Fotokody pozwalają zakodować rozbudowaną informację w postaci małego znaczka o wymiarach 3-4 centymetrów kwadratowych, która jest odczytywana przy pomocy odpowiedniego oprogramowania w telefonie komórkowym posiadającym aparat fotograficzny. Można je wykorzystać wszędzie tam, gdzie mała ilość miejsca nie pozwala na umieszczenie długiego tekstu, np. na metkach produktów, pudełkach czy biletach. Fotokody mogą znaleźć zastosowanie w reklamie – zachowane w znaczku dane pozwalają dostarczyć materiały promocyjne, począwszy od informacji o produkcie po grafikę i pliki wideo.
Fotokod umieszczony na małym opakowaniu produktu może np. zawierać obszerną instrukcję obsługi – wystarczy, że użytkownik telefonu komórkowego wyposażonego w odpowiednią aplikację zrobi zdjęcie fotokodu, a zakodowana w nim instrukcja pojawi się na ekranie jego telefonu.
– Fotokody mają wiele zastosowań. Dają możliwość kodowania adresów stron internetowych, uruchamiania aplikacji, plików audio i wideo, a także inicjowania transakcji. Przyszłość pokaże, które z tych zastosowań będą wykorzystywane najchętniej przez użytkowników – mówi Robert Stalmach, dyrektor obszaru treści i usługi mobilne w Agorze.
Testy fotokodów prowadzone są wśród wybranych użytkowników telefonów komórkowych. Oprogramowanie do testów służące do odczytywania informacji z fotokodów dostarczyła firma Mobile Tag, współpracująca z operatorami komórkowymi przy tym projekcie. Docelowo aplikacja będzie instalowana fabrycznie w sprzedawanych telefonach. Dotychczasowi użytkownicy będą mogli pobrać ją w przyszłości ze strony swojego operatora.