10 milionów aktywnych klientów bankowości elektronicznej w 2010 r.

Liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej wzrosła na koniec 2009 roku do 8,4 miliona, z czego 930 tysięcy to małe i średnie firmy. Opracowana przez Radę Bankowości Elektronicznej przy Związku Banków Polskich prognoza rozwoju bankowości elektronicznej przewiduje, że na koniec 2010r liczba aktywnych Klientów bankowości elektronicznej w Polsce przekroczy 10 mln.

Z inicjatywy Związku Banków Polskich, Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności oraz Narodowego Banku Polskiego opracowano Strategię rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Projekt strategii został przygotowany przy współpracy licznego grona ekspertów z NBP, ZBP oraz przedstawicieli podmiotów uczestniczących w Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Jednym z działań strategicznych przewidzianych w „Programie rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013” jest standaryzowanie i promowanie bankowości elektronicznej, jako jednego z najważniejszych i najbardziej efektywnych środków dokonywania płatności. Wspierającym, ale nie mniej ważnym elementem są aktywności zmierzające do budowania zaufania do gospodarki elektronicznej, bankowości elektronicznej i zakupów przez Internet oraz poszerzenia grona osób wykorzystujących Internet dla dokonywania płatności.

W ramach realizacji powyższych celów prowadzone są m.in. działania edukacyjne, ukierunkowane nie tylko na przyszłych, ale i obecnych użytkowników bankowości elektronicznej, kładące szczególny nacisk na bezpieczeństwo dokonywania transakcji tymi kanałami. Z zakresu działań standaryzacyjnych wymienić należy najważniejszą na obecnym etapie standaryzację procesu identyfikacji i uwierzytelniania tożsamości klienta.


W minionym roku Strategia została przekazana Ministerstwu Finansów i zmieniła nazwę na „Program rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013”. Zgodnie z procedurą, przekazana została do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Według informacji przekazanych przez Przedstawicieli MF, dokument ma szansę na przyjęcie przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku. – mówi Remigiusz Kaszubski, dyrektor w ZBP odpowiadający za rozwój bankowości elektronicznej.

W przeciągu 2009 roku ponad milion Klientów indywidualnych zainteresowało się i podpisało umowę o korzystanie z internetowego dostępu do rachunku bankowego.

Liczba aktywnych Klientów bankowości elektronicznej jest bliska 8,4 mln, w tym 930 tys małych i średnich przedsiębiorców. Liczba Klientów, z którymi banki mają podpisaną umowę bankowości elektronicznej przekroczyła już 14 milionów. W przypadku podmiotów korporacyjnych, ponad 104 tys. Klientów korzysta z dostępu do kont bankowych przez sieć.

Aktywny Klient wykonuje miesięcznie więcej niż 4 przelewy elektroniczne oraz korzysta z innych bezgotówkowych form płatności. W przypadku średnich i małych przedsiębiorców średnia ta wynosi odpowiednio 16 przelewów na miesiąc.

Bankowość elektroniczna w liczbach na koniec 2009 roku

ponad 14 milionów

to liczba Klientów, którzy mają umowę bankowości elektronicznej

8,4 miliona

to liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej

ponad milion

wzrosła w 2009 roku liczba osób, które aktywnie korzystają z bankowości elektronicznej

ponad 44 mld

wynosi wielkość wolumenu przelewów elektronicznych wykonywanych miesięcznie przez Klientów bankowości elektronicznej

930 tysięcy

czyli blisko 50% małych i średnich firm korzysta z bankowości elektronicznej

104 tysiące

to liczba dużych Klientów korporacyjnych korzystających z kont bankowych przez Internet

ponad 8

transakcji elektronicznych średnio miesięcznie wykonuje aktywny Klient indywidualny

16

tyle średnio miesięcznie przelewów wykonuje mały/średni przedsiębiorca

Źródło: Związek Banków Polskich