Alarmująco duża liczba Polaków deklaruje zmniejszenie wydatków w gospodarstwie domowym. Polacy szukają oszczędności przede wszystkim ograniczając budżet na alkohol, papierosy, przekąski czy słodycze.
Z początkiem bieżącego roku OMD rozpoczęło nowy projekt badawczy pod hasłem Wskaźnik Intencji Zakupowej1. W ramach tego projektu dom mediowy OMD pyta Polaków o intencję zmiany poziomu wydatków w najbliższym czasie. Wyniki z pierwszego miesiąca badania pokazują, że oceniając aktualny stan swojego budżetu domowego aż 62% respondentów przewiduje konieczność ograniczenia wydatków, a zaledwie 3% – możliwość zwiększenia wydatków.
Dział Badań OMD zbadał również na początku stycznia zwyczaje zakupowe Polaków2. W wynikach powtarza się wniosek, że Polacy planują wydawać mniej przede wszystkim na alkohol i papierosy (39%) oraz przekąski (35%).
„Trzeba pamiętać, że są to jedynie deklaracje. Z naszych doświadczeń badawczych wynika, że tylko niewielkiemu odsetkowi Polaków udaje się zrealizować zamiar oszczędzania akurat na tych grupach produktów” – mówi Joanna Bandera-Sikorska, dyrektor działu badań OMD.
Około 1/3 badanych zapowiedziała, że będzie oszczędzać także na wymianie samochodu, remontach i wykończeniu mieszkania oraz na mediach: płatnej telewizji cyfrowej i prasie.
1 Badanie Wskaźnika Intencji Zakupowej, CAWI, styczeń 2013
2 Badanie zwyczajów zakupowych Polaków przeprowadzone przez dział badań OMD, CAWI, styczeń 2013
OMD