Aż 2/3 polis sprzedają agenci

Polisy sprzedają zarówno ubezpieczyciele, jak i pośrednicy. Warto sprawdzić, jaka metoda zakupu ubezpieczeń jest najbardziej popularna w Polsce.  

 

Znalezienie danych na temat sposobu dystrybucji ubezpieczeń nie jest łatwe. Takie informacje trzeba odszukać w gąszczu tabel publikowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Najnowsze statystyki KNF-u dotyczą 2015 r. Mogą być one jednak użytecznym źródłem informacji, gdyż zmiany w kanałach sprzedaży ubezpieczeń zachodzą powoli. „Co więcej, w minionym roku nie mieliśmy do czynienia z żadną sytuacją, która mogłaby radykalnie zmienić np. udział polis sprzedawanych przez pośredników” – zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Poniższa tabela opracowana na podstawie danych KNF, przedstawia wartość i udział ubezpieczeń sprzedanych w 2015 r. (według kanałów dystrybucji). Mowa o ubezpieczeniach na życie (dział I ubezpieczeń) oraz pozostałych ubezpieczeniach osobowych i wszystkich ubezpieczeniach majątkowych (wspólnie należących do działu II ubezpieczeń). Warto zwrócić uwagę, że niezależnie od rodzaju polis, krajowi pośrednicy posiadają bardzo znaczący udział w rynku.

Agenci ubezpieczeniowi w 2015 r. sprzedali 66% polis z działu I (ubezpieczenia na życie) oraz 65% polis zaliczanych do działu II (pozostałe ubezpieczenia osobowe i ubezpieczenia majątkowe). Dodatkowo brokerom udało się sprzedać 19% wartości ubezpieczeń z działu II (patrz poniższa tabela). Dla ubezpieczeń na życie, udział sprzedaży brokerskiej był znacznie niższy (tylko 3% w 2015 r.).

Ciekawie przedstawiają się też informacje o bezpośredniej sprzedaży polis przez ubezpieczycieli. Zakłady ubezpieczeń w 2015 r. bezpośrednio sprzedały 29% polis na życie i tylko 10% pozostałych ubezpieczeń. Jak widać, rynek ubezpieczeń z działu II jest znacznie bardziej nastawiony na dystrybucję przez pośredników. Wynika to między innymi z faktu, że zakłady ubezpieczeń nadal sprzedają niewiele polis majątkowych przez Internet lub telefon. Internetowa i telefoniczna sprzedaż w ogóle nie dotyczy ubezpieczeń na życie. „W przypadku pozostałych polis, łączny udział kanału direct (Internet + telefon) w 2015 r. wynosił zaledwie 2% rynku” – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.       

Kanały dystrybucji ubezpieczeń na życie (dział I) oraz pozostałych polis (dział II) w 2015 r.

Kanał dystrybucji ubezpieczeń

Wartość składki przypisanej brutto w  2015 r. –

dział I

Udział składki przypisanej brutto w

2015 r. –

dział I

Wartość składki przypisanej brutto w   2015 r. –

dział II

Udział składki przypisanej brutto w

2015 r.

– dział II

Sprzedaż bezpośrednia ubezpieczycieli

8,05 mld zł

29%

2,81 mld zł

10%

sprzedaż bezpośrednia przez pracowników

7,37 mld zł

27%

1,65 mld zł

6%

sprzedaż bezpośrednia przez Internet

0,00 mld zł

0%

0,19 mld zł

1%

sprzedaż bezpośrednia przez telefon

0,00 mld zł

0%

0,23 mld zł

1%

sprzedaż bezpośrednia w inny sposób

0,69 mld zł

2%

0,73 mld zł

3%

Agenci ubezpieczeniowi

18,11 mld zł

66%

17,45 mld zł

65%

Brokerzy ubezpieczeniowi       i reasekuracyjni

0,69 mld zł

3%

4,99 mld zł

19%

Inne kanały dystrybucji

0,67 mld zł

2%

1,61 mld zł

6%

Razem

27,53 mld zł

100%

26,86 mld zł

100%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych KNF

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl