Zmieniają się preferencje klientów płacących w internecie. Duży wzrost liczby transakcji kartami

Narodowy Bank Polski opublikował nowe statystyki dotyczące kart płatniczych. Z opracowania wynika, że w II kwartale 2016 roku wykonaliśmy 9,4 mln transakcji kartami w internecie. Dla porównania przed dwoma laty wartość ta wynosiła 2,8 mln.

Z danych MasterCarda wynika, że wciąż najpopularniejszym sposobem płatności za internetowe zakupy jest gotówka. Opcję płatności za pobraniem wybrało 22 proc. respondentów biorących udział w badaniu. W internecie królują przelewy – szybkie pay-by-linki wybiera 41 proc. badanych, a tradycyjne zlecenia 20 proc. Najmniej popularne są płatności kartą – tylko 15 proc. decyduje się na tę formę płatności.

Badanie zostało przeprowadzone na początku tego roku. Gdyby taka sama ankieta została przeprowadzona przed kilkoma laty, odsetek płacących kartą w sieci byłby zapewne znacznie niższy. Z cyklicznych raportów NBP można bowiem wysnuć wniosek, że dopiero teraz klienci zaczynają zmieniać swoje preferencje i częściej używają kart do płatności internetowych.

W II kwartale 2016 roku Polacy dokonali kartami w internecie 9,4 mln transakcji na łączną kwotę 1,9 mld zł. W porównaniu do poprzedniego kwartału jest to wzrost o 7,9 proc. Średnia wartość transakcji przeprowadzonej w internecie zwiększyła się z 176 do 202 zł.

Liczba transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart w Internecie w kolejnych kwartałach od II kwartału 2014 r.

Źródło: NBP


Dane te wyglądają ciekawiej, gdy zestawimy je z informacjami sprzed dwóch lat. W drugim kwartale 2014 roku wykonaliśmy zaledwie 2,8 mln transakcji w internecie. Różnica w stosunku do danych z II kwartału 2016 wynosi aż 6,6 mln. Wzrosła też wartość transakcji w internecie. Przed dwoma laty za pomocą kart wydaliśmy w sieci niecałe 600 mln zł. W drugim kwartale 2016 roku o 1,3 mld więcej czyli 1,9 mld zł.

W ogólnej liczbie płatności bezgotówkowych transakcje internetowe to zaledwie 1,2 proc., natomiast pod względem wartościowym to 3,66 proc. w całości obrotu kartami.

Wartość transakcji przeprowadzanych przy użyciu kart w Internecie w kolejnych kwartałach od II kwartału 2014 r.

Źródło: NBP

Jak wynika z danych NBP, preferencje klientów zaczynają się powoli zmieniać. Dziś mamy już blisko 36 mln kart płatniczych, z czego większość pozwala opłacać zakupy w internecie. Warto przypomnieć, że jeszcze kilka lat temu do płatności internetowych można było używać wyłącznie kart kredytowych. Innym czynnikiem mającym wpływ na wzrost liczby płatności w sieci jest promocja e-portfeli typu MasterPass. Rośnie też świadomość klientów, którzy wiedzą że płatności kartą objęte są dodatkowymi przywilejami (np. chargeback czy okres bezodsetkowy).