Bankowcy – wolontariusze BAKCYLA odpowiadają na trudne pytania finansowe

Okres nauki w gimnazjum to czas, w którym zmieniają się zachowania finansowe młodzieży. Wtedy stawiane są pierwsze kroki w finansową dorosłość. Potwierdza to szereg badań, w tym „Diagnoza wiedzy i świadomości ekonomicznej dzieci i młodzieży w Polsce” z 2015 przeprowadzona przez konsorcjum Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” i Grupy IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP.

Na lekcjach edukacji finansowej projektu BAKCYL, prowadzonych od 2013 r., młodzież dowiaduje się, jak zarządzać własnymi finansami. Ich dodatkowe pytania potwierdzają zainteresowania i potrzebę zdobywania wiedzy finansowej, np. „W co najlepiej inwestować?”, „Jak wysoką emeryturę będę miał?”, „Jeśli małżeństwo bierze kredyt, to po rozwodzie kto go spłaca?”. „Karta zbliżeniowa – jak działa?”, „O co pyta bank, kiedy chcemy zaciągnąć kredyt?”, etc.

W projekcie BAKCYL zajęcia dla młodzieży gimnazjalnej prowadzą wolontariusze, na co dzień bankowcy. Ich doświadczenie zawodowe jest gwarancją, że uczniowie na swoje trudne pytania uzyskają praktyczną, rzetelną odpowiedź. W ramach projektu prowadzone są lekcje z czterech tematów: „Twoje pieniądze”, „Pożyczaj z głową”, „Mądre inwestowanie”, „Finanse na cale życie”. Cykl czterech lekcji stanowi kompendium wiedzy na temat finansów dla młodego człowieka, rozpoczynającego start w dorosłość.

Od początku trwania projektu, tj. od 2013 roku odbyło się już 746 lekcji dla blisko 16.600 uczestników w 129 szkołach z województwa mazowieckiego, łódzkiego, śląskiego i małopolskiego. W zakończonej w grudniu edycji BAKCYL 2015 łącznie zrealizowano 515 lekcji dla ponad 12.000 uczestników. Zajęcia odbywały się w 188 klasach w 87 gimnazjach.

Pomysłodawcą i organizatorem projektu BAKCYL jest Warszawski Instytut Bankowości, partnerem Związek Banków Polskich. Honorowy patronat objął Narodowy Bank Polski. W projekcie aktualnie uczestniczą: Bank Gospodarstwa Krajowego wraz z Fundacją BGK, Bank BGŻ BNP Paribas wraz z Fundacja BGZ BNP Paribas, Bank Millennium, Deutsche Bank Polska, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, ING Bank Śląski, Raiffeisen Polbank, Societe Generale, FM Bank PBP, Toyota Bank oraz Bank Spółdzielczy w Płońsku, ESBANK Bank Spółdzielczy, Mazowiecki Bank Spółdzielczy w Łomiankach, Polski Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Warszawski Bank Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Sztumie, Poznański Bank Spółdzielczy. W roli Mecenasa Edukacji Finansowej BAKCYL do projektu przystąpiły: Biuro Informacji Kredytowej S.A. oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. Patronat honorowy nad projektem objęły także instytucje oświatowe: Minister Edukacji Narodowejoraz kuratorzy oświaty w województwach, w których w roku 2015 były realizowane lekcje: Mazowiecki Kurator Oświaty, Śląski Kurator Oświaty, Łódzki Kurator Oświaty i Małopolski Kurator Oświaty.

Edycja 2016 projektu BAKCYL już rozpoczęta. Pierwsze zajęcia w tym roku kalendarzowym odbyły się już 4 stycznia w warszawskim gimnazjum.

Urszula Szulc, Warszawski Instytut Bankowości