Bankowość korporacyjna dla wymagających

Wyróżniaj się lub zgiń

W obliczu nasilającej się konkurencji i koncentracji w polskim sektorze finansowym, wyjątkowa strategia i model działania mogą stać się źródłem przewagi konkurencyjnej banku i jednocześnie stanowić wartość dodaną dla klienta. Przedsiębiorcy oczekują czegoś więcej niż standardowego produktu przeznaczonego dla tysięcy podobnych podmiotów gospodarczych. Chcą mieć pewność, że korzystają z usług banku, który rozumie ich szczególne potrzeby, wychodzi im naprzeciw i jednocześnie daje im coś wyjątkowego, czego nie znajdą u konkurencji.

W związku z tym banki wręcz prześcigają się w tworzonych z rozmachem kampaniach wizerunkowych, by zakomunikować swoją troskę o interesy klientów, lecz niewiele z tych działań przekłada się na większą funkcjonalność i satysfakcję klientów. Poszerzanie wachlarza oferowanych produktów o ubezpieczenia, fundusze inwestycyjne czy usługi leasingowe, jest trendem od kilku lat obserwowanym w europejskiej bankowości (Skandynawia, Francja, Niemcy), a ostatnio pojawia się również w Polsce.

Na rodzimym rynku BRE Bank, jako jeden z pierwszych, próbuje wprowadzić nowe standardy, kładąc szczególny nacisk na obszar usług dla przeznaczonych dla klienta korporacyjnego. Wdrażana od kilku miesięcy strategia polega m.in. na zmianie wizerunku banku, wdrożeniu nowych zasad organizacji sprzedaży oraz segmentacji i modelu obsługi klientów. Oprócz kosmetycznych zmian, takich jak nadanie placówkom nowej nazwy czy bardziej nowoczesnego wystroju wnętrz, wprowadzono kilka praktycznych usprawnień, które powinny stanowić wartość dodaną dla klientów.

Oddziały Korporacyjne kładą obecnie największy nacisk na doradztwo oraz koncentrują się na procesie sprzedaży i obsługi klientów. W skali całego banku wydzielono działania rozliczeniowe (tzw. back-office), dzięki czemu oddziały, z których korzystają przedsiębiorcy, zostały odciążone od zadań niezwiązanych bezpośrednio z biznesem. Funkcje rozliczeniowe przejęła centrala banku i regionalne jednostki back-office. Ma to na celu zwiększenie liczby doradców i poprawienie jakości obsługi klienta. Jak w praktyce sprawdził się nowy model przekonamy się już wkrótce, śledząc kolejne publikacje wyników kwartalnych BREbanku.

Nie tylko przelew

Klient przychodząc do Oddziału Korporacyjnego jest witany przez specjalnie przeznaczoną do tego osobę, która rozpoznaje wstępnie cel wizyty i kieruje go do odpowiedniego pracownika banku. Dzięki możliwości skorzystania z produktów finansowych innych spółek grupy kapitałowej BRE, a nie jak dotychczas tylko banku, kilka spraw załatwia się w jednym miejscu zyskując cenny czas. Nieco zaskakujący fakt, że w banku można liczyć pomoc pracownika recepcji w razie potrzeby zarezerwowanie pokoju w hotelu, biletów na pociąg czy samolot, bądź zamawiania taksówki. Czekając na obsługę klient może prześledzić aktualne wiadomości biznesowe na plazmowym odbiorniku, lub zapoznać się z bieżącą prasą.

Przedsiębiorcy nawiązując współpracę z nowymi kontrahentami z różnych względów mogą życzyć sobie zorganizowania spotkania biznesowego poza siedzibą firmy, na „neutralnym terenie”. W banku znajdą wówczas specjalne pomieszczenia spotkań wyposażone w dostęp do Internetu, Intranetu i końcówek systemowych dla pracowników, które mają sprawić, że instytucja utożsamiana dotychczas głównie z udzielaniem kredytów i wykonywaniem zleconych przelewów, stanie się swego rodzaju centrum biznesowym.

Będąc w podróży klienci mogą skorzystać ze specjalnego pomieszczenia biurowego oddanego do ich dyspozycji lub zorganizować videokonferencję. Nowe możliwości mają być dostępne nie tylko dla gigantów międzynarodowego biznesu, ale przede wszystkim dla małych i średnich firm, które w większości nie miały wcześniej kontaktu z tak indywidualną obsługą.

Czas zweryfikuje

Pionier zawsze dużo ryzykuje, ale w przypadku odniesionego sukcesu jego pomysły są często powielane przez konkurentów i wyznaczają nowe standardy. Model biznesowy BRE Banku, wpisuje się w szerszy trend nowoczesnej gospodarki, nastawionej na kreowanie dodatkowej wartości dla klienta. Jeśli okaże się, że polscy przedsiębiorcy oczekiwali podobnych rozwiązań, zaobserwujemy powstające jak grzyby po deszczu oddziały innych instytucji finansowych, oferujące usługi typu all-in-one. Z naszych informacji wynika, że o zmianie dotychczasowego oblicza swoich placówek korporacyjnych myśli m.in. Bank BPH i Raiffeisen Bank Polska.

Fakt, że bankowość korporacyjna jest w Polsce w fazie dynamicznego rozwoju nie ulega wątpliwości, jednak wcale nie jest jeszcze przesądzone jaki model działalności banków najlepiej spełni wysokie oczekiwania przedsiębiorców, ceniących sobie swój czas, lecz nade wszystko swoje ciężko zarobione pieniądze.