Rusza III etap kampanii promującej opłacanie abonamentu radiowo-telewizyjnego prowadzonej przez Związek Pracodawców Mediów Publicznych, TVP oraz Polskie Radio. Spoty emitowane od 20 stycznia br. przedstawią Polaków, którzy postrzegają opłacanie abonamentu jako swój oczywisty obowiązek.
Za przygotowanie i realizację strategii kampanii odpowiedzialne jest konsorcjum agencji wchodzących do grupy Walk oraz firma Adwertajzing.
Kampania „Polska numerem 1 w Europie” składa się z trzech etapów. W pierwszym z nich, zrealizowanym w formie teasera od 24 grudnia do 4 stycznia be. zostali zobrazowani obcokrajowcy zaskoczeni faktem, że Polska zajęła pierwsze miejsce w Europie. Zagadką pozostało w jakiej dziedzinie. Druga odsłona kampanii zrealizowana od 5 stycznia do 19 stycznia wyjaśniła, w jakiej kategorii Polacy zostali zwycięzcami, tj. w niepłaceniu abonamentu radiowo-telewizyjnego. Trzeci etap kampanii, który stanowi odpowiedź rodaków na komentarze obcokrajowców – emitowane w tej fazie spoty ukażą Polaków, którzy postrzegają opłacanie abonamentu jako swój obowiązek. III etap kampanii obejmie stacje TVP, Polskiego radia, internet oraz prasę. Na jej potrzeby została także uruchomiona strona internetowa www.placeabonament.pl na której można uzyskać informacje dotyczące abonamentu RTV oraz sposobu jego opłacania. Działania reklamowe uzupełnia kampania social media oraz media relations.
“Pomimo, iż opłaty abonamentowe w Polsce należą do najniższych w Europie, regularnie opłaca je jedynie 40% gospodarstw domowych. Tymczasem odsetek osób uchylających się od ich wnoszenia w większości państw Unii Europejskiej nie przekracza 10%. Dane te przekonały nas, by w najnowszej, kampanii odwołać się do europejskich wzorców i w ten sposób zachęcić ludzi do regularnego regulowania należności. Efekty kampanii są już widoczne – od momentu rozpoczęcia kampanii obserwujemy znaczny wzrost przychodów z abonamentu“ – komentuje Jolanta Wiśniewska, Prezes Związku Związku Pracodawców Mediów Publicznych. „Liczymy, że kampania w znaczący sposób przyczyni się do zmiany zachowań, w szczególności że powszechne opłacanie abonamentu umożliwiłoby obniżenie obecnej opłaty“ – dodaje.
Według danych GUS, 98,5 proc. gospodarstw domowych posiada odbiornik telewizyjny. Urząd szacuje również, że w gospodarstwach domowych w Polsce jest około 14,3 miliona odbiorników telewizyjnych (gospodarstw domowych jest około 13,3 mln). Liczba abonentów mających zarejestrowane odbiorniki RTV i tym samym zobowiązanych do wnoszenia opłat wynosi obecnie 4.283.807, z czego jedynie 1.277.421 reguluje należności terminowo. Ponad 3 mln abonentów zalega z płatnościami na kwotę ok. 2,08 miliarda złotych., co daje średnie zadłużenie w wysokości 690 zł na każdego dłużnika.
„Płacenie abonamentu RTV jest kontrowersyjnym i budzącym żywe emocje tematem. Dlatego klasyczna, perswazyjna forma reklamy, próbująca racjonalnie przekonać konsumentów o dobrodziejstwach płynących z opłacania abonamentu, nie przyniesie spodziewanych efektów. Aby trwale zmienić nastawienie społeczeństwa do kwestii abonamentu konieczne są działania silnie oddziałujące na emocje, redefiniujące sposób postrzegania tej kwestii” – komentuje Lech C. Król z Adwertajzing.pl. „Dlatego pierwsza z zaplanowanych kampanii „Polska numerem 1 w Europie” oparta jest na poczuciu narodowej dumy i sprawiedliwości Polaków. Jeśli chcemy się czuć Europejczykami, jeśli chcemy być dumni z bycia Polakami, powinniśmy godnie się zachowywać. Łatwo jest powiedzieć: „jestem uczciwy, pracowity i troszczę się o środowisko naturalne”. Ale czy nasze czyny to potwierdzają? Bycie uczciwym zobowiązuje do przestrzegania praw i zasad. Również tych, które budzą nasze wątpliwości, a nawet sprzeciw. Dlatego możemy – a nawet powinniśmy – dyskutować na temat wykorzystania pieniędzy z abonamentu RTV – ale nie ma to nic wspólnego z samym obowiązkiem jego płacenia. Jeśli chcemy czuć się uczciwi, powinniśmy postępować zgodnie z prawem, nawet jeśli jesteśmy przekonani o jego ułomności i mamy wątpliwości, czy „inni” również wywiązują się ze swoich obowiązków” – dodaje Lech C. Król.
Źródło: Walk & Talk