Zespół PKO Banku Polskiego pierwszy w Europie w tegorocznym konkursie edukacyjnym Visa Debit Challenge 2011

Zespół reprezentujący PKO Bank Polski wygrał w finale Visa Debit Challenge 2011, ogólnoeuropejskiej zespołowej gry strategicznej weryfikującej wiedzę i umiejętności pracowników banków członkowskich Visa Europe w zakresie tworzenia i zarządzania programami kart płatniczych na bardzo konkurencyjnym, wirtualnym rynku.

W zakończonym w piątek, 8 kwietnia br. finale rozegranym na żywo podczas kilkudniowego spotkania banków członkowskich Visa Europe drużyna PKO Banku Polskiego wyprzedziła team z brytyjskiego banku Barclays oraz drugiego polskiego finalistę – zespół reprezentujący mBank, detaliczną część BRE Banku. Na spotkaniu w Barcelonie, gdzie zostały również wręczone nagrody Visa Europe Member Awards, podkreślana była także innowacyjność polskich banków i umiejętność prowadzenia przez nie wspólnych projektów, przede wszystkim w zakresie budowy infrastruktury płatności kartami.

W tegorocznej edycji konkursu drużyny złożone z pracowników banków z różnych krajów współzawodniczyły w stworzeniu najlepiej funkcjonującego wirtualnego programu kart debetowych, mierząc się z wyzwaniami w sferze strategii, marketingu i dochodowości tworzonego przez nich programu.

 

„Gorąco dopingowaliśmy w Barcelonie drużyny z BRE Banku i PKO Banku Polskiego, które podeszły do swojego występu w finale bardzo poważnie i z wielką wolą zwycięstwa. Jesteśmy bardzo dumni z wyniku obu zespołów, a PKO Bankowi Polskiemu serdecznie gratulujemy zwycięstwa” – powiedziała Małgorzata O’Shaughnessy, wiceprezes Visa Europe i dyrektor generalna odpowiedzialna za Polskę, Czechy i Słowację. „Wygrana PKO Banku Polskiego, 3-cie miejsce zespołu BRE oraz wysokie miejsca wielu polskich drużyn w eliminacjach były dla nas swojego rodzaju zwieńczeniem wielu osiągnięć polskich banków, których innowacyjność w sferze kart płatniczych była mocno podkreślana podczas tegorocznego spotkania banków członkowskich Visa Europe w Barcelonie” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.

 

W pięciu rundach eliminacji, w których uczestniczyło ponad półtora tysiąca pracowników banków członkowskich Visa Europe reprezentujących 25 rynków, wśród setki najlepszych drużyn eliminacji zlazło się 27 polskich zespołów – a wśród czołowej dwudziestki aż połowę stanowiły reprezentacje polskich banków.

 

Oprócz zwycięskiej drużyny, PKO Bank Polski wprowadził do pierwszej setki najlepszych zespołów w Europie jeszcze 2 inne drużyny. Podobnie BRE Bank: oprócz drużyny, która zajęła trzecie miejsce w finale, dwa inne zespoły z tego banku zajęły miejsca w pierwszej setce Visa Debit Challenge 2011.

 

W tegorocznej edycji gry uczestnicy musieli opracować ofertę kart debetowych, wprowadzić taki produkt na wirtualny rynek a następnie współzawodniczyć na nim z innymi bankami podejmując kilkaset strategicznych decyzji dotyczących rozwoju produktu, marketingu, zarządzania ryzykiem i kontrolowania budżetu.

 

Podczas spotkania w Barcelonie z uznaniem wypowiadano się o innowacyjności banków polskich, które na skalę masową zaczęły wydawać w ub. roku zbliżeniowe karty Visa, przy czym nie do przecenienia – jako katalizatora rozwoju płatności zbliżeniowych w Polsce – jest tu rola PKO Banku Polskiego, który sukcesywnie wymienia 6,5 mln swoich debetowych kart Visa na karty z mikroprocesorem i dodatkową funkcjonalnością zbliżeniową Visa payWave. W 2010 r. miało miejsce pierwsze wdrożenie płatności komórką w Polsce w technologii NFC; w tym roku będą miały miejsce kolejne wdrożenia płatności mobilnych Visa, w tym wykorzystujące różnorodne modele technologiczne, takie jak umieszczenie aplikacji płatniczej na karcie SIM, karcie microSD bądź w akcesoriach dedykowanych dla telefonów iPhone.

 

Ogromnym zainteresowaniem banków członkowskich Visa Europe cieszył się w Barcelonie program Kartą Visa zapłacisz wszędzie, który ma doprowadzić do podwojenia sieci akceptacji kart do 2015 r., w tym do zainstalowania 200 tys. terminali wyposażonych w czytniki kart zbliżeniowych, co bardzo wspiera wydawnictwo tych kart. Podkreślana była unikalność tego Programu jako wspólnego przedsięwzięcia wszystkich banków-wydawców kart Visa w Polsce, które inwestują łącznie ok. 200 mln złotych nie tylko w rozwój sieci pod względem liczby nowych placówek zaczynających przyjmować karty, ale także w unowocześnienie całej sieci akceptacji.

 

Podczas spotkania banków członkowskich Visa Europe w Barcelonie wręczono także nagrody Visa Europe Member Awards, którymi są wyróżniane najbardziej innowacyjne przedsięwzięcia i produkty kartowe z całej Europy. W kategorii Best New Customer Proposition (najlepszy program opracowany dla konkretnego segmentu klientów) wygrała karta kredytowa Visa Impresja Banku Millennium z innowacyjnym programem lojalnościowym. Natomiast PKO Bank Polski znalazł się w czołówce w kategorii Best Cash Displacement (najlepszy program mający na celu zastępowanie gotówki poprzez zachęcenie do płacenia kartami) za wdrożenie na masową skalę programu wymiany wszystkich debetowych kart Visa na karty Visa z funkcją zbliżeniową.

Źródło: Visa