Bank Pocztowy w 2010 r. planuje obsługiwać 650 tys. klientów

W 2010 r. Bank Pocztowy planuje dalszy dynamiczny rozwój, szybszy niż całego sektora. W roku 2009 pokazaliśmy, iż umiemy wykorzystywać rynkowe szanse – obrazuje to wzrost detalicznego portfela kredytowego – mówi Tomasz Bogus, p.o. prezesa zarządu Banku Pocztowego.

Mamy też ambitne plany na kolejne lata. Aktualnie kończymy prace nad strategią na okres od 2010 do 2013 roku, zgodnie z którą chcemy być bankiem detalicznym z silną kompetencją rozliczeniową i ofertą dla małych i średnich firm. I właśnie tej wizji podporządkowane są już nasze plany na bieżący rok – dodaje Tomasz Bogus.

Bank zamierza uzyskać w 2010 r. wynik netto na poziomie 14 mln zł, porównywalny z rokiem 2009. Na koniec roku planowane jest osiągniecie poziomu 2,9 mld zł w kredytach, co oznacza przyrost o 53%, podczas, gdy wzrost kredytów złotowych w całym sektorze wg prognoz będzie się kształtował na poziomie 6%. Planowane saldo depozytów wyniesie 3,7 mld zł, co oznacza przyrost o 37% (w sektorze o 8,5%).  W obszarze usług kredytowych Bank chce skoncentrować się szczególnie na tych o niższym poziomie ryzyka, a więc kredytach hipotecznych oraz gotówkowych dla ponad 3 tys. zakładów pracy, z którymi Bank współpracuje  (są to przede wszystkim instytucje sfery publicznej).

Wynik na działalności bankowej na koniec 2010 roku powinien wynieść ok. 280 mln zł. Od paru lat Bank Pocztowy zmienia swoją strukturę przychodów – spada w niej udział rozliczeń, a wzrasta udział bankowości detalicznej i korporacyjnej. Ta tendencja utrzymana będzie w 2010 r., kiedy to bankowość detaliczna powinna wygenerować blisko 59% przychodów, a bankowość korporacyjna ok. 29%. Udział rozliczeń w wyniku spadnie do 12% – związane jest to m.in. z wzrostem przychodów generowanych przez pozostałe dwa obszary oraz obniżeniem w 2010 roku stawki za rozliczenia z Pocztą. Bank zdecydował się na ten krok, aby wesprzeć głównego akcjonariusza, który stara się poprawić swoją sytuację finansową.

Bankowość detaliczna

W 2010 r. Bank Pocztowy chce pozyskać 156 tys. nowych klientów. Zgodnie z przyjętą segmentacją w obszarze detalicznym bank kieruje swoją ofertę przede wszystkim do osób z miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców (w tym do uczniów i studentów), a także Klientów z miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców, z dochodami netto poniżej 3 000 zł netto, nestorów i mikroprzedsiębiorców. Szczególnie mocno bank będzie zabiegał o przekonanie do swoich usług klientów z małych miejscowości, emerytów oraz osoby dotychczas niekorzystające z bankowości – nieubankowionych. Wśród obecnych klientów aż 90% należy do wskazanych grup docelowych.

Bank chce pozyskać nowych klientów oferując im proste, zrozumiałe  produkty , głównie atrakcyjne Pocztowe Konta Standard i Nestor. Klienci, którzy zdecydują się na otwarcie rachunku osobistego w Banku Pocztowym zachęcani będą w przyszłości do skorzystania z innych produktów – rachunków oszczędnościowych, kredytów, lokat i ubezpieczeń.

W ofercie banku jest już większość produktów, jakich potrzebują jego grupy docelowe. Wyzwaniem na najbliższy rok jest dalsza optymalizacja procesów sprzedażowych, a także wprowadzenie systemu jakości.

Dodatkowo bank będzie nadal dostosowywał ofertę do osób nieubankowionych – obecnie wypracowywane jest najlepsze rozwiązanie kredytowe dedykowane tej grupie klientów. Rozwijana będzie także oferta dla mikrofirm – udostępniony zostanie kredyt w rachunku, a tabela opłat i prowizji Pocztowego Konta Firmowego będzie uproszczona.

Strategicznym projektem realizowanym w 2010 roku jest stworzenie w wybranych Urzędach Pocztowych sieci mikrooddziałów. Celem projektu jest zwiększenie efektywności sprzedaży oraz jakości obsługi. Mikrooddziały usytuowane będą w placówkach zlokalizowanych w centrach miejscowości od 5 do 50 tys. mieszkańców. Obecnie trwa pilotaż projektu. Docelowo ma powstać 200 mikrooddziałów, a do końca 2010 r. powinno działać ich już 41.

Dzięki zniesieniu opłat za prowadzenie kont, dopasowaniu oferty do wyznaczonych segmentów, uproszczeniu taryfy oraz utrzymania atrakcyjnej oferty Nowego Konta Oszczędnościowego w 2010 r. w Banku Pocztowym powinno zostać otwartych 167 tys. nowych rachunków osobistych i kont oszczędnościowych.

Saldo depozytów detalicznych ogółem powinno przekroczyć 2 mld zł.  Tempo przyrostu ich salda pomiędzy 4Q2009 a 4Q2010 wyniesie w Banku Pocztowym blisko 50% (na rynku około 10%).

Saldo kredytów detalicznych na koniec br. ukształtuje się na poziomie ok. 1,8 mld zł, w tym 1 mld zł stanowić mają kredyty gotówkowe, a blisko 0,8 mld kredyty mieszkaniowe. Tempo przyrostu salda kredytów konsumpcyjnych wyniesie w Banku Pocztowym ok. 78% (na rynku 10%), a kredytów mieszkaniowych 64% (na rynku 4%).

Bankowość korporacyjna i rozliczeniowa

Zgodnie z segmentacją oraz strategią wypracowaną dla obszaru w minionym roku, Bank Pocztowy skoncentruje się szczególnie na rozwoju w sektorze MSP oraz mieszkalnictwa. W 2010 r. bank chce pozyskać 900 nowych klientów MSP i 800 z sektora mieszkalnictwa.

Saldo kredytów korporacyjnych przekroczy 1 mld zł, co oznacza przyrost w blisko 40% tempie (na rynku 5,5%). Depozyty korporacyjne zakończą rok na poziomie przeszło 1,7 mld zł. Tempo przyrostu salda wyniesie blisko 22% (na rynku 2%).

Działania w obszarze korporacji i rozliczeń skupione będą na wdrożeniu docelowego modelu obsługi operacyjnej. Jego główne założenia to centralizacja i zapewnienie niezawodnych, szybkich procesów, minimalizacja obsługi operacyjnej w oddziałach, wykorzystanie alternatywnych kanałów obsługi, w tym Poczty Polskiej, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informatycznych oraz wdrożenie systemu raportowania i zarządzania sprzedażą oraz zarządzania procesowego.

Źródło: Bank Pocztowy