Alior Bank zaskoczył wysokością zysku

Alior Bank zanotował w I półroczu 2012 r. znaczący wzrost wyników – jego skonsolidowany zysk netto przekroczył 133 mln zł i był ponad 3,5-krotnie wyższy niż w połowie ubiegłego roku. Bank umocnił swoją pozycję rynkową oraz utrzymał wiodącą pozycję w Polsce pod względem liczby pozyskiwanych nowych klientów – w I półroczu 2012 r. z jego usług i produktów zaczęło korzystać około 200 tysięcy nowych klientów.

Alior Bank jest jedną z najnowocześniejszych i najszybciej rozwijających się instytucji  finansowych w Polsce, zarówno pod względem rosnących wyników, jak i wprowadzania innowacyjnych projektów i pozyskiwania nowych klientów. Zysk netto wypracowany przez Alior Bank w I półroczu 2012 r. wyniósł ponad 133,2 mln zł i był ponad 3,5-krotnie wyższy od osiągniętego w porównywalnym okresie 2011 roku.

Wynik odsetkowy Banku wzrósł w minionym półroczu do 323,3 mln zł i był o 47% wyższy niż przed rokiem. Wynik z tytułu prowizji i odsetek za pierwszych sześć miesięcy tego roku osiągnął 217,1 mln zł, co oznacza wzrost o 62% w porównaniu z pierwszym półroczem 2011 r.

Rozwojowi Alior Banku towarzyszyło wdrażanie nowych projektów oraz systematyczny wzrost zatrudnienia, które na koniec czerwca sięgnęło 4.600 osób. W I półroczu 2012 r. wzrost kosztów działania (wyniosły 371 mln zł, tj. o 29% więcej niż w I półroczu ubiegłego roku) był niższy niż dynamika zarówno wyniku odsetkowego, jak i wyniku z tytułu prowizji i opłat. Rezultaty te odzwierciedlają duży nacisk, jaki jest kładziony w Alior Banku na efektywność kosztową prowadzonej działalności, a także potwierdzają potencjał rozwoju biznesu Alior Banku bez konieczności proporcjonalnego zwiększania kosztów. 

– Osiągnięcie po pierwszym półroczu 2012 r. wyniku netto na poziomie ponad 133 mln zł jest zgodne z naszym biznes planem – powiedział Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku. – W okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku intensywnie rozwijaliśmy sieć kanałów dystrybucji oraz wzbogacaliśmy ofertę produktową, co umożliwi dalszy znaczący wzrost. Pozyskaliśmy około 200 tys. nowych klientów w pierwszym półroczu 2012 r. oraz do 20 sierpnia br. kolejne 100 tys.  – podkreślił prezes.

Z usług i produktów Alior Banku w połowie 2012 r. korzystało już ponad 1,2 mln osób, w tym
94 tys. stanowili klienci biznesowi, a ponad 1,1 mln klienci detaliczni. Na koniec czerwca wolumen depozytów Banku wyniósł 13,6 mld zł, a wartość udzielonych kredytów przekroczyła 12,3 mld zł. Udział Alior Banku w rynku depozytów w Polsce wyniósł tym samym 1,9%, a w rynku kredytów sięgnął 1,6%. Wolumen depozytów Banku utrzymuje się na poziomie istotnie przewyższającym saldo kredytów udzielonych przez Bank.

Na koniec czerwca Alior Bank obsługiwał klientów w ponad 600 placówkach, na które składało się: 208 oddziałów własnych (w tym 6 oddziałów Private Banking), 350 placówek partnerskich oraz 45 otwartych w ostatnim czasie mini oddziałów pod marką „Alior Bank Express”. Bank zbudował czwartą co do wielkości sieć dystrybucji pod względem liczby placówek.

Alior Bank nieustannie wzbogacał swoją ofertę produktową. Po sukcesie usługi „Rachunki bez opłat” jako pierwszy wprowadził rozwiązanie, które umożliwia klientom obniżenie wysokości comiesięcznych rachunków za podstawowe usługi o co najmniej 10%. Wykorzystując z kolei rosnące zainteresowanie wymianą walut wśród Polaków, jako pierwszy bank w Polsce uruchomił we wszystkich oddziałach kantory, w których można wymieniać najpopularniejsze waluty po atrakcyjnym kursie.

Celem Alior Banku w kolejnych miesiącach 2012 r. jest m.in. dalsze zwiększanie  sieci dystrybucji: placówek partnerskich i mini oddziałów. Bank będzie też kontynuować rozwój strategicznego projektu, jakim jest wirtualny oddział Alior Sync, który wystartował w połowie czerwca br. Oddział ten oferuje przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu kompleksowe usługi bankowe oraz udostępnia innowacyjne funkcjonalności nieobecne dotąd na rynku, takie jak: połączenie live z konsultantem w Wirtualnym Oddziale (rozmowa wideo lub w formie wideo czatu), możliwość szybkiego opłacania rachunków przy pomocy telefonu komórkowego oraz integracja wybranych funkcjonalności z Facebookiem – m.in. możliwość realizacji przelewów. Alior Sync obsługuje obecnie około 56 000 klientów (stan na 20 sierpnia 2012 r.). Łączne koszty wdrożenia tego projektu szacowane są na 50 mln zł (w perspektywie czterech lat). 

Innowacyjność Alior Banku została dostrzeżona przez jury międzynarodowego, konkursu
BAI-Finacle Global Banking Innovation  z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (www.bai.org). Projekt wirtualnego Banku Alior Sync znalazł się wśród finalistów tegorocznej edycji konkursu
w kategorii disruptive innovation, czyli innowacji, która redefiniuje znaczenie dotychczasowego rynku usług bankowych dla klientów detalicznych.

W poniższej tabeli zaprezentowano skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku za pierwsze półrocze 2012 r., jak również, w celach porównawczych, przedstawiono skonsolidowane wyniki finansowe za lata 2009-2011 oraz pierwsze półrocze 2011 r.

Źródło: Alior Bank