Bankowe Oscary rozdane. Znamy finalistów konkursu Złoty Bankier 2021

Za nami kolejna edycja konkursu Złoty Bankier. Jak co roku statuetki trafiły w ręce najlepszych banków w swoich kategoriach. Nad wyłonieniem zwycięzców pracowaliśmy cały pierwszy kwartał 2021 r. Nie obyło się bez niespodzianek.

Ze względu na trwającą pandemię koronawirusa, finał konkursu Złoty Bankier nie został zwieńczony – podobnie jak w ubiegłym roku – wielką galą. Zwycięzcy odebrali jednak statuetki powiększając swoje kolekcje nagród. Nad wyłonieniem najlepszych banków i instytucji finansowych pracowaliśmy cały pierwszy kwartał 2021 r. W efekcie wyłoniliśmy Złoty Bank, przyznaliśmy nagrody w kategoriach produktowych oraz kategoriach internautów. Tradycyjnie też wyróżniliśmy zwycięzców w kategoriach specjalnych – innowacja FinTech i Bezpieczeństwo – najlepsze praktyki.

Zwycięzcą w kategorii głównej Złoty Bank – najlepsza wielokanałowa jakość obsługi – ponownie został Getin Noble Bank. Nagrodę tę zgarnął także w ubiegłym roku, a w minionych latach na podium znajdował się kilkukrotnie, zajmując drugie lub trzecie miejsce. Wybór Złotego Banku poprzedzony był skrupulatnymi badaniami wykonanymi przez tajemniczych klientów z pracowni Kantar podczas setek wizyt w oddziałach. Bank wykonał ogrom pracy nad poprawą jakości świadczonych usług i, jak wynika z raportu – w pełni zasłużył na nagrodę główną.

– Mimo wyraźnego trendu przenoszenia relacji do kanałów zdalnych, to placówka nadal jest w centrum zainteresowania klientów i ten kanał wybierają gdy potrzebują merytorycznej, pogłębionej rozmowy. W dobie pandemii doradcy oprócz wiedzy musieli włączyć do swoich kompetencji również te związane z organizacją, płynnością obsługi oraz zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa i komfortu. W tym obszarze doskonale poradzili sobie zwycięzcy rankingu Getin Noble Bank, Santander Bank Polska i Bank Millennium, ale również ING Bank Śląski i PKO Bank Polski – mówi Hanna Piotrowicz, Account Director Kantar.

Nagrodę w kategorii Najlepsze Konto Osobiste zgarnął w tym roku Bank Pekao za Konto Przekorzystne. Jest to w zasadzie konto „wszystko mające” – gwarantujące dostęp do szerokiej palety usług mobilnych, ale także zapewniające szeroką dostępność obsługi w ponad 800 placówkach banku. Przy jego ocenie kierowaliśmy się nie tylko opłatami za prowadzenie, ale także braliśmy pod uwagę m.in. dostępność bankomatów (dwie pierwsze wypłaty w miesiącu za 0 zł z dowolnej maszyny w kraju plus bezprowizyjne wypłaty z urządzeń Pekao; jest ich ok. 1600), bankomatów zagranicznych (wszystkie wypłaty), wpłatomatów (730 urządzeń) i ceny przelewów – zarówno tych elektronicznych, jak i tradycyjnych. Braliśmy także pod uwagę usługi mobilne, dostępne programy rabatowe i systemy płatności.

Nagroda w kategorii Najlepsza karta Kredytowa trafiła ponownie do Citi Handlowego. Tym razem jednak za kartę Citibank BP-Motokarta. – Brak opłaty za wydanie, wznowienie i obsługę karty, a także dostęp do wysokiego limitu oraz jeden z najdłuższych okresów bezodsetkowych na rynku – to właśnie tym wśród rywali wyróżnia się Citibank BP-Motokarta, która w każdym miesiącu, bez względu na profil klienta, mogła sobie dopisać do puli po kilka punktów więcej niż inne propozycje. Punkty te okazały się zbawienne, bowiem bank zdecydowanie odstaje od konkurencji, jeśli chodzi o zarządzanie kartą w aplikacji mobilnej oraz dostępne płatności mobilne – mówi Monika Dekrewicz, analityk Bankier.pl.

Najlepszy kredyt gotówkowy oferuje natomiast Alior Bank, który triumfował również w zeszłorocznej edycji rankingu Złoty Bankier w kategorii kredytów gotówkowych. – Instytucja wyprzedziła rywali pod względem kosztów finansowania dla różnych typów klientów, a jednocześnie otrzymała dobre oceny w kategoriach jakościowych. Jednym z mankamentów oferty banku pozostaje elastyczność spłaty – brak opcji wstrzymania płatności rat (wakacje kredytowe) – mówi Michał Kisiel, analityk Bankier.pl.

Z kolei nagrodę w kategorii Najlepszy kredyt hipoteczny zdobył Bank Millennium. – W klasyfikacji generalnej pierwsze miejsce zajął Bank Millennium, prezentujący się bardzo dobrze lub co najmniej dobrze we wszystkich z analizowanych kategorii ilościowych i jakościowych. Instytucja w zeszłorocznej edycji rankingu sięgnęła po srebro, a teraz zdołała wyprzedzić rywali. Na drugim miejscu znalazł się Credit Agricole, który dzięki uniwersalności oferty (w tym dostępności finansowania z 10-procentową wpłatą) i dobrej pozycji w kategoriach jakościowych znacznie poprawił swoje wyniki względem poprzednich lat. Trzecie miejsce przypadło Bankowi Ochrony Środowiska, który niedostatki w e-obsłudze z nawiązką zrekompensował wynikami pod względem kosztów oraz dostępności oferty – dodaje Michał Kisiel.

W tym roku jurorzy postanowili przyznać trzy równorzędne wyróżnienia w kategorii „Innowacja Fin-Tech”. Pierwsze wyróżnienie trafiło do TUiR Warta S.A. Ubezpieczyciel zaprzągł technologię sztucznej inteligencji do analizy obrazu w procesie likwidacji szkód komunikacyjnych. Również druga nagrodzona innowacja związana jest z sektorem ubezpieczeń. Wyróżnienie przyznano Concordia Polska TU S.A. Grupa Generali za zastosowanie dronów w szacowaniu szkód rolnych. Trzecim wyróżnionym została Simpl Sp. z o.o. za usługę Simpl.rent. Narzędzie przygotowano z myślą o wynajmujących nieruchomości. Pozwala ono szybko sprawdzić tożsamość, wiarygodność płatniczą i sytuację finansową potencjalnego najemcy.

Z kolei wyróżnienie w kategorii specjalnej „Bezpieczny Bank – najlepsze praktyki” zdobyły równorzędnie trzy banki: mBank, Alior Bank i Getin Bank. – W edycji 2021 do grona zeszłorocznych laureatów czyli Alior Banku i Getin Banku powrócił znany z wyróżnienia we wcześniejszych edycjach mBank. Uzyskując zrównoważone wyniki w bezpieczeństwie aplikacji mobilnej i serwisu internetowego oraz tradycyjnie wyróżniający się w sferze edukacji,  dzięki swoim kampaniom medialnym oraz rozwiązaniom takim jak CyberRescue, pionier cyfrowej bankowości w Polsce godnie wrócił do grona laureatów. Z pozostałych wyróżnionych banków, Alior Bank uzyskał najwyższy wynik w kategorii mobile, natomiast Getin Bank został liderem w podrankingu serwisów internetowych – mówi Miłosz Brakoniecki – Partner i członek zarządu Obserwatorium.biz.

Najlepszy spot reklamowy zdaniem internautów, ekspertów z Bankier.pl oraz przedstawicieli NowyMarketing.pl wypuścił Santander Bank Polska. – Tegorocznym zwycięzcą został Santander Bank Polska ze swoim spotem „Konto Jakie Chcę”. Bank postanowił w nim nawiązać do trwającej od ponad roku pandemii i związanej z nią nowej rzeczywistości. W reklamie wystąpił aktor Marcin Dorociński, który, wcielając się w kilka ról, w lekko humorystyczny sposób poetycko rapuje na temat niedogodności związanych z lockdownem, odczuwanych przez osoby w różnym wieku, a także o korzyściach, jakie przynosi w tej sytuacji aplikacja mobilna banku. Spot mimo osadzenia w pandemicznej rzeczywistości bardzo przyjemnie się ogląda, a bankowi udało się w nim w pozytywny sposób połączyć korzyści wiodące z użytkowania aplikacji mobilnej z doświadczeniami i codziennymi wyzwaniami, które nam obecnie towarzyszą – mówi Wojciech Samborski z NowyMarketing.pl

Z kolei Bankiem wrażliwym społecznie został wybrany Citi Handlowy. – Szczególnie ważne i warte nagrodzenia są inicjatywy takie jak #CisiBohaterowie i „Podwójna moc pomagania”. Bank Citi Handlowy jest niekwestionowanym liderem  i prekursorem działań wolontariackich w Polsce.  Zaczynając od początku lat 2000. rozwija je nie tylko w największy, ale i najbardziej wszechstronny program tego typu w Polsce. Wyjątkowa skala zaangażowania pracownic i pracowników banku w czasie pandemii nie jest więc właściwie niczym zaskakującym. To organizacja, w której kultura empatii i zaangażowania budowana jest od wielu lat. Citi Handlowy zasługuje na nagrodę, bo to zarazem uhonorowanie także wielu innych inicjatyw podejmowanych w czasie pandemii – mówi Marzena Strzelczak, Dyrektorka Generalna/Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Internauci i eksperci uznali natomiast, że najlepiej w kategorii Social media poradził sobie PKO Bank Polski. – Tegorocznym zwycięzcą w kategorii Social media został – zgodnie głosami internautów oraz kapituły – PKO Bank Polski. Na tle konkurencji bank PKO wyróżnił się nie tylko dużą aktywnością na wszystkich prowadzonych kanałach oraz różnorodnością publikowanych treści, ale także dużym zaangażowaniem odbiorców. Warto chociażby wspomnieć o kampanii prowadzonej na Instagramie, która skutecznie zaangażowała odbiorców w wybór wizerunku karty do banku – mówi Klaudia Żyłka, Senior Marketing Specialist w Sotrender.

Szczegółowe omówienie wyników w każdej z kategorii znajduje się w specjalnym dodatku do papierowego „Pulsu Biznesu” z 22.04, na pb.pl, bankier.pl i zlotybankier.pl.

***

Organizatorami rankingu Złoty Bankier są Bankier.pl i „Puls Biznesu”. Partnerzy merytoryczni to Kantar i Obserwatorium.biz, partnerzy wspierający – Securing, Symetria i Monit24. Partnerem strategicznym badania jest Mastercard. Patronami tegorocznego badania są Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Sotrender, NowyMarketing.pl i Smart.Bankier.pl.