Aż 43 proc. Polaków z pokolenia X pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Co piąta Polka prowadząca własną firmę deklaruje, że pracuje „znacznie więcej” niż przed rokiem. Wydłużanie się czasu poświęcanego pracy dotyczy także ogółu badanych – blisko co czwarty ankietowany przyznaje, że pracuje więcej niż rok temu. Największy odsetek tych wskazań odnotowano w grupie młodszych Millenialsów – aż 40 proc. Dane pochodzą z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy” towarzyszącego konkursowi Sukces Pisany Szminką.

fot. Shutterstock

Więcej pracują Millenialsi – 2 na 5 spędza w pracy więcej czasu niż rok temu

Aż 42 proc. polskich przedsiębiorczyń poświęca pracy więcej czasu niż jeszcze przed rokiem, przy czym blisko co piąta przyznaje, że pracuje „znacznie więcej” – wynika z najnowszej części raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy”. Polki zarządzające własnym biznesem pracują coraz więcej i widzimy to nie po raz pierwszy – tendencję tę obserwowaliśmy już w ubiegłorocznym badaniu, gdy 41 proc. przedsiębiorczyń deklarowało, że pracuje więcej niż dawniej.

Wśród ogółu badanych obecnie niemal ¼ deklaruje, że pracuje więcej niż rok temu. Aż 40 proc. ankietowanych należących do młodszych Millenialsów (w wieku 25-34 lata) pracy zarobkowej poświęca więcej czasu, w grupie Zetek (18-24 lata) ten odsetek wynosi niewiele mniej, bo 37 proc. Z kolei wśród respondentów z pokolenia X (45-65 lat) – jedynie 14 proc. respondentów pracuje więcej niż rok temu.

Dwie na pięć przedsiębiorczyń pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Blisko co trzeci badany Polak deklaruje, że pracuje więcej niż 40 godzin tygodniowo. Wśród przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi z kolei aż 42 proc. Najwięcej pracują osoby z pokolenia X (45-54 lata) – aż 43 proc. z nich pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Mimo że osoby z generacji Z (18-24 lata) w bardzo często nadal się uczą, to 17 proc. z nich pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. Wśród ogółu badanych co trzecia osoba pracuje między 30 a 40 godzin tygodniowo. Tyle samo w pracy spędza 40 proc. starszych Millenialsów (35-44 lata).

– Rosnąca liczba godzin poświęcanych na pracę, szczególnie wśród przedsiębiorczyń i młodszych Millenialsów, to wyraźny sygnał, że prowadzenie biznesu w Polsce wiąże się dziś z coraz większym obciążeniem czasowym. To pokazuje też, jak wiele procesów nadal pozostaje na barkach samych właścicielek. Dla wielu kobiet zarządzających firmami większe zaangażowanie to nie tylko odpowiedź na rosnącą konkurencję i presję rynkową, ale również konsekwencja budowania skalowalnych modeli biznesowych, które wymagają ciągłej obecności i kontroli. Ta dynamika pokazuje, jak kluczowe staje się dziś inwestowanie w kompetencje z zakresu zarządzania czasem, efektywności operacyjnej oraz delegowania zadań – to nie tylko sposób na ochronę własnego dobrostanu, ale i warunek długoterminowej trwałości biznesu – mówi Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl, która jest partnerem kategorii Startup roku.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce, nagradzającej przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie.

*Badanie przeprowadzono na zlecenie Fundacji WłączeniPlus we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Źródło: Sukces Pisany Szminką