Zmiana klimatu budzi niepokój europejskich liderów biznesu

Zmiana klimatu – problem numer jeden
Najbardziej zaniepokojeni zmianą klimatu są niemieccy top menedżerowie (70%). Kolejne miejsca zajęli brytyjscy (63%) i hiszpańscy (60%) liderzy biznesu. Zmiana klimatu najmniej obaw budzi wśród francuskiej kadry kierowniczej (39%), którą bardziej martwi zanieczyszczenie wody pitnej (46%).

Zanieczyszczeniem powietrza bardziej zaniepokojeni są włoscy (57%) i duńscy (49%) menedżerowie. Ci ostatni wyrażają również największą troskę w związku z utratą tropikalnych lasów deszczowych (42%).

Niezależnie od tego, czy ekstremalne temperatury i klęski żywiołowe, których świadkami byliśmy w 2005 roku, były spowodowane zmianą klimatu, temat ten jest szeroko dyskutowany. Kwestia zmian klimatycznych została poruszona na szczeblu globalnym przez Ramową Konwencję Narodów Zjednoczonych ds. Zmiany Klimatu i znalazła swoje odzwierciedlenie w Protokole z Kioto. Traktat ten dąży do redukcji emisji gazów cieplarnianych w celu walki z globalnym ociepleniem.

Unia Europejska przoduje również w międzynarodowych staraniach na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi. Pojawiło się wiele publikacji medialnych na ten temat, które mogą w dużym stopniu oddziaływać na świadomość liderów biznesu w Europie.

Kryteria wyboru dostawców
Co ciekawe, wyniki badania dowodzą, iż liderzy biznesu nie są już tak zaniepokojeni środowiskiem naturalnym, gdy mają dokonać wyboru dostawców. Kiedy zapytano ich, jakie aspekty etyczne, socjalne lub związane z ochroną środowiska są dla nich najważniejsze w momencie wyboru dostawców, okazało się, że jest to firmowy kodeks postępowania oraz zgodność z prawem (44%) – inaczej mówiąc – zachowanie zgodne z zasadami ‘fair play’.

Systemy zarządzania ochroną środowiska naturalnego zajęły dopiero piątą pozycję (21 %) wśród najważniejszych aspektów, ustępując miejsca przejrzystej księgowości (30%), poufności (28%) oraz standardom ochrony i bezpieczeństwa (24%). Wydajność energetyczna i emisje (16%) znalazły się jeszcze niżej. Z drugiej strony kwestie ochrony środowiska naturalnego zostały sklasyfikowane przy ocenie dostawców jako ważniejsze niż polityka równych szans (7%) czy inwestycje na rzecz społeczności lokalnych i działalność charytatywna (4%).

Opcje przyjazne środowisku
67% europejskiej kadry kierowniczej najwyższego szczebla jest zdania, iż wsparcie rozwoju alternatywnych paliw i energii dla pojazdów to najbardziej efektywna polityka na rzecz ochrony środowiska. Alternatywne paliwa i energia cieszą się najsilniejszym poparciem w Niemczech i Hiszpanii (po 71%), a następnie we Francji (68%) i Włoszech (66%). Mniej entuzjazmu okazały Wielka Brytania (63%), Belgia (62%) i Holandia (61%).

Widoczne jest też znaczące poparcie dla transportu większego frachtu drogą kolejową i morską. 58% liderów biznesu uważa ten sposób działania za kolejną, przyjazną środowisku propozycję. Za tą inicjatywą opowiedziało się aż 77% Włochów, dla których była to odpowiedź pierwszego wyboru. W Wielkiej Brytanii polityka ta uzyskała najniższy priorytet, otrzymując jedynie 37% głosów kadry kierowniczej.

Wzrost inwestycji w transporcie publicznym otrzymał poparcie jedynie około jednej czwartej (26%) europejskich menedżerów. Wśród innych opcji znalazły się poprawa infrastruktury transportu drogowego oraz ograniczenie dostępu pojazdów do centrów miast. Propozycje te rekomendowane były odpowiednio tylko przez 16% i 12% respondentów.