Alipay i Wechat Pay: przodująca siła bezgotówkowej transformacji

Państwo Środka to wiodący rynek płatności mobilnych na świecie i miną lata zanim ten „Środek ciężkości” przesunie się w inne „mobilne” miejsce na ziemi. Według Caixin Data oraz People’s Bank f China, w 2018 roku wielkość transakcji płatności mobilnych w Chinach wyniosła 41,51 tryliona dolarów (277.4 trilliona RMB). To nie jest pomyłka – tryliona. To nowy rekord, ponieważ chińskie płatności mobilne odnotowały ponad 60% wzrost w roku 2018.

Antoni Radziwiłł, pomysłodawca i współtwórca platformy ChinyTech.pl.

Tryliony przelały się przez dwie aplikacje. To Alipay (Ant Financial, Alibaba Group) i WeChat Pay (Tencent). To właśnie te dwa giganty kierują mobilną rewolucją w tym starożytnym kraju. Co więcej, obie firmy posiadają razem ponad 90% chińskiego rynku. Co za skala! Co za liczby!

Początki rewolucji

Aplikacja Alipay została uruchomiona w 2004 roku i służyła jako bezpieczna usługa transakcyjna dla jednej z największej dzisiejszych chińskich serwisów zakupowych (Taobao.com – także należy do Alibaba Group). Platforma miała problemy z zaufaniem użytkowników (transakcje), a to doświadczenie spowodowało powstanie Alipay, które miało tymczasowo rozwiązać ten problem i zatrzymać pieniądze zapłacone przez kupującego i zwolnić je sprzedającemu tylko wtedy, gdy kupujący był zadowolony. Firma dostrzegła ogromny wzrost popularności systemu i stopniowo rozszerzała swój ekosystem płatności mobilnych.

WeChat Pay (Tencent) zajmuje się od początku, czyli od 2013 roku kiedy został wprowadzony jako usługa płatnicza dla WeChat (jest to największa aplikacja społecznościowa typu all-in-one). Używano go dla transferów peer-to-peer (P2P) i zakupów w aplikacji (już w 2014 roku WeChat Pay posiadał 400 milionów użytkowników, z czego 90% to byli Chińczycy). Jednak wraz z pojawieniem się handlu mobilnego i zmianą stylu życia, WeChat Pay wykroczył poza pierwotne parametry i zaczął konkurować z Alipay.

Bezpośrednia rywalizacja

Chociaż WeChat Pay pojawił się prawie dziesięć lat później niż Alipay, aplikacja ta zdobyła bardzo znaczący udział w rynku (w 2018 roku udział Alipay w rynku osiagnał 54%, a WeChat Pay az 40%). Dodatkowo w ostatnich latach oba systemy zaciekle ze sobą konkurują w takich dziedzinach jak usługi online-offline (O2O), handel detaliczny i usługi finansowe.

Na dzień dzisiejszy WeChat Pay i Alipay współpracują na zasadzie partnerstw (wyłączność), ale i to pomału się zmienia. Na przykład aplikacja dostarczająca żywność – Meituan Waimai – nie przyjmuje płatności z Alipay, a aplikacja biura podróży Fliggy przestała oferować opcje zapłaty WeChat Pay. Takich przykładów jest dużo więcej, a ta „niewidoczna mobilna wojna” staje się widoczna dopiero wtedy kiedy użytkownik planuje zapłacić za usługę.

Alipay i WeChat również konkurują ze sobą na arenie usług finansowych. Przykładowo Ant Financial (obsługuje Alipay i należy do Alibaba Group), to firma świadcząca usługi finansowe na pełną skalę. Aplikacja Alipay oferuje bardzo szeroką gamę zintegrowanych usług finansowych, takich jak usługi ubezpieczeniowe (ZhongAn), inwestowanie na rynku pieniężnym (Yu’e Bao), osobiste linie kredytowe (Ant Micro Loan), usługi ratingowe (Sesame Credit), a nawet bankowość internetowa (MYbank).

Z kolej WeChat Pay nadrabia zaległości. Posiada swój bank internetowy (WeBank) i wprowadził funkcję LingQianTong, która pozwala użytkownikom zarabiać dzienne odsetki od salda (spora konkurencja dla wspomnianej opcji Yu’e Bao).

Rynki międzynarodowe

Ze względu na siłę nabywczą chińskich turystów za granicami Państwa Środka, chińskie płatności mobilne stały się powszechnie akceptowane w popularnych destynacjach turystycznych. Alipay jest akceptowany w 26 krajach w Europie, także w Ameryce Północnej, Azji Wschodniej i Azji Południowo-Wschodniej. Natomiast WeChat Pay obsługuje płatności w 12 walutach w parunastu krajach i regionach.

Można było się tego spodziewać, że dwa giganty próbują też wejść na nowe rynki. Od 2015 roku Ant Financial zainwestował w serię e-portfeli w Azji, w tym Paytm (Indie), Kakao Pay (Korea Południowa) czy HelloPay (Singapur). Tencent rozwija się także w RPA i Australii, a dzięki współpracy z lokalnymi dostawcami (First Data i CITCON) obie firmy obecne są także w Stanach Zjednoczonych.

Na tym etapie nadal trudno powiedzieć, kto ostatecznie wygra „mobilne chińskie starcie”, ale jedno jest pewne, że jesteśmy świadkami rewolucji płatności mobilnych, które nadal w ogromnym tempie będą rozwijane w Chinach jak i na całym świecie. Oczywiście pojawiają się liczne pytania na temat bezpieczeństwa transakcji, prywatności, gromadzenia informacji – ale to temat na kolejny artykuł.

Zobacz też:

Chińskie aplikacje płatności mobilnych dostępne też w Polsce?

WeChat zna swoich użytkowników naprawdę, naprawdę dobrze…

Air Canada akceptuje Alipay i WeChat Pay

Płatności mobilne w Chinach – o tym powinniście wiedzieć

Na końcu, żeby zobrazować ten trend, warto wspomnieć, że według niektórych raportów ponad 40% chińskich użytkowników w kieszeni ma mniej niż 100 RMB (1 RMB = 0,55 PLN) w gotówce.

Antoni Radziwiłł, pomysłodawca i współtwórca platformy ChinyTech.pl.