Polisy sprzedają zarówno ubezpieczyciele, jak i pośrednicy. Warto sprawdzić, jaka metoda zakupu ubezpieczeń jest najbardziej popularna w Polsce.
Znalezienie danych na temat sposobu dystrybucji ubezpieczeń nie jest łatwe. Takie informacje trzeba odszukać w gąszczu tabel publikowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Najnowsze statystyki KNF-u dotyczą 2015 r. Mogą być one jednak użytecznym źródłem informacji, gdyż zmiany w kanałach sprzedaży ubezpieczeń zachodzą powoli. „Co więcej, w minionym roku nie mieliśmy do czynienia z żadną sytuacją, która mogłaby radykalnie zmienić np. udział polis sprzedawanych przez pośredników” – zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Poniższa tabela opracowana na podstawie danych KNF, przedstawia wartość i udział ubezpieczeń sprzedanych w 2015 r. (według kanałów dystrybucji). Mowa o ubezpieczeniach na życie (dział I ubezpieczeń) oraz pozostałych ubezpieczeniach osobowych i wszystkich ubezpieczeniach majątkowych (wspólnie należących do działu II ubezpieczeń). Warto zwrócić uwagę, że niezależnie od rodzaju polis, krajowi pośrednicy posiadają bardzo znaczący udział w rynku.
Agenci ubezpieczeniowi w 2015 r. sprzedali 66% polis z działu I (ubezpieczenia na życie) oraz 65% polis zaliczanych do działu II (pozostałe ubezpieczenia osobowe i ubezpieczenia majątkowe). Dodatkowo brokerom udało się sprzedać 19% wartości ubezpieczeń z działu II (patrz poniższa tabela). Dla ubezpieczeń na życie, udział sprzedaży brokerskiej był znacznie niższy (tylko 3% w 2015 r.).
Ciekawie przedstawiają się też informacje o bezpośredniej sprzedaży polis przez ubezpieczycieli. Zakłady ubezpieczeń w 2015 r. bezpośrednio sprzedały 29% polis na życie i tylko 10% pozostałych ubezpieczeń. Jak widać, rynek ubezpieczeń z działu II jest znacznie bardziej nastawiony na dystrybucję przez pośredników. Wynika to między innymi z faktu, że zakłady ubezpieczeń nadal sprzedają niewiele polis majątkowych przez Internet lub telefon. Internetowa i telefoniczna sprzedaż w ogóle nie dotyczy ubezpieczeń na życie. „W przypadku pozostałych polis, łączny udział kanału direct (Internet + telefon) w 2015 r. wynosił zaledwie 2% rynku” – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Kanały dystrybucji ubezpieczeń na życie (dział I) oraz pozostałych polis (dział II) w 2015 r. |
||||
Kanał dystrybucji ubezpieczeń ↓ |
Wartość składki przypisanej brutto w 2015 r. – dział I |
Udział składki przypisanej brutto w 2015 r. – dział I |
Wartość składki przypisanej brutto w 2015 r. – dział II |
Udział składki przypisanej brutto w 2015 r. – dział II |
Sprzedaż bezpośrednia ubezpieczycieli |
8,05 mld zł |
29% |
2,81 mld zł |
10% |
sprzedaż bezpośrednia przez pracowników |
7,37 mld zł |
27% |
1,65 mld zł |
6% |
sprzedaż bezpośrednia przez Internet |
0,00 mld zł |
0% |
0,19 mld zł |
1% |
sprzedaż bezpośrednia przez telefon |
0,00 mld zł |
0% |
0,23 mld zł |
1% |
sprzedaż bezpośrednia w inny sposób |
0,69 mld zł |
2% |
0,73 mld zł |
3% |
Agenci ubezpieczeniowi |
18,11 mld zł |
66% |
17,45 mld zł |
65% |
Brokerzy ubezpieczeniowi i reasekuracyjni |
0,69 mld zł |
3% |
4,99 mld zł |
19% |
Inne kanały dystrybucji |
0,67 mld zł |
2% |
1,61 mld zł |
6% |
Razem |
27,53 mld zł |
100% |
26,86 mld zł |
100% |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych KNF |
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl