Bank BPS rezygnuje z biometrii

Sektor banków spółdzielczych jest pionierem wdrożeń biometrycznych w Polsce. Bankomaty wykorzystujące tę technologię możemy spotkać nie tylko w dużych bankach, ale także w małych podmiotach dziłających lokalnie. Dlatego też decyzja Banku BPS wydaje się co najmniej zaskakująca.

Pierwsze bankomaty biometryczne w Polsce pojawiły się właśnie w sektorze spółdzielczym. Biometria opiera się w tym przypadku na analizie układu naczyń krwionośnych w dłoni lub w palcu. W bankomatach stosowane są bowiem dwa konkurencyjne rozwiązania – opracowana przez firmę Fujitsu technologia Palm Vein i technologia Finger Vein dostarczana przez Hitachi. W obu przypadkach autoryzacja opiera się na krwinkach, a nie na odciskach linii papilarnych.

Z początkiem tego roku Bank BPS poinformował klientów, że rezygnuje ze świadczenia usług biometrycznych. To zaskakująca informacja zwłaszcza, że Bank BPS był jednym z pierwszych banków udostępniających tę usługę. Wszystkie zapisy dotyczące autoryzacji klienta taką metodą zostały już wykreślone z regulaminów banku.

Biuro prasowe tłumaczy, że przyczyną rezygnacji z biometrii jest obecna strategia rozwoju. – Docelowo Bank BPS nie wyklucza powrotu do wykorzystywania technologii biometrii Finger Vein, jednak wówczas w bardziej unowocześnionym modelu, dostosowanym do obsługi klientów BPS – powiedziała nam Agnieszka Barbrich z Banku BPS. – Dlatego nie mówimy o wycofaniu się z tej technologii, lecz o jej tymczasowym zawieszeniu – dodaje.

Bank nie podaje dokładnych przyczyn rezygnacji, ale nie można wykluczyć, że u podstaw tej decyzji mogą leżeć zmiany właścicielskie na ryku bankomatów. Firma Wincor, która dostarczała rozwiązania biometryczne dla Banku BPS, została przejęta przez Diebolda. Warto w tym kontekście zauważyć, że biometryczne bankomaty Wincora zainstalowane były też w Getin Pointach, które kilka tygodni temu zniknęły z rynku.

Nieoficjalnie dowiedziałem się, że powód może być jeszcze inny. Bank BPS prawdopodobnie chciał utworzyć wspólną bazę informacji o biometrycznych klientach w sektorze spółdzielczym, a docelowo mieć udział w rozliczaniu takich transakcji. Plany spaliły jednak na panewce, bo mniejsze banki spółdzielcze nie były zainteresowane udostępnianiem informacji o klientach biometrycznym innym podmiotom.