Zielone światło dla plastiku – Kupujemy tam, gdzie możemy zapłacić kartą płatniczą

Według deklaracji respondentów, w czasie podróży aż 44% z nich chciałoby mieć możliwość zapłaty kartą za zakwaterowanie w prywatnych kwaterach, a 42% – za pobyt w hotelu. Wśród miejsc, w których respondenci chcieliby móc zapłacić kartą, trzecie miejsce zajęły stacje benzynowe – 38% wskazań, a zaraz za nimi zalazły się opłaty za autostrady – 37%. Duża część ankietowanych widzi także konieczność wprowadzenia opcji płatności kartą za rozrywkę, oferowaną m.in. w takich miejscach jak kina, muzea, czy sale koncertowe (wskazania na poziomie 32%).

„Wzrost zainteresowania kartami wynika miedzy innymi z faktu, że nie lubimy zabierać w podróż dużej ilości gotówki” – powiedziała Hanna Staśkiewicz-Dziełak, dyrektor marketingu Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce. Jak pokazuje badanie, stosunkowo często jeszcze zabieramy ze sobą tzw. drobne na niewielkie zakupy, takie jak lody czy napoje. „To skutek przyzwyczajenia do tradycyjnej metody płatności – prawie ¾ ankietowanych przyznaje, że płaci gotówką głównie z tego powodu” – dodała Staśkiewicz-Dziełak.

Badanie potwierdza, że Polacy coraz chętniej sięgają przy zakupach po karty płatnicze zwłaszcza, gdy wydają większe kwoty. To dobra prognoza dla handlowców, którzy już teraz oferują możliwość zapłaty za towar kartą, a jednocześnie wskazówka dla tych, którzy wahają się, czy warto postarać się o terminal – urządzenie pozwalające przyjmować płatności kartami płatniczymi.

Wzmożonym zakupom sprzyjać będą z pewnością nadchodzące Święta Bożego Narodzenia. Z corocznych raportów Pentora wynika, że podczas Świąt większość Polaków obdarowuje swoich najbliższych prezentami (81% ankietowanych w 2004 r. i 85% – w 2003 r.), przeznaczając na ich zakup średnio nieco ponad 200 złotych.

Na Święta w tym roku atrakcyjne nagrody dla rodziny mogą wygrać posiadacze kart płatniczych MasterCard, którzy zgłoszą udział w promocji Bezcenne Weekendy MasterCard. Promocja rozpoczęła się 4 listopada i potrwa do 31 grudnia 2005 r. W tym okresie, posiadacze kart płatniczych z logo MasterCard, MasterCard Electronic lub Maestro, płacąc za zakupy robione w czasie weekendu kartą, będą mogli wygrać ponad 1000 nagród. Na zwycięzców czeka pięć domowych centrów rozrywki wraz z 42’ telewizorami plazmowymi, 50 kamer cyfrowych, 10 laptopów oraz 990 etui na karty płatnicze firmy Wittchen.

Raport „Korzystanie z kart płatniczych przez podróżujących Polaków” prezentuje wyniki badania CATI, przeprowadzonego w dniach 28-29 lipca 2005 roku, przez Instytut Pentor na zlecenie Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce. Badanie przeprowadzono na czterystuosobowej grupie osób – posiadaczy co najmniej 1 karty płatniczej, które przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyjeżdżały poza miejsce zamieszkania.