5 mitów na temat zarządzania gotówką w bankach

Każda instytucja finansowa stara się zapewnia klientom swobodny dostęp do gotówki. Analizowane są transakcje w poszczególnych rejonach kraju, sezony wakacyjne, święta państwowe i ruch uliczny. Pozwala to przewidzieć zapotrzebowanie na gotówkę, a tym samym zapewnić klientom najwyższą jakość usług dopasowanych do ich potrzeb.

NCR, globalny lider w zakresie rozwiązań technologicznych omni-channel, wskazuje pięć najczęstszych przekonań banków, przez które nie modernizują swoich procesów i narzędzi do zarządzania gotówką:

  1. Nasz zespół pracuje najwydajniej jak się tylko da

Technologie tworzone przez firmy z sektora bankowo-finansowego mają na celu ułatwianie i przyspieszanie codziennej pracy zespołu. Według analiz NCR, wdrożenie narzędzi do zarządzania gotówką (np. NCR APTRA OptiCash) prowadzi do średnich oszczędności na poziomie 1 000 USD przy zarządzaniu jednym bankomatem i nawet 2 000 USD w oddziale.

  1. Wprowadzenie zmian w zarządzaniu gotówką wymaga dodatkowego budżetu

Dostępny w ofercie NCR system APTRA OptiCash ma modularną budowę i umożliwia realizację wdrożenia etapami. Dzięki temu najważniejsze, strategiczne potrzeby można zaadresować w pierwszej kolejności. Ponadto elastyczny sposób współpracy (Licensed, Saas lub Managed Services) pozwala uniknąć wysokich kosztów inwestycji początkowej.

  1. Arkusze kalkulacyjne pozwalają na kompletne prognozowanie i optymalizację zarządzania gotówką

Wielu pracowników banków jest przekonanych, że analiza arkuszy kalkulacyjnych pozwala na kompletna analizę czynników wpływających na zapotrzebowanie na gotówkę w danym punkcie. Niestety, zapominają oni, że arkusze nie pozwalają na analizę opartą na zaawansowanych algorytmach do prognozowania i optymalizacji na poziomie wielu tysięcy punktów gotówkowych. Wybór aplikacji typu NCR APTRA OptiCash pozwala rozwiązać ten problem, a ponadto jednocześnie wdrożyć zaawansowane maszyny bankomatowe typu recyclery, czy bankomaty depozytowe.

  1. Mamy właściwą ilość gotówki w punktach gotówkowych i nie potrzebujemy narzędzia prognostycznego

Niestety nadmierne przetrzymywanie gotówki to tylko jeden z kosztów związanych z procesem zarządzania gotówką. Może to spowodować utratę szansy na wygenerowanie dodatkowego przychodu z kapitału, który nie pracuje. Częste dostawy lub zwroty gotówki z oddziałów oraz zasilanie czy też odsilanie urządzeń bankomatowych mają bardzo negatywny wpływ na wydajność oddziałów i ich pracowników, zabierając im czas, który mogliby poświęcić na interakcję z klientem.

  1. Moje koszty są pod kontrolą

Kontrola ciągle zmieniających się kosztów stóp procentowych, usług CIT oraz innych zmiennych – ubezpieczenie, koszty wynajmu lokalizacji, etc. – wymaga bardziej zaawansowanych analiz, niż tylko takie, które może zagwarantować nawet najbardziej zaawansowany arkusz kalkulacyjny. Scentralizowany system zarządczy umożliwiający natychmiastowe raportowanie danych z jednego miejsca umożliwia podejmowanie świadomych decyzji w bardzo krótkim czasie, bez potrzeby oczekiwania na wygenerowanie wielostronicowych raportów z systemów operacyjnych banku. Stworzenie wydajnej strategii transformacji procesów zarządzania gotówką w bankach jest gwarancją sukcesu biznesowego, a tym samym zapewnieniem najwyższej jakości obsługi klienta.

NCR