Zysk netto Fortis Banku wyniósł 177 mln zł

Miniony rok przyniósł wzrost najważniejszych wskaźników finansowych, ale i był okresem ważnych dla banku decyzji biznesowych.

– Wyniki są znakomite i cieszą mnie zwłaszcza teraz, kiedy bank czekają istotne zmiany. W minionym roku zapadła decyzja o połączeniu nas z Dominet Bankiem, który jest częścią grupy Fortis. Mamy więc tego samego właściciela. Przed kilkoma tygodniami podpisaliśmy stosowną umowę z Dominetem, inicjującą proces integracji – mówi Alexander Paklons, prezes Zarządu Fortis Bank Polska SA. – W ubiegłym roku Fortis zobowiązał się również wobec Komisji Nadzoru Bankowego do zwiększenia liczby akcji notowanych na warszawskiej giełdzie. Mamy na to niecałe 2 lata – przypomina Alexander Paklons.

Na koniec IV kwartału 2007 roku suma bilansowa osiągnęła poziom 14 mld zł i była o 29 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2006 roku. Wartość należności od klientów zwiększyła się o 59 proc. (11,3 mld zł); największy udział w tej kategorii mają kredyty komercyjne (72 proc.) oraz kredyty hipoteczne (23 proc.). Efektem wzrostów w obszarze kredytów są m.in. wyższe wyniki z tytułu odsetek i prowizji. Po IV kwartałach ten pierwszy wskaźnik zwiększył się o 39 proc. a drugi o 26 proc. W ciągu IV kwartałów ubiegłego roku zobowiązania banku wobec klientów wzrosły o 36 proc. do kwoty: 6,3 mld zł. Depozyty terminowe zwiększyły się w tym czasie o 40 proc, nieco mniej – 32 proc. – powiększyły się depozyty bieżące.

Nadal dużym zainteresowaniem wśród klientów linii Retail Banking (klienci indywidualni i małe firmy) cieszą się kredyty hipoteczne. Ich saldo na koniec czwartego kwartału wyniosło 2,6 mld zł (68 proc. wzrost). We wrześniu bank wprowadził do swojej oferty produkt, będący połączeniem kredytu hipotecznego z produktem inwestycyjnym. Ponadto organizował subskrypcje produktów strukturyzowanych. Zaoferował m.in. fundusz inwestujący w spółki z sektora alternatywnych źródeł energii. Saldo wszystkich produktów inwestycyjnych oferowanych przez bank wyniosło na koniec grudnia 2007 roku 0,6 mld zł, co oznacza 113 proc. wzrost w stosunku do końca IV kwartału 2006 roku.

W marcu ubiegłego roku bank zmodernizował system bankowości internetowej Pl@net. Liczba klientów korzystających z tego systemu wzrosła w ciągu IV kwartałów 2007 roku o 27 proc.

Znaczący udział (69 proc.) wśród klientów linii Retail Banking mają małe firmy, których roczny obrót nie przekracza 25 mln zł. W 2007 roku przedsiębiorstwa te chętnie korzystały z oferty kredytowej, w szczególności z kredytów inwestycyjnych. Ich saldo na koniec grudnia wyniosło 1,9 mld zł (57 proc. wzrost). Firmy coraz odważniej korzystały także z produktów wymiany walutowej, jak również z produktów zabezpieczających ryzyka zmiany kursów walut czy zmian stopy procentowej. – Produkty, z których korzystają małe przedsiębiorstwa pokazują, że firmy te stają się coraz bardziej wymagające i oczekują czegoś więcej niż podstawowej obsługi bankowe – mówi Tomasz Jakowiecki, dyrektor Departamentu Strategii Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Cały 2007 rok był znakomity dla linii biznesowej Merchant & Private Banking (klientami tej linii są średnie i duże przedsiębiorstwa oraz klienci private banking). Klienci tej linii przyczynili się do znacznego wzrostu wolumenu kredytów w skali całego banku. Kredyty inwestycyjne zwiększyły się o 72 proc., kredyty obrotowe o 39 proc., natomiast najwyższy wzrost odnotowano dla kredytów w rachunku bieżącym (75 proc.) O 56 proc. wzrosło saldo depozytów klientów tej linii.

– Tak dobre rezultaty to efekt umiejętnego wykorzystania naszego potencjału produktowego w kontekście dobrej koniunktury gospodarczej. M.in. zmodyfikowaliśmy ofertę kredytową, aby zapewnić przedsiębiorstwom bardziej elastyczne rozwiązania służące finansowaniu rozwoju – mówi Robert Chudzik, dyrektor Centrum Obsługi Średnich i Dużych Przedsiębiorstw.

W styczniu bank wprowadził do swojej oferty instrumenty pochodne na surowce energetyczne, zawarł także pierwszą na rynku transakcję zabezpieczającą wahania cen indeksu na olej napędowy. Rozbudowywał również swoją ofertą w zakresie cash management. Klienci private banking obsługiwani w ramach tej linii zgromadzili na koniec grudnia 502 mln zł (depozytów i produktów typu inwestycyjnego).

W raportowanym okresie koszty działania banku wzrosły o 15 proc.; wydatki kapitałowe zwiększyły się o 49 proc. Bank zwiększył zatrudnienie o prawie 300 etatów. Na koniec 2007 r. w Fortis Banku Polska pracowały 1683 osoby.