Bank BISE wprowadza na rynek agencji tanich opłat sieć Monetia

W sieci MONETIA, liczącej dziś 150 agencji, można opłacić wszelkie rachunki mając bankową pewność, że pieniądze dotrą do wystawcy rachunku: elektrowni, spółki telekomunikacyjnej, spółdzielni mieszkaniowej, etc. Bank w ciągu jednego dnia prześle pieniądze do wystawcy rachunku. Średni koszt opłacenia jednej faktury wynosi 1,6 zł, a więc o połowę mniej niż w banku czy na poczcie.

Do końca roku powstanie jeszcze 100 placówek – do końca przyszłego 500, a w planach na najbliższe trzy lata 1000 nowych agencji.

Sieć MONETIA działa na zasadzie agencyjnej: bank jest właścicielem rozwiązań informatycznych i prawnych oraz marki Monetia. Bierze też odpowiedzialność za transakcje dokonywane w agencjach i zapewnia ich bezpieczeństwo.

Projekt agencyjny nie jest wcale nowy – mówi Joanna Wardzińska – I Zastępca Prezesa Zarządu Banku BISE. Pierwsze bisowskie agencje powstały przed kilkoma laty i mieściły się w kasach wspólnot mieszkaniowych obsługiwanych przez bank (BISE jest liderem na rynku wspólnot mieszkaniowych). Teraz, dzięki szybkiemu rozwojowi sieci i nowej marce, realizacja projektu nabierze tempa.

Gdy pilotażowy (kilkunasto agencyjny) projekt się powiódł, pomyśleliśmy o wprowadzeniu na rynek nowej marki, – mówi Artur Piotrowski szef projektu agencyjnego w Banku BISE. W początkach roku 2006 Bank BISE kupił jedną z prężniej działających na rynku sieci agencji (gdyńską Skarbonkę), a równocześnie zaczął otwierać nowe placówki. Wtedy też zdecydowano o wprowadzeniu jesienią 2006 roku, we wszystkich agencjach BISE, nowych szyldów z nowym logo i widocznym hasłem: Bądź pewny. Zapłacone! oraz dwiema postaciami – symbolizującymi chęć niesienia pomocy, współpracę i bezpieczeństwo.

Rynek płatności masowych w Polsce i perspektywy jego rozwoju

Do niedawna jednym z nielicznych segmentów rynku usług finansowych, na którym nie było silnej konkurencji było realizowanie płatności klientów indywidualnych. Rynek był zdominowany przez Pocztę Polską oraz Bank PKO BP (za pośrednictwem agencji). Jednak w ostatnich 3-4 latach nastąpiły zmiany, w związku z pojawieniem się nowej konkurencji. Z jednej strony rozwijają się systemy płatności w kasach sklepowych (Unikasa, VIA), z drugiej swoje usługi świadczą klientom firmy oferujące możliwość zapłaty w sposób „tradycyjny”, z obsługą przy okienku, o zdecydowanie niższych, od dotychczasowych prowizjach za usługę, tworząc tzw. rynek tanich opłat.

Pojawienie się nowej konkurencji wynika z dostrzeżenia potencjału rynku, którego wartość szacowana jest na ok. 1,2 mld PLN rocznie (600 mln rachunków płaconych przez klientów). Wartość rynku rośnie również w związku z tendencją wystawców płatności masowych do likwidacji własnych kas służących do obsługi swoich klientów. Zostają one przekazywane właśnie agencjom bankowym lub finansowym.

Największą sieć placówek posiada Poczta Polska (8,2 tys),oraz Bank PKO BP (2,3 tys Agencji). Szacunkowa liczba prywatnych punktów tanich opłat wynosi ok. 2-2,5 tys. Stosunkowo słabo przyjęła się na polskim rynku usługa płatności w kasach sklepowych (VIA, Unikasa), które pomimo posiadania kilku tysięcy punktów nie zdołały uzyskać znaczących udziałów w rynku.

Szybki rozwój punktów zajmujących się taką działalnością wskazuje na duże zapotrzebowania rynku na małe placówki obsługujące określone grupy klientów (nisko-i średnio uposażonych) w zakresie wpłat gotówkowych za cenę zdecydowanie niższą niż występująca na ogół w standardowych placówkach bankowych.

Na rynku płatności masowych będą mogły się utrzymać jedynie duże, wiarygodne podmioty, gwarantujące bezpieczeństwo i dobrą jakość usług. Wynika to z dużej liczby bankructw sieci prywatnych punktów finansowych (Grosik, Płatnik, Multikasa i wiele innych), które nie uregulowały płatności kilkuset tysięcy osób opiewających na wiele milionów złotych.

Agencja Monetia – pomysł na własną firmę

Powstanie sieci agencji opłat Monetia daje szansę stworzenia własnej firmy przy stosunkowo niewielkiej inwestycji (8-12 tys PLN) i przy niewielkim ryzyku. Budowa sieci sprzedaży Monetii jest oparta na zasadach agencyjnych dzięki czemu partnerzy banku mają możliwość stworzenia nowego przedsiębiorstwa lub rozszerzenia działalności już istniejącego (kantor, lottomat itp.) przy wykorzystaniu know-how oraz wiarygodności banku.

Podstawowe założenia funkcjonalne agencji opłat MONETIA:

1) Przewidziane są trzy rodzaje agencji:
• „okienko kasowe” działające na zasadzie punktu obsługi klientów i (np. u zarządców wspólnot mieszkaniowych, w spółdzielniach mieszkaniowych, urzędach), ukierunkowane tylko i wyłącznie na wpłaty gotówkowe.
• „kioski” – stawiane w dowolnych miejscach np. hipermarketach, supermarketach czy centrach handlowych.
• „punkt kasowy” – agencje bankowe podobne do placówki bankowej gdzie obsługa klienta odbywa się przy ladzie/biurku.

2) Utworzenie każdego z trzech typów agencji jest związane z innym nakładem finansowym ze strony agenta. Koszt uruchomienia najtańszej agencji(„okienko kasowe") wynosi ok. 8-12 tys. zł Najdroższą agencją jest„punkt kasowy”, którego koszt uruchomienia wynosi ok. 15-25 tys. zł.

3) Koszt uruchomienia i prowadzenia agencji pokrywa partner prowadzący placówkę. Bank zapewnia markę, system informatyczny oraz rozwiązania prawne i organizacyjne do prowadzenia tego typu działalności.

4) Bank dzieli się z Agentem przychodami prowizyjnymi. Zakładamy wynagrodzenie dla agenta na poziomie 70% pobranej prowizji (przy pokryciu przez Bank kosztów KIR, przetwarzania gotówki, archiwizacji dokumentów).

5) Taryfa cenowa – Ceny w agencjach MONETIA będą należały do najniższych na rynku. Przewidywana średnia wartość prowizji w agencjach wyniesie ok. 1,6 zł.

6) Agencje powinny być otwierane w miejscowościach;
a) min. 7 tys. mieszkańców dla agencji samodzielnych
b) min. 3 tys. mieszkańców w przypadku działalności dodatkowej (np. lottomat, kantor).

7) Sposób obsługi klienta zostanie dostosowany do jego preferencji. Dlatego też czynności wykonywane są w sposób tradycyjny (kasjer w tradycyjnej kasie), przy jednoczesnym zastosowaniu unowocześnień (np. czytniki kodów kreskowych znacznie przyspieszających czas obsługi klienta).

8) W agencjach możliwa będzie sprzedaż produktów bankowych lub partnerów BISE (zarówno bankowych jak i pozafinansowych np. ładowanie kart pre-paid).