70 Inicjatyw Odpowiedzialności Społecznej Banków

Z „Raportu Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki 2017[1] wynika, że w ubiegłym roku 9 banków komercyjnych realizowało dobre praktyki, czyli projekty z zakresu CSR. Forum Odpowiedzialnego Biznesu dokonuje podziału inicjatyw na obszary tematyczne: ład organizacyjny, praktyki z zakresu pracy, prawa człowieka, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumencie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Analiza zebranego materiału wskazuje, że realizacja społecznej odpowiedzialności biznesu przez banki jest wieloobszarowa i zróżnicowana- może przyjmować różne formy.

Banki komercyjne zgłosiły łącznie 70 inicjatyw z wszystkich 1190 zgłoszonych do Raportu działań odpowiedzialnych społecznie. Wielkimi nieobecnymi były: Alior Bank S.A., Bank PeKaO S.A., Getin Noble Bank S.A. oraz Raiffeisen Polbank S.A. Natomiast najbardziej aktywne w podejmowaniu działań CSR okazały się być banki francuskie: BGŻ BNP Paribas S.A. oraz  Credit- Agricole BP S.A., a w ślad za nimi hiszpański BZ WBK S.A. Obszar tematyczny, w którym banki były najbardziej aktywne to działania na rzecz społeczności lokalnej. Stanowiły one prawie połowę (41%) wszystkich podejmowanych inicjatyw. Następną ulubioną kategorią sektora bankowego były praktyki z zakresu prawa pracy (23%), co może dowodzić tezy, iż pracownicy stanowią coraz istotniejszą grupę interesariuszy dla pracodawców z sektora bankowego. Następnie banki angażują się w kwestie środowiska (16%), a zagadnienia konsumenckie to już obszar, gdzie banki zgłosiły tylko 10% swoich inicjatyw.

Trudno zrozumieć, iż trzy z jedenastu banków komercyjnych w ogóle nie zgłosiły żadnej inicjatywy. Należy spodziewać się bowiem, że brak podejmowania działań w zakresie CSR osłabia pozycję instytucji finansowej zarówno w oczach klientów, jak i pracowników obecnych lub przyszłych. Pocieszać może fakt, iż dobroczynność nie potrzebuje publiczności, więc być może banki te podchodzą do kwestii CSR właśnie w ten sposób.

Co cieszy to fakt, że zdecydowana większość banków komercyjnych podejmuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to obszar, który łączy, na co dzień konkurujące ze sobą organizacje, w działaniach wykraczających poza osiąganie zysku. Nie popadając w przesadną egzaltację, pozostaję racjonalna biznesowo, ponieważ zysk- to nie jest brzydkie słowo i stanowi naturalną konsekwencję rozwoju biznesu. Coraz częściej jednak zadawane jest pytanie w jaki sposób on jest osiągany i jak pożytkowany? I to jest dobre. Dobre jest także, że żyjemy w czasach, w których coraz częściej naganne praktyki świata finansów wychodzą na światło dzienne i są publicznie dyskutowane- co jeszcze nie tak dawno temu nie miało prawa dojść do sfery publicznej. Żyjemy także w czasach, gdzie banki chcą działać odpowiedzialnie i podejmują konkretne inicjatywy, którymi dzielą się z innymi. Cieszy w końcu także fakt, że ważnym obszarem odpowiedzialności społecznej stali się także pracownicy, a jeden z banków podjął się nawet inicjatywy z zakresu work-life balance.

To niezwykle ważny obszar o licznych i doniosłych konsekwencjach społecznych: zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Dlatego też jest to istotne, aby praktyka zarządcza wykształciła odpowiednie podejście w przedmiotowym zakresie. Nie uda się to bez otwartości i słuchania potrzeb pracowników. Obecnie trwają właśnie jedyne jak dotąd badania sektora bankowego, a jego pierwsze wyniki wskazują, iż 58% pracowników banków uważa, że ich równowaga życiowa nie jest zachowana, ze względu na zbyt duży czas poświęcany pracy, a 64% z nich podporządkowało pracy swoje całe życie. W tej perspektywie należy uznać, że kwestia WLB wydaje się być obecnie najpilniejsza i najważniejsza.

Jest jeszcze okazja do wypowiedzenia się i wzięcia udziału w badaniu w zakresie równowagi praca- życie pracowników sektora bankowego, jestem przekonana, że pozwolą one na odmienienie sytuacji w tym zakresie dla dobra banków i ich pracowników. Dlatego zachęcam wszystkich pracowników banków komercyjnych do uczestnictwa w anonimowym badaniu pod adresem:  https://wlb.webankieta.pl/

Maria Magdalena Gulewicz

Doktorantka na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu w dyscyplinie nauk o zarządzaniu. Absolwentka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła program Executive MBA organizowany przez Politechnikę Wrocławską we współpracy z Central Connecticut State University (USA) oraz Akademię Psychologii Przywództwa na Politechnice Warszawskiej, a także Master Class of Management na Uniwersytecie SWPS. Praktyk dobrego życia. Łączy świat nauki z biznesem, dążąc do rekalibracji organizacji i przywództwa. Praktyk z przeszło 18 letnim doświadczeniem w biznesie. Badacz i wykładowca akademicki

[1] Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki 2017, Warszawa 2018.