Badania podkreślają potencjał przedpłaconych kart wynagrodzeniowych w Polsce

Najnowsze, niezależne badania przygotowane na zlecenie organizacji MasterCard potwierdzają,  że aż ¼ z ponad 16 milionów pracujących Polaków powyżej 16 roku życia pobiera wynagrodzenia  w formie gotówki, co oznacza olbrzymi potencjał do rozwoju sektora wynagrodzeniowych kart przedpłaconych

Wyniki badania niezależnej instytucji badawczej ASE wykazują, że spośród 9 badanych krajów, Polska jest na trzecim miejscu, tuż za Wielką Brytanią i Włochami pod względem wielkości potencjału rozwoju rynku kart prepaid. Trzecie miejsce zapewnia Polsce wysoki, bo ponad 40 proc. poziom nieubankowienia Polaków. Pod względem dostępu do usług bankowych Polska zajmuje niechlubne ostatnie, 9. miejsce,  za Włochami, Czechami, Irlandią, Wielką Brytanią, Niemcami, Francją, Danią i Belgią  na miejscu 1. Przy czym o ile w Belgii grupa osób wykluczonych z systemu bankowego  to jedynie 1 proc., w Polsce to aż 40 proc. społeczeństwa.  

Wyniki badania

Analitycy firmy badawczej ASE zidentyfikowali szanse i wyzwania, jakie stoją przed branżą kart przedpłaconych na drodze do ich implementacji w systemach wypłaty wynagrodzeń  w Europie. Kluczową rolę odgrywają tu według raportu ASE bariery kulturowe, szczególnie zauważalne wśród pierwszej grupy – użytkowników końcowych. Wielu respondentów  z Polski uczestniczących w badaniach nigdy nie spotkało się z kartami przedpłaconymi  i na początku było wobec nich nieufnych. Więcej zainteresowania wykazywali dopiero, gdy w trakcie badania wyjaśniano im koncepcję kart prepaid, opisując ją jako przyszłościową alternatywę wobec konta bankowego, która mogłaby zainteresować tych mieszkańców Polski, którzy obecnie nie korzystają z żadnego rodzaju konta oferującego pełen wachlarz usług bankowych. Bariera w rozumieniu funkcjonalności kart przedpłaconych pokazuje, jak dużo jeszcze uwagi powinno się poświęcić na edukację klientów na temat dostępnych dla nich narzędzi finansowych.

Drugą, istotną  z punktu widzenia wydawców kart prepaid, grupą badanych byli szefowie działów finansowych dużych, polskich firm. Znamienita większość z nich realizuje wypłaty wynagrodzeń samodzielnie, nie dostrzegając poza przelewami i gotówką innych form płatności. Niemal 10% z nich zleca realizację wypłat wynagrodzeń zewnętrznym specjalistom. Większość respondentów tą formę wypłaty wynagrodzeń postrzega jako krok do przodu w stronę usprawnienia i unowocześniania wypłaty świadczeń pracowniczych. Według nich największą zaletą tego rozwiązania jest zachowanie poufności informacji dotyczących wynagrodzeń poszczególnych pracowników.  

„Do tego, by system prepaid zaczął działać w Polsce na różnych płaszczyznach, kluczowe jest zaangażowanie rządu w prace legislacyjne, u podłoża którego leży również interes budżetu państwa. Właśnie taką wzorcową sytuację obserwujemy we Włoszech, które jak pokazują nasze badania, mają wysoki potencjał wzrostu w sektorze prepaid. Dzieje się tak, pomimo tego, że gospodarka tego kraju – podobnie jak w Polsce – w dużym stopniu opiera się na gotówce. W tym wypadku za taki stan rzeczy odpowiada silne zaangażowanie rządu  w popularyzację płatności elektronicznych jako najlepszego sposobu na podniesienie poziomu przejrzystości finansowej przedsiębiorstw oraz zapobieganie unikaniu opodatkowania.” – podkreśla Matt Lanford, szef działu Prepaid Europe, MasterCard Europe

Korzyści dla pracowników

Mając na uwadze wyniki powyższych badań, Polska jawi się jako kraj, w którym zastosowanie kart prepaid może w znaczący sposób wpłynąć na przekonania szerszego społeczeństwa, szczególnie poza głównymi aglomeracjami miejskimi, do nowoczesnych narzędzi finansowych. Karty przepłacone z przeznaczeniem do wypłaty wynagrodzeń  i premii są optymalnym rozwiązaniem, zapewniając tzw. kontrolowaną elastyczność finansową zarówno pracodawcy jak i pracownikowi. Z punktu widzenia nieubankowionych pracowników, wynagrodzeniowe karty prepaid umożliwiają natychmiastowy dostęp  do wynagrodzenia, zarówno w formie gotówki wypłaconej z bankomatu jak i realizacji opłat oraz zakupów wszędzie tam, gdzie akceptowane są karty MasterCard (w tym również zakupy w internecie). Co więcej, za sprawą miesięcznych zestawień wydatków, prepaid pomaga  w zarządzaniu budżetem domowym. Niebagatelne znaczenie dla komfortu, a zarazem bezpieczeństwa pracowników, ma brak konieczności noszenia przy sobie dużych sum  w gotówce – w przypadku utraty karty, zawarte na niej środki do czasu wymiany karty na nową chroni kod PIN.  

Korzyści dla pracodawców

Z kolei pracodawcom wynagrodzeniowe karty prepaid umożliwiają sprawną wypłatę wynagrodzeń osobom z ograniczonym dostępem do usług bankowych, pracownikom kontraktowym, sezonowym lub tymczasowym oraz pracownikom biurowym w innych krajach lub wykonującym telepracę. Prepaid posiada również inną, kluczową z punktu widzenia działalności operacyjnej, możliwość monitorowania i administrowania wypłatami wynagrodzeń on-line. Poza funkcjonalnością, takie rozwiązanie wpływa również  na obniżenie kosztów obsługi wypłaty wynagrodzeń, które do tej pory realizowane były w gotówce.

Przyszłość rynku kart prepaid obrazuje też inne badanie, przygotowane przez Payment Systems Europe Limited w sierpniu 2008 roku na zlecenie organizacji MasterCard. Prognozuje ono, że w 2015 roku w Europie zostanie wydanych 45 milionów kart przedpłaconych, a roczna łączna kwota transakcji tymi kartami wyniesie 8,8 miliardów euro. Postępująca globalizacja, wpływająca na otwarcie rynków pracy, poszukiwania nowoczesnych, a zarazem uniwersalnych form gratyfikacji pracowników oraz rozwój form pomocy socjalnej będą miały, zdaniem autorów badania, w tym duży udział.

Źródło: MasterCard