. Oprócz zagranicznego eksperta w konferencji wezmą udział polscy specjaliści w dziedzinie zarządzania, m.in. Szef Zespołu Doradców Strategicznych Rządu RP – dr Michał Boni oraz wykładowca SGH – prof. Piotr Płoszajski. Natomiast na 26 września zaplanowano warsztaty, podczas których dr Michael Raynor poprowadzi praktyczne ćwiczenia z zakresu zarządzania niepewnością i planowania strategicznego.

*”Paradoks strategii”, Michael E.Raynor, 2008.

Badania Michaela Raynora, przeprowadzone wśród przedsiębiorstw, wykazały, że:
1. Firmy, które osiągnęły sukces, stawiały wszystko na jedną kartę. Ich sukces wynikał przede wszystkim z faktu, że przyszłość rozwinęła się zgodnie z ich założeniami. Jednocześnie, nie wynikało to z umiejętności precyzyjnego prognozowana, lecz przede wszystkim ze szczęścia.
2. Firmy przegrywające na dużą skalę realizowały podobne strategie – również stawiały wszystko na jedną kartę, jednak ponosiły porażkę, gdyż rzeczywistość okazywała się niezgodna z ich założeniami.
3. W obliczu niepewności przyszłych zdarzeń większość firm – zazwyczaj nieświadomie – decydowała się na strategię wyczekiwania czy nieśmiałych posunięć, z których można się wycofać. Badania wykazały, że takie firmy, nigdy nie stawały się liderami swoich rynków, ale zapewniały sobie kluczową korzyść – przetrwanie.

Źródło: Harvard Business Review Polska