Zaufanie, jakim klienci darzą firmy ubezpieczeniowe, to bardzo ważny kapitał. Efektywność w branży ubezpieczeniowej oznacza bowiem przede wszystkim zbudowanie długofalowej relacji z klientem. Kryzys zaufania konsumentów przekłada się na wyniki całej branży, która pomimo dużych możliwości rozwoju odnotowuje spadki wartości. Warto więc podjąć nowe działania, umożliwiające efektywne zarządzanie reputacją – mówi Paweł Holnicki-Szulc, dyrektor działu Specialty Lines, East Zone EMEA Global Specialty w firmie AIG.
Polska branża ubezpieczeniowa funkcjonuje obecnie w obliczu znacznych presji – niskich stóp procentowych, nacisków regulacyjnych czy znacznej konkurencyjności poszczególnych podmiotów na rynku. Niski poziom zaufania konsumentów jest jednym z najbardziej znaczących wyzwań, przed jakimi staje sektor w roku 2016. Choć nowe przepisy (np. dyrektywa IDD) wzmacniają pozycję klienta na rynku, m.in. wprowadzając dla firm obowiązek „pełniejszego informowania klientów o szczegółach oferty i dopasowanie oferty do ich potrzeb”, poziom zaufania klientów do branży jest nadal niewystarczający.
Śledząc badania opinii społecznej, przeprowadzone przez poszczególne ośrodki badawcze, można stwierdzić, że branży nadal nie ufa ponad 1/3 Polaków (według najbardziej optymistycznych wyników badania firmy doradczej EY).