Bankowcy dla Edukacji Finansowej Młodzieży – BAKCYL

Statystyki pierwszych lekcji BAKCYLA to: 192 uczniów w ośmiu klasach z dwóch szkół; 5+ jako średnia ocena wolontariuszy; deklaracja 93% uczniów, że podobała im się lekcja prowadzona przez bankowca.

„Bankowcy dla edukacji finansowej młodzieży, BAKCYL” to projekt oparty na strategicznym, długofalowym partnerstwie firm i instytucji sektora bankowego w Polsce, zainicjowany przez Warszawski Instytut Bankowości, z okazji swojego 20-lecia. Celem jest, aby wolontariusze – pracownicy banków – przekazali młodzieży gimnazjalnej podstawowe zasady dobrego zarządzania swoimi finansami.

Pierwszy rok działania projektu ma charakter pilotażowy i jest realizowany tylko w gimnazjach na terenie województwa mazowieckiego, we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej NBP. Patronat honorowy nad projektem objął Minister Edukacji Narodowej. Rolę patrona przyjął także Związek Banków Polskich. EFPA Polska jest partnerem projektu. Wolontariusze zostali zgłoszeni przez partnerskie banki: Bank Pekao SA, Bank Gospodarstwa Krajowego, BGŻ SA, BOŚ SA, BRE Bank SA, BS Płońsk, Bank Spółdzielczy w Pruszkowie, Citi Handlowy, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Raiffeisen Bank SA oraz Warszawski Bank Spółdzielczy.

BAKCYL oferuje szkołom, które chcą rozszerzyć ofertę edukacyjną dla swoich uczniów, cztery lekcje: „Twoje pieniądze”, „Pożyczaj z głową”, „Mądre inwestowanie”, „Finanse na całe życie”. Lekcje BAKCYLA mogą być prowadzone pojedynczo lub jako cykl, są opracowane zgodnie z podstawą programową nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie, w którym poruszane są m.in. tematy finansowe.

Pionierską szkołą partnerską dla projektu BAKCYL jest Gimnazjum nr 72 im. A.B. Dobrowolskiego w Warszawie, w którym od lat prowadzane są zajęcia dodatkowe z przedsiębiorczości. W szkole zostały zrealizowane pierwsze, testowe lekcje przez doświadczonych trenerów Warszawskiego Instytutu Bankowości, a jednocześnie członków Zespołu Ekspertów Projektu BAKCYL: Tomasza Burczyńskiego oraz Włodzimierza Walusia. Zdobyte doświadczenie zostało wykorzystane w trakcie warsztatowego szkolenia przygotowującego do prowadzenia lekcji BAKCYLA w szkołach, które odbyła pod koniec maja pierwsza, dwudziestoosobowa grupa wolontariuszy z banków.

Pierwsze lekcje realizowane przez wolontariuszy po szkoleniu odbyły się w Gimnazjum im. Ks. Józefa Poniatowskiego w Michałowicach, a następne w Gimnazjum nr 72. Z zadaniem przeprowadzenia lekcji zmierzyli się wolontariusze z partnerskich banków: Łukasz Gałązka, a następnie Izabella Korzecka i Marcin Górniewicz. Pomimo bliskości wakacji uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcjach i deklarowali, że formuła im się podobała.

Źródło: BAKCYL