PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeAlipay i Wechat Pay: przodująca siła bezgotówkowej transformacji

Alipay i Wechat Pay: przodująca siła bezgotówkowej transformacji

Informacje 23.05.2019 (08:58) Nasz Gość

Państwo Środka to wiodący rynek płatności mobilnych na świecie i miną lata zanim ten „Środek ciężkości” przesunie się w inne „mobilne” miejsce na ziemi. Według Caixin Data oraz People’s Bank f China, w 2018 roku wielkość transakcji płatności mobilnych w Chinach wyniosła 41,51 tryliona dolarów (277.4 trilliona RMB). To nie jest pomyłka – tryliona. To nowy rekord, ponieważ chińskie płatności mobilne odnotowały ponad 60% wzrost w roku 2018.

Antoni Radziwiłł, pomysłodawca i współtwórca platformy ChinyTech.pl.

Tryliony przelały się przez dwie aplikacje. To Alipay (Ant Financial, Alibaba Group) i WeChat Pay (Tencent). To właśnie te dwa giganty kierują mobilną rewolucją w tym starożytnym kraju. Co więcej, obie firmy posiadają razem ponad 90% chińskiego rynku. Co za skala! Co za liczby!

Początki rewolucji

Aplikacja Alipay została uruchomiona w 2004 roku i służyła jako bezpieczna usługa transakcyjna dla jednej z największej dzisiejszych chińskich serwisów zakupowych (Taobao.com – także należy do Alibaba Group). Platforma miała problemy z zaufaniem użytkowników (transakcje), a to doświadczenie spowodowało powstanie Alipay, które miało tymczasowo rozwiązać ten problem i zatrzymać pieniądze zapłacone przez kupującego i zwolnić je sprzedającemu tylko wtedy, gdy kupujący był zadowolony. Firma dostrzegła ogromny wzrost popularności systemu i stopniowo rozszerzała swój ekosystem płatności mobilnych.

WeChat Pay (Tencent) zajmuje się od początku, czyli od 2013 roku kiedy został wprowadzony jako usługa płatnicza dla WeChat (jest to największa aplikacja społecznościowa typu all-in-one). Używano go dla transferów peer-to-peer (P2P) i zakupów w aplikacji (już w 2014 roku WeChat Pay posiadał 400 milionów użytkowników, z czego 90% to byli Chińczycy). Jednak wraz z pojawieniem się handlu mobilnego i zmianą stylu życia, WeChat Pay wykroczył poza pierwotne parametry i zaczął konkurować z Alipay.

Bezpośrednia rywalizacja

Chociaż WeChat Pay pojawił się prawie dziesięć lat później niż Alipay, aplikacja ta zdobyła bardzo znaczący udział w rynku (w 2018 roku udział Alipay w rynku osiagnał 54%, a WeChat Pay az 40%). Dodatkowo w ostatnich latach oba systemy zaciekle ze sobą konkurują w takich dziedzinach jak usługi online-offline (O2O), handel detaliczny i usługi finansowe.

Na dzień dzisiejszy WeChat Pay i Alipay współpracują na zasadzie partnerstw (wyłączność), ale i to pomału się zmienia. Na przykład aplikacja dostarczająca żywność – Meituan Waimai – nie przyjmuje płatności z Alipay, a aplikacja biura podróży Fliggy przestała oferować opcje zapłaty WeChat Pay. Takich przykładów jest dużo więcej, a ta „niewidoczna mobilna wojna” staje się widoczna dopiero wtedy kiedy użytkownik planuje zapłacić za usługę.

Alipay i WeChat również konkurują ze sobą na arenie usług finansowych. Przykładowo Ant Financial (obsługuje Alipay i należy do Alibaba Group), to firma świadcząca usługi finansowe na pełną skalę. Aplikacja Alipay oferuje bardzo szeroką gamę zintegrowanych usług finansowych, takich jak usługi ubezpieczeniowe (ZhongAn), inwestowanie na rynku pieniężnym (Yu’e Bao), osobiste linie kredytowe (Ant Micro Loan), usługi ratingowe (Sesame Credit), a nawet bankowość internetowa (MYbank).

Z kolej WeChat Pay nadrabia zaległości. Posiada swój bank internetowy (WeBank) i wprowadził funkcję LingQianTong, która pozwala użytkownikom zarabiać dzienne odsetki od salda (spora konkurencja dla wspomnianej opcji Yu’e Bao).

Rynki międzynarodowe

Ze względu na siłę nabywczą chińskich turystów za granicami Państwa Środka, chińskie płatności mobilne stały się powszechnie akceptowane w popularnych destynacjach turystycznych. Alipay jest akceptowany w 26 krajach w Europie, także w Ameryce Północnej, Azji Wschodniej i Azji Południowo-Wschodniej. Natomiast WeChat Pay obsługuje płatności w 12 walutach w parunastu krajach i regionach.

Można było się tego spodziewać, że dwa giganty próbują też wejść na nowe rynki. Od 2015 roku Ant Financial zainwestował w serię e-portfeli w Azji, w tym Paytm (Indie), Kakao Pay (Korea Południowa) czy HelloPay (Singapur). Tencent rozwija się także w RPA i Australii, a dzięki współpracy z lokalnymi dostawcami (First Data i CITCON) obie firmy obecne są także w Stanach Zjednoczonych.

Na tym etapie nadal trudno powiedzieć, kto ostatecznie wygra „mobilne chińskie starcie”, ale jedno jest pewne, że jesteśmy świadkami rewolucji płatności mobilnych, które nadal w ogromnym tempie będą rozwijane w Chinach jak i na całym świecie. Oczywiście pojawiają się liczne pytania na temat bezpieczeństwa transakcji, prywatności, gromadzenia informacji – ale to temat na kolejny artykuł.

Zobacz też:

Chińskie aplikacje płatności mobilnych dostępne też w Polsce?

WeChat zna swoich użytkowników naprawdę, naprawdę dobrze…

Air Canada akceptuje Alipay i WeChat Pay

Płatności mobilne w Chinach – o tym powinniście wiedzieć

Na końcu, żeby zobrazować ten trend, warto wspomnieć, że według niektórych raportów ponad 40% chińskich użytkowników w kieszeni ma mniej niż 100 RMB (1 RMB = 0,55 PLN) w gotówce.

Antoni Radziwiłł, pomysłodawca i współtwórca platformy ChinyTech.pl.

2019-05-23
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

a Kariera w finansach 0 Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze
17.12.2025 (14:43) – informacja prasowa

Zdrowie psychiczne pracowników: w polskich firmach nie dzieje się dobrze

Czy Twoje miejsce pracy sprzyja zdrowiu psychicznemu i emocjonalnemu? Takie pytanie Instytut Great Place To Work …

a 0 Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej
17.12.2025 (14:42) – informacja prasowa

Stabilizacja na rynku consumer finance. Polacy ostrożni, ale w coraz lepszej kondycji finansowej

W IV kwartale 2025 r. Barometr Rynku Consumer Finance osiągnął 96,6 pkt., potwierdzając utrzymującą się od …

a 0 CyberRescue w Banku Pekao
17.12.2025 (14:39) – informacja prasowa

CyberRescue w Banku Pekao

Na święta Bank Pekao S.A. daje swoim klientom prezent – bezpłatną usługę CyberRescue, która zapewnia wsparcie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców