Awans Polski w Country Brand Index

Pierwsze cztery miejsca w tej kategorii zajęły Tajlandia, Indie, Meksyk i Czechy. Badanie Country Brand Index już po raz czwarty przeprowadziły agencja public relations Weber Shandwick i FutureBrand, międzynarodowa firma konsultingowa wyspecjalizowana w rozwoju marek.
Całościowe wyniki badania są dostępne na stronie http://www.countrybrandindex.com
W Country Brand Index kraje są zestawiane w 30 kategoriach, na podstawie których tworzy się listę tych krajów, które posiadają najlepszą markę. W tegorocznej edycji przebadano prawie trzy tysiące respondentów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Chin, Australii, Japonii, Brazylii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Niemiec i Rosji. Wśród uczestników uwzględniono równą liczbę kobiet i mężczyzn między 21 a 65 rokiem życia, którzy często podróżują (biznesowo lub rekreacyjnie i częściej niż raz w roku). W badaniu wzięło również udział ponad 20 międzynarodowych ekspertów z branży turystycznej, pisarzy, wydawców oraz analityków.
Pozycja Polski w najnowszym Country Brand Index, zestawieniu wskazującym elity krajów, które mogą poszczycić się najlepszą marką, znacząco umocniła się. W 2007 roku respondenci wskazali nasz kraj jako jeden z dziesięciu, który ma potencjał żeby w ciągu najbliższych 5 lat stać się głównym kierunkiem podróży. Jak się okazało w tym roku, już teraz osoby badane wskazały Polskę jako kraj, do którego warto się wybrać. Według autorów badania, kategoria „Warte swojej ceny” wskazuje kraje, których oferta i możliwości są najatrakcyjniejsze w odniesieniu do poniesionych kosztów.
„W porównaniu do zeszłego roku Polska przebiła się z kategorii „Wschodząca gwiazda” do kategorii „Warte swojej ceny”. Oznacza to, że już nie tylko budzimy zainteresowanie jako kierunek wyjazdów turystycznych i biznesowych, ale potwierdzamy swoją atrakcyjność w oczach tych, którzy nasz odwiedzili. To bardzo ważne, ponieważ mamy w świecie coraz więcej spontanicznych promotorów. W tej kategorii i w naszym regionie nadal wyprzedzają nas Czesi, ale już jesteśmy lepsi niż Węgrzy” – mówi Andrzej Godewski, partner zarządzający polskiego biura Weber Shandwick.
KRAJE O NAJLEPSZEJ MARCE
Niekwestionowanym zwycięzcą tegorocznej edycji badania CBI jest Australia, która już trzeci raz uplasowała się na pierwszym miejscu. Na drugiej pozycji znalazła się Kanada (skok z szóstego miejsca rok temu). Trzecim krajem
o najsilniejszej marce na świecie w 2008 roku są Stany Zjednoczone. CBI bada jak poszczególne kraje są ocenianie według kluczowych kryteriów i identyfikuje przewodnie trendy w najszybciej rozwijającym się sektorze światowej gospodarki. Ocenia się, że wartość sektora turystycznego w 2008 roku wyniesie 5,9 biliona dolarów, a pracuje w nim ponad 238 milionów ludzi.
Kraje o najlepszej marce, CBI 2008
Tegoroczna edycja badania CBI obejmuje ranking oraz trendy, jak również listę czynników motywujących, wyzwań i możliwości dalszego rozwoju światowej branży turystycznej oraz marek poszczególnych państw.
Poniżej znajdują się najważniejsze dane z raportu CBI. W każdej z kategorii wymienionych jest pięć pierwszych krajów.
Zestawienie wybranych kategorii badania Country Brand Index 2008
Tegoroczne badanie CBI wskazuje również kilka wyróżniających się trendów w światowej turystyce:
Zmiana krajobrazu – Obserwowany jest znaczący rozwój państw przeżywających wzrost ruchu turystycznego. Tradycyjne cele wyjazdów turystycznych są obecnie w cieniu wschodzących gwiazd ruchu turystycznego. Najdynamiczniej rozwijają się Afryka, Azja Pacyficzna oraz kraje Bliskiego Wschodu, które cechują się wyższym współczynnikiem zwiększonego zainteresowania ze strony branży turystycznej. Chęć wielu turystów doświadczenia wyjątkowych doznań wakacyjnych doprowadziła do wzrostu zainteresowania turystyką biedy – odwiedzania miejsc i społeczności dotkniętych biedą i/lub wysokim stopniem zanieczyszczenia pokazujące rzeczywistość niedostępną w inny sposób.
Wzrost podróży specjalnych – Gwałtowny wzrost znaczenia dotychczasowej turystyki niszowej, w tym:
  • Turystyka kobieca – Kobiety coraz częściej podróżują bez towarzystwa mężczyzn, stąd wyjazdy organizowane tylko dla kobiet stają się coraz bardziej popularne. Kobiety stanowią obecnie ponad połowę światowych turystów.
  • Wnuki na pokładzie – Zamożni emeryci z Stanów Zjednoczonych, Kanady i Japonii coraz częściej podróżują. Połowa z nich, na swoje wojaże zabiera wnuki, tworząc tym samym nowy segment turystyki określanej jako między-pokoleniowa.
  • Ostatnia szansa – Obserwuje się wzrost liczby ludzi odwiedzających miejsca i/lub gatunki, które są postrzegane jako zagrożone lub będące w stanie zagrożenia zniszczenia lub wyginięcia. Od wypraw za koło podbiegunowe, po wyprawy do lasów deszczowych, dużo turystów preferuje takie kierunki zanim zostaną one bezpowrotnie utracone.
  • Turystyka spontaniczna – Przy wzroście liczby krótszych wyjazdów, rośnie też liczba turystów korzystających z usług oferowanych przez internetowe biura podróży, często rezerwujących oferty na zasadzie „last minute”.
  • Turystyka religijna – Idea odwiedzania miejsc świętych oraz pielgrzymek ponownie nabiera znaczenia wśród turystów. Na przykład, Watykan uruchomił pierwszą linie lotniczą dla pielgrzymów wyznania katolickiego. Organizowane są także specjalne podróże dla ortodoksyjnych wyznawców różnych religii.
Rozwój lotnictwa luksusowego – W odpowiedzi na potrzeby rynku, wiele linii lotniczych rozwija swoje usługi, aby wejść na lukratywny rynek turystyki luksusowej. Obejmuje to tworzenie dedykowanych terminali dla klasy pierwszej i biznesowej, jak również tworzenie nowych i ulepszanie klas wyższych w samolotach należących do takich czołowych operatorów jak Singapore Airlines czy Emirates Airlines. Dodatkowo, rośnie liczba alternatywnych możliwości sprostania wymaganiom bogatych turystów. Wśród nich najważniejsze stają się regionalne połączenia samolotami odrzutowymi oraz taksówki powietrzne. Szybciej rozwijają się również porty lotnicze korzystające z innowacji technologicznych, takich jak identyfikacja za pomocą fal radiowych (RFID), inteligentne karty identyfikacyjne oraz samoobsługowe punkty check-in, które nabierają coraz większego znaczenia. Proces check-in również podlega ciągłej modernizacji. Na przykład Air Canda rozwija technologię bazującą na kodach kreskowych umożliwiającą pasażerom boarding za pomocą ich telefonów komórkowych (bez drukowania biletów elektronicznych.