W cotygodniowej ankiecie bank ING poprosił klientów o ocenę obecnej sytuacji na rynku pracy. Okazało się, że blisko trzy czwarte zatrudnionych patrzy w przyszłość z niepokojem.
Blisko trzech na czterech pracujących klientów ING negatywnie oceniło rynek pracy pod kątem stabilności zatrudnienia (z tego 46% źle, a 28% raczej źle). Odpowiedzi optymistyczne były zdecydowanie w mniejszości (niecałe 6% osób zatrudnionych stabilność zatrudnienia oceniło dobrze, a 14% raczej dobrze).
Czy na rynku pracy będzie w tym roku aż tak źle? W 2011 r. ING przewiduje spadek stopy bezrobocia, ale patrząc tylko na bieżące dane statystyczne można mieć mieszane odczucia. Zbierane przez GUS co miesiąc deklaracje pracodawców na temat skali przewidywanych zwolnień na razie się tylko ustabilizowały. O malejącej potrzebie zwolnień można za to mówić w sektorze prywatnym. Zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw rosło z miesiąca na miesiąc przez prawie cały ubiegły rok. Badanie ankietowe przedsiębiorców przeprowadzane przez Markit Economics, już od sierpnia ub.r. wskazuje na przewagę pracodawców zainteresowanych zatrudnianiem nad zamierzającymi dalej zwalniać.
Brak optymizmu w postrzeganiu rynku pracy w 2011 roku nie jest domeną wyłącznie klientów ING. W styczniu comiesięczne badanie ankietowe Komisji Europejskiej dla całej Polski (Business and Consumer Surveys) wskazało, że wciąż przeważa pogląd o rosnącym bezrobociu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (co więcej, przez całą drugą połowę ubiegłego roku przybywało pesymistów). Potwierdza to też badanie koniunktury konsumenckiej GUS (pesymizm konsumentów narasta od połowy ubiegłego roku).
Niepokój wynikający z przekonania o braku stabilności zatrudnienia może stanowić bodziec do oszczędzania. Dobrze, gdy poduszka, na którą spadamy w przypadku utraty pracy ma odpowiedni rozmiar. Gromadzenie oszczędności może częściowo odbudować poczucie bezpieczeństwa, ale tylko do pewnego stopnia. Resztę może zapewnić tylko lepsza koniunktura.
Ankieta została przeprowadzona w dniach 3 – 10 lutego br. wśród klientów ING Banku Śląskiego korzystających z systemu bankowości internetowej ING BankOnLine. Na pytanie uzyskaliśmy ponad 54 tys. odpowiedzi.
Źródło: ING Bank Śląski