Alior Bank startuje 17 listopada 2008 roku

W rocznicę złożenia do Komisji Nadzoru Bankowego (obecnie Finansowego) wniosku o wydanie zezwolenia na utworzenie banku, Alior Bank rozpoczyna obsługę wszystkich segmentów klientów. Prace związane z uruchomieniem działalności operacyjnej trwały niecały rok! Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku i oczekiwania klientów 28 października Alior Bank zaprosił pierwszych klientów do 18 oddziałów, otwartych m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i przyjął już ok 100 milionów złotych depozytów.
„To wyjątkowo ważny dzień dla wszystkich pracowników Alior Banku. Dzięki zaangażowaniu i doświadczeniu całego zespołu rozpoczynamy działalność i udostępniamy naszym Klientom wyróżniającą się na rynku ofertę. Odpowiadamy na oczekiwania Klientów, którzy szczególnie obecnie potrzebują bezpiecznego banku, działającego w oparciu o zasady tradycyjnej i racjonalnej bankowości.” – powiedział Wojciech Sobieraj, Prezes Alior Banku.
Wojciech Sobieraj, Prezes Alior Banku
Strategia i zasady zrównoważonego rozwoju
Alior Bank zamierza budować pozycję rynkową w oparciu o zasady tradycyjnej i solidnej bankowości: przejrzystość, bezpieczeństwo, stabilność, odpowiedzialność, doradztwo, przedsiębiorczość oraz innowacyjność. Podstawę polityki informacyjnej i komunikacji z klientami, stanowi transparentność. Klienci zawsze otrzymują informacje o tym, z czego składa się ich zysk i zysk banku, jednocześnie wskazywane i wyjaśnianie są im wszelkie ryzyka produktowe, a zapisy w umowach sformułowane są prostym i zrozumiałym językiem. Bank dzieli się także z Klientami informacjami o bieżącej sytuacji i planach na przyszłość. Zrównoważony rozwój portfela depozytów i kredytów w oparciu o wskaźnik 1,5:1, stała rezerwa 500 mln złotych płynnych aktywów oraz brak spekulacyjnych inwestycji, w tym w jakiekolwiek toksyczne aktywa, zapewniają bezpieczeństwo Alior Banku. „W Alior Banku mamy zespół bardzo doświadczonych specjalistów od ryzyka. Wprowadziliśmy też wiele rygorystycznych, konserwatywnych metod jego oceny. Jesteśmy dobrze przygotowani, aby w obecnej sytuacji rynkowej zapewnić pełne bezpieczeństwo i zyskowność dla naszych Klientów.” – powiedział Niels Lundorff, Wiceprezes ds. Ryzyka i Finansów. Stabilność gwarantuje również wysoki kapitał własny w wysokości 1,5 mld zł, który plasuje Alior Bank, już od początku działalności, wśród dziesięciu największych banków w Polsce. Kapitał ten umożliwia samowystarczalność finansową, bez konieczności zaciągania linii kredytowych na rynku międzybankowym oraz dużą rezerwę środków na finansowanie długotrwałego rozwoju. „Dzięki wysokim kapitałom własnym Alior Bank ma zapewnioną możliwość stabilnego, długotrwałego rozwoju.” – dodała Helene Zaleski, Przewodnicząca Rady Nadzorczej
Niels Lundorff, Wiceprezes ds. Ryzyka i Finansów
Helene Zaleski, Przewodnicząca Rady Nadzorczej
Alior Bank od początku kieruje się odpowiedzialnym podejściem do biznesu, kształtując ofertę produktową i zasady działania zgodnie z opiniami i propozycjami klientów, kładąc nacisk na rozwój długotrwałych relacji z klientami, zapewniając godne warunki pracy i rozwój pracowników oraz dbając o ochronę środowiska. Bank postawił na rzetelne i kompetentne doradztwo. Bankierzy zawsze oferują klientom konkretne rozwiązania, dopiero po dokładnym zbadaniu ich potrzeb, jednocześnie nie są oni rozliczani z produktowych celów sprzedaży. Obecnie w banku zatrudnionych jest 1300 doświadczonych specjalistów.
Średni staż ich pracy w instytucjach finansowych przekracza osiem lat. Ponad 985 z nich to pracownicy oddziałów, 20% z nich stanowią bankierzy Klienta biznesowego, 37% – Klienta indywidualnego, 18% – Klienta zamożnego. Do końca 2010 roku kadra banku zwiększy się do 3500 osób. „Filarem naszego działania są kompetentni i doświadczeni bankierzy, którzy są w stanie zaoferować naszym Klientom rzetelne doradztwo na najwyższym poziomie. Pracownicy oraz zasady bezpiecznego i przejrzystego działania to najważniejsze wyróżniki Alior Banku.” – powiedział Cezary Smorszczewski, Wiceprezes Alior Banku. Odpowiedzialna polityka rozwoju przejawia się również w przedsiębiorczości i innowacyjności, której celem jest oferowanie Klientom najnowocześniejszych i zarazem najbezpieczniejszych rozwiązań technicznych.
Cezary Smorszczewski, Wiceprezes Alior Banku
Oferta dla klientów indywidualnych i biznesowych
Uniwersalny i ogólnopolski Alior Bank obsługuje wszystkie segmenty rynku w ramach dwóch pionów: detalicznego i biznesowego. Oferta banku odpowiada oczekiwaniom klientów dotyczącym wyższego poziomu usług, doradztwa i zyskowności produktów, które zapewniają przede wszystkim określoną wartość dodaną dla klientów. Bank udostępnia w standardzie produkty i usługi, które dotychczas inne banki oferowały jedynie wybranym, najbogatszym klientom oraz produkty dotąd niedostępne na rynku.
Klienci biznesowi
Najbardziej konkurencyjne produkty dla przedsiębiorców oraz mikro/małych i średnich firm to Rachunek Zarabiający oraz Efektywny. Rachunek Zarabiający jest pierwszym na rynku rachunkiem, za który to bank płaci firmie, a nie firma bankowi! Bank oferuje bezpłatne prowadzenie rachunku i 20 darmowych przelewów elektronicznych miesięcznie. Ponadto Alior Bank wypłaca firmie miesięcznie kwotę 50 zł przy średniomiesięcznym saldzie rachunku równym bądź przekraczającym 9.000 zł. Z kolei Rachunek Efektywny w opłacie miesięcznej 30 zł obejmuje 5 wpłat gotówkowych oraz 30 przelewów elektronicznych. W ramach Rachunku Biznes Komfort, przeznaczonego dla przedsiębiorstw, Alior Bank zaproponował w ramach opłaty miesięcznej 110 zł – 100 przelewów elektronicznych, 2 konta pomocnicze i bezpłatne wydanie do 3 kart debetowych, natomiast w przypadku Rachunku Biznes Optymalny – indywidualnie wynegocjowane z Doradcą Bankowym stawki opłat i prowizji oraz możliwość ustalenia miesięcznego ryczałtu. Już od grudnia Alior Bank zaoferuje wszystkim firmom usługę AutoDealingu, dostępną dotychczas tylko dla największych graczy na rynku finansowym. Narzędzie to umożliwi zawieranie transakcji walutowych oraz zakładanie lokat w oparciu o bieżące kwotowania na rynku międzybankowym. Bank nie będzie stosował marż przy transakcjach wymiany walut w stosunku do przedsiębiorców, którzy wybiorą Alior Bank, jako swój główny bank (75% obrotu).
Klienci indywidualni
Do najbardziej konkurencyjnych i innowacyjnych elementów oferty dla klientów indywidualnych należy pierwsze na rynku konto osobiste oferujące wszystkie bankomaty w Polsce i na świecie bez opłat oraz automatyczną lokatę nocną (overnight), na której połowa środków z konta zarabia każdej nocy 11% w skali roku, bez opłat za prowadzenie konta i bez innych dodatkowych obostrzeń dotyczących wypłat. Ponadto bank udostępni Klientom: 12-miesięczną „Lokatę Rekomendacyjną”, na której rekomendujący i rekomendowany zarabiają aż 10% w skali roku. Absolutną nowością na rynku będzie 3–letnia Lokata „Dochód i Samochód”. Lokata ta gwarantuje, Klientowi, bezpłatny samochód w trakcie jej trwania (bank pokrywa koszty leasingu) oraz oprocentowanie 3% w skali roku. Klient ma możliwość wykupu samochodu po 3 latach za odsetki z lokaty. Już wkrótce uruchomiona zostanie funkcjonalność, pozwalającą Klientom na zakładanie wszystkich lokat z oferty za pośrednictwem Internetu – bez konieczności wychodzenia z domu i zakładania konta osobistego w Alior Banku. Aby założyć lokatę internetową, wystarczy dokonać przelewu na wskazane konto.
Wśród kart kredytowych w ofercie znajdą się m.in. najlepsza karta lotnicza oraz karta dla kierowców. Dokonując wszelkich płatności kartą lotniczą, jej właściciele zbierają mile lotnicze, które będą mogli wymienić na loty we wszystkich liniach lotniczych. Z kolei właściciele karty dla kierowców otrzymają „do skarbonki” kwotę odpowiadającą 1% wartości zakupów dokonanych za pomocą karty. Środki te będą mogli przeznaczyć na ubezpieczenie OC i AC samochodu. Oprócz tego posiadacze kart otrzymają co miesiąc zwrot 1% kwot wydanych na dowolnej stacji benzynowej na paliwo. Wszyscy posiadacze karty dla kierowców będą mogli korzystać ze zniżek w wybranych myjniach, u dilerów aut, na stacjach napraw pojazdów bądź u sprzedawców części zamiennych.
System Bankowości Internetowej
Alior Bank udostępni swoim klientom przejrzysty i wygodny System Bankowości Internetowej, zapewniający stały dostęp do produktów i operacji bankowych. Będzie on wspólny dla Klientów indywidualnych i firm, z przejrzystym i wygodnym interfejsem, oferujący personalizację zawartości i wyglądu pulpitu, przyjazną pomoc kontekstową, walidację oraz podpowiedzi i komunikaty w systemie. Nowoczesne funkcje tego systemu obejmują podpisywanie umów przez Internet, aktywację lokaty nocnej dla Klientów indywidualnych, natomiast specjalnie dla firm: klucz elektroniczny, wielopodpis, moduł importu i eksportu danych oraz paczki zleceń. Docelowo, oprócz bankowego, w systemie zostaną zintegrowane moduły: inwestycyjny, skarbowy i maklerski.
System Bankowości Internetowej jest łatwo dostępny i bezpieczny. Poza klasyczną formą dostępu za pomocą komputera, możliwe jest użytkowanie specjalnej wersji systemu dostosowanej do urządzeń mobilnych: telefonów komórkowych i palmtopów. Bankowość internetowa jest dostępna 24 godziny na dobę i nie wymaga instalowania dodatkowych elementów ani specjalnej konfiguracji przeglądarki internetowej. Bezpieczeństwo systemu jest zapewnione przez hasło maskowane i klawiaturę ekranową, obrazek bezpieczeństwa – dodatkowy element zwiększający bezpieczeństwo logowania, kody SMS do potwierdzania operacji i podpisywania umów oraz serwery zabezpieczone najnowszym certyfikatem VeriSign Class 3 Extended Validation.
Oddziały Alior Banku
Nowoczesne oddziały, ich atrakcyjne lokalizacje oraz innowacyjne urządzenia będą znakiem rozpoznawczym Alior Banku. W wyborze lokalizacji oddziałów, ustalaniu ich godzin pracy oraz parametrów oferowanych produktów aktywnie uczestniczyli przyszli Klienci banku – 2300 członków Rad Założycielskich, które powstały podczas bezpośrednich spotkań z lokalnymi liderami opinii w całym kraju oraz ponad 74.000 uczestników internetowego konkursu „Zbuduj z nami nowy bank!”.

Placówki Alior Banku znajdują się w dogodnych lokalizacjach. Oddziały banku są przestronne, mają średnio 250 m kw. powierzchni. W każdym z nich znajduje się 5 stanowisk dla klientów indywidualnych, 3 dla klientów biznesowych oraz kasy. W oddziałach wykorzystano nowoczesne, interaktywne i multimedialne urządzenia, m.in. elektroniczne nośniki informacji: monitory projekcyjne, ekrany dotykowe i ekrany plazmowe. Stanowiska obsługi Klientów są wyposażone w komputer oraz specjalny ekran dotykowy (tablet), wykorzystany po raz pierwszy w polskich bankach i prawdopodobnie po raz pierwszy na świecie. Pozwala to na lepszą komunikację doradcy z klientem, umożliwia przedstawienie oferty, umowy, prezentację symulacji przyszłych zysków Klienta i banku, oferuje też możliwość akceptowania przez Klientów wszelkich dyspozycji za pomocą podpisu na tablecie. Dzięki temu Alior Bank zużyje o połowę mniej papieru niż banki tradycyjne. Aby przekonać klientów do tego nowatorskiego rozwiązania, które pozwala również chronić przyrodę, Alior Bank będzie sadzić drzewo za każdą podpisaną przez klienta umowę ramową lub rezygnację z papierowych wyciągów. „Jesteśmy gotowi do obsługi Klientów. Nasze placówki są funkcjonalne, zostały wyposażone w najnowocześniejsze technologie. Bankierzy Alior Banku w całej Polsce są świetnie przygotowani, aby już dziś odpowiadać na potrzeby Klientów” – powiedział Krzysztof Czuba, Dyrektor Generalny Alior Banku.

W perspektywie 3 lat Alior Bank zamierza pozyskać od 2 do 4 % udziałów w rynku w zależności od segmentu oraz zdobyć zaufanie około miliona Klientów, osiągając rentowność już w trzecim roku działalności. W tym okresie bank otworzy 200 oddziałów, 400 agencji i 300 dodatkowych punktów sprzedaży. Bankiem kieruje trzyosobowy zarząd w składzie: Wojciech Sobieraj – prezes zarządu oraz dwóch wiceprezesów – Niels Lundorff i Cezary Smorszczewski. Skład zarządu zostanie rozszerzony o kolejne osoby na dalszym etapie rozwoju działalności banku. Radę Nadzorczą Alior Banku tworzą: Helene Zaleski – przewodnicząca Rady Nadzorczej, dr Krzysztof Rybiński – wiceprzewodniczący oraz prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, prof. Marek Michalski i Michał Panowicz.
Alior Bank jest polską spółką i podlega Komisji Nadzoru Finansowego. Depozyty gromadzone przez Klientów w Alior Banku są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.