Zmiany na rynku usług pocztowych w Polsce

W obliczu postępującej liberalizacji sektora pocztowego powołano Stowarzyszenie Tanie Listy (STL). Jego misją jest rozwijanie świadomości społecznej na temat praw przysługujących użytkownikom usług pocztowych. Celem działalności Stowarzyszenia jest troska o wysokie standardy usług świadczonych przez operatorów oraz działania zmierzające do zwiększenia dbałości o klienta. STL chce również doprowadzić do zmiany zawyżonych cen za usługi pocztowe. Zgodnie z przyjęta strategią w lutym 2008 roku Stowarzyszenie opracowało specjalny Raport na temat rynku usług pocztowych w Polsce. W analizie uwzględniono trzech operatorów: Pocztę Polską, InPost oraz PAF Operator Pocztowy. Raport dostępny jest na stronie głównej Stowarzyszenia Tanie Listy (STL) www.tanielisty.pl

Z przeprowadzonej analizy wynika, że uwolniony rynek usług pocztowych – którego wartość szacowana jest na około 7 mld zł – będzie stanowił atrakcyjny segment biznesowy. Liberalizacja sprawi, że pojawią się na nim kolejni niezależni operatorzy pocztowi, korzystający z wejścia w życie III Dyrektywy Pocztowej.

Dane z raportu wskazują ponadto, że rynek operatorów alternatywnych wobec operatora narodowego charakteryzuje szeroki wachlarz usług. Niektóre z prywatnych firm oferują, poza usługami stricte pocztowymi, dodatkowe udogodnienia jak np. potwierdzenie doręczenia, przepakowanie paczki, konfekcjonowanie, przesyłka za pobraniem, śledzenie trybu dostarczenia przesyłki i wiele innych. Komercyjni operatorzy oferują także usługi finansowe – np. opłacanie rachunków, doładowanie kart pre-paid na telefony komórkowe, pośrednictwo kredytowe czy ubezpieczeniowe oraz sprawne i szybkie przekazywanie dokumentów czy umów firmowych.

O rozwoju niezależnych operatorów świadczy także stale rosnąca ilość ich oddziałów. Do końca 2007 roku InPost podwoił liczbę obsługiwanych miast z 73 do 157. Z kolei PAF Operator Pocztowy działa w 60 większych miastach Polski. W planach Polskiej Grupy Pocztowej SA na 2008 rok jest natomiast obsługa klientów w 11 miastach. Pozycję dominującą wciąż utrzymuje Poczta Polska obsługując swoich klientów we wszystkich miastach kraju.

Według przeprowadzonej analizy niezależne firmy posiadają bogatszą ofertę, wyższą jakość świadczonych usług oraz konkurencyjne wobec monopolisty ceny. Postępująca liberalizacja sektora pocztowego może grozić zatem odpływem klientów narodowego operatora do alternatywnych usługodawców.