Banki kuszą wybrednych klientów

Największe wymagania mają klienci najbardziej wykształceni i zamożni. Z drugiej strony są oni dla banków bardzo opłacalni, więc poprawa jakości usług i dodatkowe produkty do kont będą się coraz częściej pojawiały w ofertach. W minionym tygodniu kilka banków ulepszyło swoje konta w nadziei na skuszenie nowych klientów. To dopiero początek jesiennej ofensywy.

Zmiany w ofertach kont internetowych obserwujemy od ostatnich kilku miesięcy. Klientów nie zadowala już standardowy rachunek. Chcą pełnej funkcjonalności w bankowości elektronicznej, darmowych przelewów oraz wypłat z bankomatów bez prowizji. Im więcej dodatkowych usług do produktu, tym lepiej. Klienci detaliczni polubili również prezenty i gadżety rozdawane przy zakładaniu rachunków. Miniony tydzień przyniósł jednak kilka rozwiązań dla tych bardziej wymagających, których sam prezent w postaci np. odtwarzacza mp3 nie przekona do zmiany banku.

Deutsche Bank bada klientów

Żeby pozyskać wybrednego klienta, trzeba się obecnie naprawdę dobrze postarać. Oferta rachunków bankowych jest na tak wyrównanym poziomie, że bardzo często decydują poszczególne parametry lub wizerunek banku. Deutsche Bank jest zainteresowany klientami zamożniejszymi, którymi poprzez profesjonalne doradztwo może zaoferować kolejne produkty. W ramach dobrego rozeznania zlecił dokładne badanie firmie SMG/KRC. Sprawdzono, co cenią sobie klienci o wyższym wykształceniu i mieszkający w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Wyniki pokazały, że jest to grupa o wyższej świadomości względem produktów i usług bankowych, a większość ich działań w zakresie finansów zamyka się w obrębie Internetu. Dokładnie w ich stronę banki skierowały swoich specjalistów od marketingu.

Deutsche Bank w ostatnich tygodniach obchodził urodziny swojego konta internetowego i organizował z tej okazji konkurs dla nowych klientów. Wystarczyła możliwość wygrania iPoda, aby zebrać trzykrotnie więcej wniosków o założenie konta. Najbliższe miesiące przyniosą jednak kilka rozwiązań technicznych, mających na celu poprawę jakości użytkowania konta. Bank zamierza wprowadzić wyczekiwaną autoryzację przelewów kodem sms oraz zmienić wygląd samej bankowości elektronicznej. Konto internetowe ma być wygodniejsze i bardziej intuicyjne w obsłudze.

Citi się modernizuje

O zmiany w bankowości elektronicznej pokusił się również Citi Handlowy. Bank coraz silniej promuje bankowość mobilną, ale nie zapomina o podstawach produkty, czyli samej bankowości internetowej. Nowy serwis Citibank Online zakłada poprawę ergonomii i intuicyjności systemu, ale oferuje także funkcjonalności. Ciekawą rozwiązaniami są manager wydatków kartą kredytową oraz kalendarz przypominający o operacjach bankowych związanych z produktami w banku. Klient będzie mógł sprawdzić swoje wydatki, porównać poszczególne parametry oraz przeczytać powiadomienie o zapadalności lokaty bądź struktury. Bank stara się również ułatwić samo korzystanie z rachunku poprzez opcje ulubionych funkcji, a także przelewów najczęściej wybieranych. Wraz ze zmianami w rachunku, bank unowocześnia także bankowość mobilną, która staje się coraz popularniejsza wśród bardziej wymagającej klienteli. Nie obyło się także bez kampanii promocyjnej. Plakaty z logo banku oraz reklamy bankowości mobilnej pojawiają się chociażby w warszawskim metrze.

Nowe konta Raiffeisena

W najnowszej ofercie banku znajdziemy cztery różne pakiety,w zależności od wymagań klienta. Bank długo szykował ofertę dla zamożniejszych i bardzie wymagających, a nowe produkty mają być hitem jesieni. Zaoferowane przez bank pakiety różnią się parametrami i zarazem ceną. Rozwiązania odpowiadające klasycznym kontom to pakiet Standard, ale prawdziwą perłą w ofercie ma być rachunek Premium. Żeby konto dla zamożnych było całkowicie bezpłatne, miesięczne wpływy na rachunek muszą wynosić minimum 8 tys. zł lub posiadane w banku aktywa (depozyty, fundusze, lokaty strukturyzowane) osiągnąć kwotę 150 tys. zł. Opłata za pakiem Premium wyniesie 9,99 zł, jeśli klient posiada wpływy na poziomie 5 tys. zł, a depozyty na 100 tys. zł. Dla pozostałych klientów miesięczna opłata sięga blisko 50 zł. W pakiecie otrzymamy jednak assistance, concierge i osobistego doradcę. Jak twierdzą autorzy produktu – bankowość dla naprawdę wymagających klientów.

Raiffeisen Bank nigdy nie liczył na klienta masowego, a ostatnie zmiany wyraźnie pokazują profilowanie grup docelowych. Głównym konkurentem może okazać się MultiBank, który również od jesieni wprowadza zmiany w ofercie konta Aquarius. Coraz więcej konsumentów ma świadomość, że pomiędzy najzwyklejszym kontem osobistym a bankowością prywatną znajdziemy w ofertach dużo produktów o bogatej funkcjonalności i cenie, którą czasem warto zapłacić za znacznie wyższą jakość usług i profesjonalne doradztwo.

Tomasz Jaroszek

Źródło: Bankier.pl