Źródła informacji teleadresowej – wspólne badanie pkt.pl i SGH

Na przełomie roku 2006 i 2007 firma pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne przeprowadziła, we współpracy z Zakładem Metod Badań Marketingowych Instytutu Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, badanie dotyczące potrzeb użytkowników prywatnych i biznesowych w zakresie wyszukiwania informacji teleadresowych.

Celem badania było uzyskanie wiarygodnych i miarodajnych informacji na temat preferowanych przez użytkowników sposobów pozyskiwania informacji teleadresowych, a także cech stanowiących

o największej przydatności i efektywności poszczególnych źródeł.

Reprezentatywność badania uzyskano dzięki przyjęciu odpowiednio wysokiej próby badawczej oraz kompilacji dwóch metod badawczych – badania ilościowego służącego uzyskaniu informacji w skali całego społeczeństwa oraz badania jakościowego zapewniającego zdobycie dogłębnej wiedzy na temat źródeł pozyskiwania informacji teleadresowej. Osoby biorące udział w badaniu zostały podzielone na dwie grupy: użytkowników prywatnych oraz użytkowników wykorzystujących informacje teleadresowe w pracy.

Najbardziej popularnym sposobem pozyskiwania informacji wśród użytkowników prywatnych okazały się wyszukiwarki internetowe (85% badanych) oraz książki telefoniczne (80%). Na dalszych miejscach znalazły się: TV, magazyny, broszury i informatory, biura numerów, radio oraz fora dyskusyjne. Badania wykazały, iż idealne źródło informacji teleadresowej powinno się cechować aktualnością danych, łatwym dostępem, wyraźną strukturą, wieloma możliwymi kryteriami wyszukiwania, atrakcyjnością graficzną oraz kompletnością informacji. Ponadto 57% respondentów z grupy biznesowej uznało wyszukiwarki internetowe za najszybsze źródło pozyskiwania informacji.

Wśród użytkowników prywatnych danych najczęściej poszukują ludzie w przedziale wiekowym

26-35 lat (30% respondentów) i 16-25 lat (19% wskazań), a średnia częstość sięgania do źródeł informacji teleadresowej wynosi 4,4 raza miesięcznie.

Z badania wynika, że wyszukiwarka internetowa pkt.pl jest używana aż przez 52% respondentów

z biznesowej grupy badawczej, a na jej znajomość powołuje się odpowiednio 75% i 67% osób z firm ogólnopolskich i międzynarodowych. Jako źródło informacji biznesowej zajęła ona pierwsze miejsce wśród wyszukiwarek teleadresowych. Z książki pkt.pl korzysta 62% respondentów biznesowych – najbardziej popularna jest w firmach międzynarodowych (67% wskazań) i ogólnopolskich (60% odpowiedzi). Poza informacjami na temat firm i produktów, użytkownicy często szukają danych dotyczących instytucji, placówek medycznych lub kulturalnych, restauracji oraz hoteli.

Badanie wykazało również, że jedno źródło informacji często okazuje się niewystarczające dla osób poszukujących danych teleadresowych w celach zawodowych. Użytkownicy niejednokrotnie korzystają nawet z 3-4 różnych źródeł. Jednocześnie zarówno wyszukiwarka internetowa pkt.pl, jak

i książka pkt.pl cechują się jednymi z najniższych współczynników „przerzucania się” w trakcie poszukiwań, co oznacza, że sięgnięcie do tych konkretnych źródeł okazuje się wystarczające dla użytkownika. Aż 21% respondentów z grupy biznesowej wskazało, że korzysta wyłącznie z portalu pkt.pl.

„Jesteśmy bardzo dumni z faktu, że nasze produkty – zarówno wyszukiwarka pkt.pl jak i książka – cieszą się tak dużym zaufaniem użytkowników i stanowią dla nich cenne źródło informacji teleadresowej. Będziemy nadal dokładać wszelkich starań, aby dostarczać naszym klientom danych, których potrzebują zarówno do użytku prywatnego, jak i w życiu zawodowym” – powiedział Jacek Trujnara, Dyrektor Działu Marketingu pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne.

Badanie ujawniło także obszary, w których należy rozwijać źródła danych teleadresowych tak, by jeszcze lepiej zaspokajały potrzeby użytkowników. Badani, którzy wykorzystują informacje teleadresowe w pracy, wskazali szereg informacji, które uważają za trudno dostępne. Należą do nich: dane personalne i kontakty osób w firmach, ceny, dokładne adresy, droga dojazdu do firm lub instytucji czy oddziały i struktura firm.