Ad-verto czyli jak przyciągnąć uwagę klientów

Ad-verto, kolorowe reklamowe okładki na bilety kolejowe, zostały wprowadzone na rynek polski wiosną 2002 roku przez firmę Begimo SA. Od tego czasu na reklamę na okładkach Ad-verto zdecydowało się blisko 10 firm, takich jak: Provident, ESKK, VolkswagenBank Polska, Zakłady Chemiczne Anser, Chemia Białystok i Citibank Handlowy.

Reklama na okładkach Ad-verto trafia do osób podróżujących pociągiem. Z danych PKP wynika, że są to w równej mierze kobiety jak i mężczyźni. Blisko połowa podróżujących to osoby ze średnim wykształceniem (45 proc.), ponad 1/5 to osoby z wykształceniem wyższym (21 proc.), zaś co czwarty posiada wykształcenie zawodowe (26,4 proc.). Znane są dane ile osób kupuje różnego rodzaju bilety (miesięczne, na przejazdy jednorazowe) w poszczególnych kasach PKP, których w Polsce jest 1660 placówek.

Kampanie reklamowe z wykorzystaniem okładek Ad-verto charakteryzuje duża skuteczność. Klient, zleceniodawca kampanii, dokładnie określa czas, zasięg oraz wybór grupy docelowej. Można przeprowadzić kampanię docierającą np. tylko do kobiet, do młodzieży lub tylko do podróżnych korzystających z pociągów osobowych i pospiesznych (dojeżdżający do pracy, średni przejazd pociągiem do 40 km) lub do podróżnych

w pociągach klasy Intercity, Eurocity czy Express (podróże służbowe, średni przejazd na trasie to 233 km). Klient może także ściśle sprecyzować zasięg kampanii, ograniczyć się do dystrybucji okładek w ściśle określonych miastach i województwach lub nawet tylko na wybranych dworcach.

Precyzyjne określenie warunków kampanii reklamowej jest możliwe dzięki przeprowadzanym co roku badaniom postrzegalności tego nośnika reklamy. Wynika

z nich, że ponad 91,25 proc. badanych podróżnych otrzymało kopertę Ad-verto wraz

z biletem. Reklamę zauważyło 88,6 proc. respondentów, a 43,75 proc. zatrzymało okładki po zakończeniu podróży. Kobiety częściej niż mężczyźni stwierdzały, że bilety powinny być sprzedawane w kopertach (69 proc. kobiet i 62 proc. mężczyzn).

Dotychczasowe kampanie na okładkach Ad-verto informowały o wybranych produktach reklamodawców. W większości dotyczyły one produktów i usług masowych jak np. pożyczki i kredyty (Provident, Citibank Handlowy, Volkswagen Bank) lub kleje, farby

i inne półprodukty budowlane (Zakłady Chemiczne Anser, Chemia Białystok). Informacje

o reklamowanych usługach i produktach zawsze opatrzone są opisem z podaniem adresów i numerów telefonów placówek, gdzie można otrzymać dodatkowe informacje. Można też powierzchnię okładek zamienić w kupon rabatowy, upoważniający do zakupu usług i produktów po cenach preferencyjnych. Tak też stało się w przypadku kampanii hurtowni artykułów chemicznych i budowlanych Chemia Białystok. W ramach akcji przeprowadzonej na Dworcu Głównym we Wrocławiu okładka Ad-verto stała się jednocześnie kuponem zgłoszeniowym na kursy oferowane przez ESKK.

Okładki Ad-verto mogą przybierać różne kształty np. imitujące reklamowane produkty. Jedynym warunkiem jest, by okładki spełniały swoją rolę i przechowywały bilety kolejowe. Obecnie okładki Ad-verto są oferowane w dwóch podstawowym formatach – okładki podłużne na bilety tzw. kurs 90 oraz okładki kwadratowe na bilety tzw. fiskalne.

Nie dziwi nazwa tego nośnika reklamy, łacińskie słowo „adverto” oznacza przyciągać uwagę, spostrzegać. Okładki reklamowe na bilety kolejowe przyciągają uwagę, co najmniej 88,6 proc. podróżnych.