30 lat marki Polcard – First Data z urodzinową ofertą

fot. Shutterstock

Rok 2021 to kolejny jubileusz w historii Polcard. Marka, która dała początek polskiemu
rynkowi płatności bezgotówkowych, w tym roku obchodzi 30. urodziny, a Krzysztof
Polończyk, Prezes First Data Polska S.A. należącej do Fiserv, właściciela marki,
podsumowuje dotychczasowe sukcesy i snuje odważne plany na przyszłość. Z okazji 30-
lecia istnienia na rynku firma przygotowała specjalną ofertę dla nowych klientów.

Założony przez polskie biuro podróży Orbis i Bank Inicjatyw Gospodarczych w 1991 r. Polcard na
samym początku istnienia pełnił funkcję niezależnego centrum rozliczeniowego dla polskiego
rynku. Karty płatnicze w tamtym czasie dopiero raczkowały na tzw. Zachodzie, a w Polsce nie było
ich w ogóle. Niemniej Polska po transformacji ustrojowej była krajem niezwykle chłonnym i
podatnym na nadchodzące z kapitalistycznego świata innowacje, więc nadejście nowych
sposobów płacenia za towary i usługi było kwestią czasu.

Niełatwe początki

Czując wiatry zmian na rynku i poprawnie analizując światowe trendy, Polcard w 1992 r.
wprowadził do użytku pierwszy w Polsce terminal płatniczy, zwany żelazkiem. Maszyna, bo
jeszcze nie urządzenie, nie posiadała klawiatury ani wyświetlacza. Funkcjonowała na zasadzie
walca i kalki, a z perspektywy XXI wieku jawi się bardziej jako prymitywna zabawka dla dzieci niż
narzędzie, za pomocą którego finalizowano transakcje. Pierwsza polska karta, wydana przez
Polcard, nadeszła rok później – w lipcu 1993 r. W przeciwieństwie do istniejących wcześniej na
polskim rynku kart Visa dla biznesu, ta była osiągalna dla przeciętnego Polaka. Co nie znaczy, że
przeciętny Polak miał dużo okazji, by z niej w tamtych latach korzystać.

– Wprowadzając do Polski terminale i karty płatnicze, Polcard wyprzedziło czasy i ta filozofia
wychodzenia naprzeciw potrzebom polskiego biznesu i polskich konsumentów towarzyszyła naszej
marce niezmiennie przez trzy dekady. To Polcard jako pierwszy decydował się na implementację
pionierskich rozwiązań płatniczych, takich jak chociażby płatności online. Przywykliśmy do
bezgotówkowych form płatności w takim stopniu, że zapomnieliśmy, że jeszcze kilkanaście lat
temu zaledwie powstawała sieć bankomatów, Internet szerokopasmowy był marzeniem, a telefon
służył wyłącznie do komunikowania – wspomina Krzysztof Polończyk, Prezes First Data Polska
S.A. należącej do Fiserv.

Jednakże Polcard charakteryzował się nie tylko dążeniem do stworzenia możliwie
najnowocześniejszego ekosystemu płatniczego – firmie od samego początku przyświecała misja:
rozwój, promocja i popularyzacja obrotu bezgotówkowego w Polsce. Przed kilkoma laty obecny

właściciel marki First Data Polska została jednym z członków założycieli Programu Polska
Bezgotówkowa, w ramach którego firma wspiera w cyfryzacji płatności polskie firmy z sektora
MŚP, a także administrację publiczną.

Gotówka odchodzi do lamusa

Marka Polcard na przestrzeni trzech dekad kilkukrotnie zmieniała właścicieli, ewoluowało również
jej logo. Niezmiennie natomiast pod tą marką na Polskim rynku były wdrażane w biznesie,
transporcie publicznym czy sądach rozwiązania i usługi płatnicze, które są nie tylko innowacyjne,
lecz również szybkie, wygodne i bezpieczne. Z powodzeniem na krajowym rynku firma wprowadza
również inteligentne, zintegrowane płatności zgodne z ideą smart city. Także w tym obszarze firma
może pochwalić się pionierską postawą w digitalizacji komunikacji miejskiej, transportu
publicznego, płatności na uniwersytetach, a także kościołach.

Jednocześnie firma nigdy nie zaprzestała pełnić swoich funkcji z lat 90. ubiegłego wieku: nadal
wspiera banki w obszarze obsługi kart płatniczych i płatności mobilnych z wykorzystaniem
najnowszych technologii, pomagając im w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Ponadto dla
swoich partnerów z sektora bankowości świadczy takie usługi jak monitoring transakcji
oszukańczych, mając na uwadze dobro klientów banków.

– Polcard wczoraj i dziś to na pierwszy rzut oka dwie zupełnie różne firmy, ale my kontynuujemy
pracę, którą nasi poprzednicy rozpoczęli 30 lat temu. Czerpiemy z tego dziedzictwa i
doświadczenia, równie odważnie inwestując w innowacje, które następnie odmieniają oblicze
rynku płatności – dodaje Krzysztof Polończyk. – Pierwsza polska karta, pierwsza płatność
smartfonem w technologii HCE, pierwszy terminal mobilny, pionierskie rozwiązania dla hotelarstwa
czy branży ubezpieczeń – to zobowiązuje. Polcard to synonim rewolucji w technologiach
płatniczych, a my właśnie przygotowujemy się do następnego etapu tej rewolucji, czyli terminala
płatniczego w postaci aplikacji na smartfonie.

Przyszłość jest bezgotówkowa

W 2019 roku we współpracy z globalnymi partnerami First Data Polska rozpoczęła prace nad
bezpiecznym i intuicyjnym terminalem płatniczym w smartfonie i tablecie. SoftPOS, bo tak
nazwano to rozwiązanie, od angielskiego software point of sales, otworzy na płatności
bezgotówkowe przedstawicieli wolnych zawodów czy artystów, ale jest też szansą dla kurierów,
gastronomii, sprzedawców w sklepach wielkopowierzchniowych, a w przyszłości nawet dla
rolników na targowiskach. Płatność będzie można przyjąć w każdym miejscu o dowolnej porze bez
potrzeby posiadania specjalnego sprzętu.

Rozwiązania szyte na miarę, innowacyjne produkty i usługi, współpraca ze startupami z branży
fintech i paytech zaowocowały licznymi prestiżowymi nagrodami i branżowymi wyróżnieniami
przyznanymi marce Polcard i jej właścicielom. Z nagradzanych, często pionierskich rozwiązań
korzysta prawie 87 tys. firm i ponad 1,5 tys. urzędów, a First Data Polska obsługuje niemalże 5
milionów kart i 186 tys. terminali Polcard i nie poprzestanie w wysiłkach na rzecz budowy w pełni
bezgotówkowego krajobrazu płatności. Od 2019 r. Polcard jest w rękach międzynarodowej grupy
Fiserv, światowego lidera w dziedzinie płatności i technologii finansowych, i czerpie z jej
doświadczeń i know-how, dzięki czemu firma jest przygotowana na wyzwania przyszłości.

Specjalna oferta urodzinowa

Urodziny, zwłaszcza okrągłe, to powód do świętowania. Z tej okazji First Data Polska należąca do
Fiserv właściciel marki Polcard stworzyła wyjątkową ofertę dla biznesu z sektora MŚP.
Przedsiębiorcy, którzy w ciągu ostatniego roku nie korzystali z płatności bezgotówkowych, mogą
liczyć na terminal płatniczy za 0 zł przez pierwszych 12 miesięcy i brak prowizji w ramach
Programu Polska Bezgotówkowa. Po upływie roku przez następnych 18 miesięcy terminal od First
Data Polcard to koszt od 1 zł miesięcznie oraz atrakcyjna prowizja od transakcji. Natomiast
klientom przechodzącym do Polcard firma oferuje terminal od 1 zł miesięcznie przez 30 miesięcy,
atrakcyjną prowizję i możliwość przetestowania terminala nawet przez 6 miesięcy bez zobowiązań.

– W Polcard wierzymy w kompleksowość usług, dlatego nie oferujemy naszym klientom jedynie
terminali i obsługi kart. Takie myślenie zahamowałoby postęp i uniemożliwiłoby rozwój biznesu. O
wartości oferty świadczą usługi dodatkowe, które świadczymy naszym klientom. Każdy z nich ma
dedykowanego opiekuna i dostęp do OnePortal24, autorskiego systemu raportowania z danymi o
wszystkich transakcjach, aktualizowanymi w czasie rzeczywistym, jak i dostęp do
najnowocześniejszych rozwiązań Grupy Fiserv – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Źródło: First Data Polska.