Liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej wzrosła na koniec 2009 roku do 8,4 miliona, z czego 930 tysięcy to małe i średnie firmy. Opracowana przez Radę Bankowości Elektronicznej przy Związku Banków Polskich prognoza rozwoju bankowości elektronicznej przewiduje, że na koniec 2010r liczba aktywnych Klientów bankowości elektronicznej w Polsce przekroczy 10 mln.
Z inicjatywy Związku Banków Polskich, Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności oraz Narodowego Banku Polskiego opracowano Strategię rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Projekt strategii został przygotowany przy współpracy licznego grona ekspertów z NBP, ZBP oraz przedstawicieli podmiotów uczestniczących w Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.
Jednym z działań strategicznych przewidzianych w „Programie rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013” jest standaryzowanie i promowanie bankowości elektronicznej, jako jednego z najważniejszych i najbardziej efektywnych środków dokonywania płatności. Wspierającym, ale nie mniej ważnym elementem są aktywności zmierzające do budowania zaufania do gospodarki elektronicznej, bankowości elektronicznej i zakupów przez Internet oraz poszerzenia grona osób wykorzystujących Internet dla dokonywania płatności.
W ramach realizacji powyższych celów prowadzone są m.in. działania edukacyjne, ukierunkowane nie tylko na przyszłych, ale i obecnych użytkowników bankowości elektronicznej, kładące szczególny nacisk na bezpieczeństwo dokonywania transakcji tymi kanałami. Z zakresu działań standaryzacyjnych wymienić należy najważniejszą na obecnym etapie standaryzację procesu identyfikacji i uwierzytelniania tożsamości klienta.
W minionym roku Strategia została przekazana Ministerstwu Finansów i zmieniła nazwę na „Program rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce na lata 2009-2013”. Zgodnie z procedurą, przekazana została do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Według informacji przekazanych przez Przedstawicieli MF, dokument ma szansę na przyjęcie przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku. – mówi Remigiusz Kaszubski, dyrektor w ZBP odpowiadający za rozwój bankowości elektronicznej.
W przeciągu 2009 roku ponad milion Klientów indywidualnych zainteresowało się i podpisało umowę o korzystanie z internetowego dostępu do rachunku bankowego.
Liczba aktywnych Klientów bankowości elektronicznej jest bliska 8,4 mln, w tym 930 tys małych i średnich przedsiębiorców. Liczba Klientów, z którymi banki mają podpisaną umowę bankowości elektronicznej przekroczyła już 14 milionów. W przypadku podmiotów korporacyjnych, ponad 104 tys. Klientów korzysta z dostępu do kont bankowych przez sieć.
Aktywny Klient wykonuje miesięcznie więcej niż 4 przelewy elektroniczne oraz korzysta z innych bezgotówkowych form płatności. W przypadku średnich i małych przedsiębiorców średnia ta wynosi odpowiednio 16 przelewów na miesiąc.
Bankowość elektroniczna w liczbach na koniec 2009 roku
ponad 14 milionów |
to liczba Klientów, którzy mają umowę bankowości elektronicznej |
8,4 miliona |
to liczba aktywnych klientów bankowości elektronicznej |
ponad milion |
wzrosła w 2009 roku liczba osób, które aktywnie korzystają z bankowości elektronicznej |
ponad 44 mld |
wynosi wielkość wolumenu przelewów elektronicznych wykonywanych miesięcznie przez Klientów bankowości elektronicznej |
930 tysięcy |
czyli blisko 50% małych i średnich firm korzysta z bankowości elektronicznej |
104 tysiące |
to liczba dużych Klientów korporacyjnych korzystających z kont bankowych przez Internet |
ponad 8 |
transakcji elektronicznych średnio miesięcznie wykonuje aktywny Klient indywidualny |
16 |
tyle średnio miesięcznie przelewów wykonuje mały/średni przedsiębiorca |
Źródło: Związek Banków Polskich